Bankowość mobilna wkrótce będzie bardziej popularna od internetowej. Coraz częściej korzystamy z niej nie tylko po to, aby sprawdzić stan konta, ale również zrealizować najważniejsze operacje – zrobić przelew, założyć lokatę, zarządzać swoimi oszczędnościami. Możemy tego dokonać wchodząc zdalnie na stronę internetową banku lub poprzez dedykowaną aplikację. Która z opcji jest wygodniejsza?
Bankowości mobilna daje możliwość szybkiego dostępu do rachunku bankowego nie tylko w dowolnym czasie, ale i miejscu. Obecnie za pomocą telefonu z dostępem do internetu możemy korzystać:
- ze specjalnej wersji serwisu (strony )bankowości internetowej, która jest przystosowane do urządzeń mobilnych (tzw. strona _ „lite”, „lajt” _),
- z aplikacji adresowanych do klientów banków, które można ściągnąć i zainstalować na urządzeniu przenośnym.
Czym się różni wersja lite od aplikacji?
Wersje lite stron internetowych banków przygotowane są w celu jak najmniejszego obciążenia łącza internetowego. Elementy graficzne są zredukowane do minimum – nacisk położony jest na szybkie wyświetlanie strony i wygodne poruszanie się po niej.
Ważne!
Bank, na swojej „lekkiej” stronie utrzymuje wysoki poziom funkcjonalności oraz bezpieczeństwa, które w przypadku bankowości pełni ogromną rolę. Dostęp do systemu w tym przypadku odbywa się tak samo jak w przypadku korzystania z bankowości na tradycyjnym komputerze, a więc poprzez login klienta i hasło.
Aplikacje znacznie różnią się od stron bankowych – ich zadaniem jest jak najbardziej uprościć wykonywanie najważniejszych operacji. Nie ma nawet potrzeby pamiętania adresu strony internetowej banku i wpisywania go w oknie przeglądarki (co może nie być łatwe na niewielkich ekranach smartfonów) wystarczy wskazać ikonę aplikacji.
Ważne!
Logowanie za pomocą numeru PIN o różnej długości znaków jest równie popularne co logowanie z użyciem loginu i hasła. Uzycie PINu jest jednak wygodniejsze i dostosowane do specyfiki urządzeń mobilnych. Kilka banków daje możliwość logowania „wężykiem” (nakreślenie na ekranie urządzenia ustalonego i znanego tylko użytkownikowi kształtu).
Wersja lite | Aplikacja | |
---|---|---|
Funkcjonalność (zakres operacji możliwych do wykonania na telefonie/tablecie) | Zależna przede wszystkim od projektu strony | Zazwyczaj wysoka (różna w zależności od banku – banki często umożliwiają dostęp do unikalnych funkcjonalności dzięki wykorzystaniu możliwości urządzenia np.: wykorzystanie aparatu do skanowania kodów QR, geolokalizacja za pomocą modułu GPS, płacenie zbliżeniowe z wykorzystaniem technologii NFC, powiadomienia o zmianach salda w formie notyfikacji |
Skalowalność (dostosowanie do wielkości ekranu) | Niska – informacje ze strony nie zawsze są czytelne na ekranie urządzenia | Wysoka – wyświetlane informacje dostosowują się do wielkości ekranu |
Szybkość działania | Zależna głownie od prędkości łącza internetowego | Zależna od urządzania, oraz prędkości łącza internetowego |
Łatwość obsługi | Średnia – na urządzeniach z małymi ekranami mogą pojawiać się problemy z wypełnianiem pól formularza, klikaniem w małe pola, większa ilość informacji może utrudniać nawigację | Wysoka – ilość dostępnych usług jest ograniczona, ale łatwo dokonać wyboru dzięki prostemu i intuicyjnemu menu, przyciski są duże i kontrastowe, pola formularzy większe niż w przypadku stron internetowych, stosowane są ułatwienia przy logowaniu, niektóre aplikacje umożliwiają komunikację głosową |
_ Źródło: Opracowanie własne _