Z początkiem 2014 roku ruszył nowy, rządowy program wspierający osoby zaciągające kredyty z myślą o zakupie mieszkania lub domu.
Pomoc polega na dofinansowaniu przez państwo wkładu własnego kredytu. Dodatkowo rodziny z trójką dzieci będą mogły liczyć na pomoc we wcześniejszej spłacie części kapitału. A osoby, które rozpoczną w tym roku budowę pierwszego własnego domu, będą mogły na nowych zasadach skorzystać z tzw. częściowego zwrotu VAT na materiały budowlane.
Warunki ubiegania się o wsparcie:
- wiek do 35 lat (w przypadku małżeństw decyduje wiek młodszego małżonka),
- brak własnego mieszkania i nieposiadanie go także w przeszłości,
- zakup na rynku pierwotnym mieszkania o powierzchni do 75 mkw. lub domu jednorodzinnego do 100 mkw., albo odpowiednio do 85 mkw. i 110 mkw. – jeżeli kupujący wychowuje co najmniej trójkę dzieci,
- kredyt w złotych na co najmniej 50 proc. ceny mieszkania, zaciągnięty na nie mniej niż 15 lat,
- cena mieszkania musi mieścić się w limicie określonym dla danej lokalizacji.
Pomoc oferowana w ramach programu:
- dopłata maksymalnie do kwoty stanowiącej równowartość 50 mkw. (nie więcej niż powierzchnia kupowanego mieszkania),
- 10 proc. dopłaty do wkładu własnego dla osób samotnych i małżeństw bez dzieci,
- 15 proc. dopłaty do wkładu własnego dla osób i małżeństw wychowujących co najmniej jedno dziecko,
- dodatkowe 5 proc. na wcześniejszą przedterminową spłatę części kapitału kredytu dla osób, którym w ciągu 5 lat od dnia zakupu mieszkania urodzi się lub zostanie przysposobione trzecie (lub kolejne) wychowywane dziecko,
- dopłata liczona w odniesieniu do wskaźnika określonego dla danej lokalizacji.
Jak wygląda procedura?
Wniosek o dofinansowanie wkładu własnego składa się wraz z wnioskiem o kredyt w wybranym przez siebie banku (lub bankach), który przystąpił doprogramu. Do wniosku należy dołączyć:
- pisemne oświadczenie o nieposiadaniu na własność (w dniu składaniu wniosku) domu jednorodzinnego lub lokalu mieszkalnego, wraz z pisemnym oświadczeniem, że ten warunek będzie spełniony także w dniu nabycia mieszkania,
- pisemne zobowiązanie - w przypadku najmu lokalu mieszkalnego lub posiadania spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu - do rozwiązania umowy najmu i opuszczenia lokalu lub zrzeczenia się spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego i opuszczenia lokalu w ciągu 6 miesięcy od dnia zawarcia umowy o ustanowieniu lub przeniesieniu własności mieszkania,
- pisemne oświadczenie o tym, że nabywane mieszkanie służyć będzie zaspokojeniu własnych potrzeb mieszkaniowych,
- pisemne oświadczenie osoby, która wybudowała dom w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, o tym, że mieszkanie zostanie po raz pierwszy zasiedlone przez nabywcę.
Bank może wymagać też okazania innych dokumentów, które pomogą mu stwierdzić, czy spełnione są wszystkie kryteria określone w ustawie, czyli m.in.:
- wiek beneficjenta,
- powierzchnia użytkowa mieszkania,
- cena zakupu.
Po zweryfikowaniu dokumentów, procedura dofinansowania wkładu własnego odbywa się w ramach współpracy pomiędzy bankiem i Bankiem Gospodarstwa Krajowego, który jest operatorem programu MdM.
src="http://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=1369810800&de=1369836300&sdx=1&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=S%26P&colors%5B0%5D=%231f5bac&s%5B1%5D=DJI&colors%5B1%5D=%23e823ef&s%5B2%5D=Nasdaq&colors%5B2%5D=%23ef2361&fg=1&st=1&w=600&h=300&cm=1&lp=1&rl=1"/> Dodaj wykresy do Twojej strony internetowej