AGT Food and Ingredients zostało założone w kanadyjskiej prowincji Saskatchewan w 2003 roku. W piętnaście lat Al-Katibiemu udało się stworzyć firmę mającą rocznie nawet 1,5 mld dolarów przychodów. I sprzedaż cały czas rośnie. AGT odpowiada obecnie za 23 proc. światowego handlu soczewicą w ponad 120 krajach, zatrudnia 2 tysiące osób na wszystkich kontynentach.
Misją Murada Al-Katiba jest świat, w którym każdy ma dostęp do bezpiecznej, taniej i zrównoważonej żywności, a zwłaszcza protein. Wciela tę misję w życie poprzez rozwój swojej firmy oraz dynamiczny rozwój produkcji roślinnych protein.
- Jestem wzruszony i zaszczycony tą nagrodą. Podejmując ryzyko i zmieniając podejście do mojego sektora, zbudowaliśmy odpowiedzialną firmę i zmieniliśmy rolnictwo Kanady. Chciałbym w imieniu własnym i moich kolegów, którzy dzień po dniu poświęcają się naszym wartościom i naszemu celowi, podziękować EY za to wyróżnienie - powiedział Murad Al-Katib, Prezes AGT Food and Ingredients Inc.
Murad wykorzystał swoją szansę 15 lat temu, kiedy na kanadyjskich preriach stworzył biznes, który stał się strategicznym partnerem dla producentów soczewicy - bezpośrednim połączeniem pomiędzy nimi a resztą świata. Dzisiaj Kanada jest największym na świecie producentem soczewicy.
- Murad jest niesamowitym przedsiębiorcą, który w sposób wyjątkowy tworzy wartość, poszerza zasięg organizacyjny i rozwija się. Ma pozytywny wpływ na światowe środowisko naturalne poprzez zrównoważone podejście do rolnictwa – podsumował Jim Nixon, pezydent Nixon Energy Investments, przewodniczący jury światowej edycji konkursu EY Przedsiębiorca Roku.
Jak argumentowali inni członkowie jury, Murad zbudował swoje przedsiębiorstwo od zera, a dzisiaj ma przychody przekraczające miliard dolarów.
Przedsiębiorstwo rośnie dzięki połączeniu organicznego rozwoju ze strategicznymi przejęciami. W ciągu 7 lat AGT dokonało 17 przejęć na całym świecie, w tym także na rynkach rozwijających się. Umożliwiło to AGT skonsolidowanie światowego rynku nasion roślin strączkowych i rynku podstawowej żywności, jednocześnie poszerzając działalność o inne obszary, jak np. makarony, ryż, ziarna zbóż, składniki żywności, proteiny i błonnik.
Zwycięzca światowej edycji konkursu EY Przedsiębiorca Roku wyznaje filozofię „empatycznej przedsiębiorczości". Bezpieczeństwo żywności, pomoc dla głodujących oraz awaryjna pomoc żywnościowa dla uchodźców są dla niego ważnymi celami długoterminowymi.
Poprzez jego międzynarodowy łańcuch dostaw oraz sieć produkcyjną i dystrybucyjną Murad dostarczył ponad 4 miliony racji żywnościowych międzynarodowym agencjom pomocowym zajmującym się uchodźcami z Syrii. Był wielokrotnie nagradzany za działalność charytatywną. W 2016 roku został uznany przez United Nations Association w Kanadzie za Globalnego Obywatela. W marcu tego roku był jednym z czterech zwycięzców nagrody Biznes dla Pokoju przyznawanej przez fundację działającą w Oslo w Norwegii.
W 17. światowej edycji konkursu EY Przedsiębiorca Roku Polskę reprezentował Marcin Grzymkowski, twórca marki eobuwie.pl - lidera sprzedaży online markowego obuwia, akcesoriów i galanterii skórzanej.