Pod koniec maja HardGamma Ventures i Poczta Polska wspólnie wybrały pierwszą grupę spółek - uczestników premierowej rundy programu "GammaRebels powered by Poczta Polska".
Spośród prawie 80 zgłoszeń do programu zakwalifikowano dziewięć projektów najlepiej wpisujących się w strategię i potrzeby Poczty Polskiej. Wśród nich znalazły się m.in. Zapakuj.to - internetowy kreator opakowań, dzięki któremu każdy za pośrednictwem eSklepu Poczty Polskiej może zaprojektować własny wzór pudełek, Pakomatic - samoobsługowe urządzenie, montowane w domach wielorodzinnych, dzięki któremu możemy odbierać i nadawać paczki, tak jak dziś odbieramy nasze listy, czy Hyper Poland - projekt pojazdu typu Hyperloop przeznaczonego do automatycznego załadunku i przewozu przesyłek pocztowych.
Uczestnicy programu mieli okazję zmierzyć się z prawdziwymi wyzwaniami biznesowymi - tłumaczy spółka. Wśród rozwiązań start-upowców są też takie, które dotyczą tego, jak w praktyce działa automat Pacomatic, budka telemedyczna czy czujnik sprawdzający, ile listów zostało wrzuconych do skrzynki.
- Dobiega końca pierwsza runda programu, w ramach którego Poczta Polska udostępniała swoją infrastrukturę, doświadczenie i zasoby młodym, kreatywnym przedsiębiorcom. Młodzi przedsiębiorcy spędzili ostatnie miesiące na przeprowadzeniu pilotaży swoich projektów. Przez cały czas mogli liczyć na wsparcie merytoryczne oraz finansowe, w ramach środków programu Scale UP realizowanego przez PARP. Teraz Poczta Polska zdecyduje, które z projektów niosą dla niej największą wartość biznesową i powinny zostać wdrożone w pełnej skali - poinformowała spółka.
Wiesław Włodek, wiceprezes Poczty Polskiej, podkreśla, że spółka chce nie tylko korzystać z nowych rozwiązań, ale też uczestniczyć w ich kreowaniu.
- Dlatego zdecydowaliśmy się na udział w programie, dzięki któremu mogliśmy poznać młodych polskich innowatorów. Pracowaliśmy wspólnie nad tym, jak szybciej i wygodniej doręczać paczki, jak lepiej poznać zdanie naszych klientów, a nawet pomagaliśmy w tworzeniu polskiej kapsuły Hyperloop - powiedział Włodek.
Z kolei Tomasz Kowalczyk, partner zarządzający w HardGamma Ventures, podkreślił, że w trakcie tego czasu skupiono się na tworzeniu modeli, w których start-upy i Poczta Polska mogą działać partnersko.
- Takie podejście może zaowocować doświadczeniem niezbędnym w procesie skalowania, np. na rynki zachodnie, gdzie partnerzy są bardzo wymagający - tłumaczył.
W lipcu rozpoczął się nabór do drugiej tury programu, który będzie trwał do marca 2018 r. i składał się będzie z dwóch rund akceleracyjnych, trwających po trzy miesiące. Wybrane podmioty otrzymają dofinansowanie (do 200 tys. zł.) na realizację innowacyjnych projektów.