Dawno nie było tak dobrej sytuacji na rynku pracy. Dobrej z perspektywy pracownika. Może on wybierać do woli w ofertach pracy. Znacznie gorzej wygląda to z punktu widzenia pracodawcy. Ten, by utrzymać personel, musi zapłacić sporo więcej. Podobnie za pozyskanie nowego pracownika. Czy odpowiedzią na takie bolączki może być uruchomienie agencji pracy i zarabianie na dostarczaniu pracowników?
Agencja pracy. Czym jest?
Agencja pracy jest firmą, która specjalizuje się w poszukiwaniu pracowników na stałe lub do pracy tymczasowej. Jest pośrednikiem pomiędzy pracodawcą a pracownikiem. Niektóre agencje dodatkowo specjalizują się w doradztwie personalnym. Głównym zadaniem agencji pracy jest pośredniczenie w pomocy pracodawcom w celu znalezienia pracowników, którzy mają określone kwalifikacje zawodowe.
Agencja pośrednictwa pracy – wymagania
Żeby uruchomić agencję pośrednictwa pracy, trzeba spełnić kilka wymagań. Po pierwsze wpisać firmę do rejestru podmiotów, które zajmują się pośrednictwem w zatrudnianiu.
Taki obowiązek nie dotyczy podmiotów:
- organizujących praktyki absolwenckie;
- prowadzących bazy danych o miejscach pracy;
- poszukują pracowników, którzy będą wykonywać pracę w zamian za możliwość nauki języka.
Koszt wpisu do rejestru agencji pracy to 200 zł. Od chwili złożenia wniosku, dane agencji pojawiają się w Rejestrze Agencji Zatrudnienia w ciągu tygodnia. Dla potwierdzenia wpisu do rejestru agencja otrzymuje specjalny certyfikat lub nawet dwa, zależnie od usług, które będzie świadczyć. Przykład? Oferowanie pośrednictwa w pracy tymczasowej będzie potwierdzone jednym certyfikatem. Jeśli jednak dodatkowo będzie też oferowane doradztwo personalne, takich certyfikatów firma otrzyma dwa.
Forma organizacyjna agencji pracy może być dowolna. No oprócz oczywiście spółki partnerskiej. Ta bowiem zarezerwowana jest dla przedstawicieli wolnych zawodów.
W przypadku agencji pośrednictwa pracy trzeba spełnić jeszcze inne wymagania. Jeśli przedsiębiorca chciałby pomagać w poradnictwie zawodowym, musi w swoim zespole zatrudnić specjalistów z wyższym wykształceniem, którzy co najmniej rok pracowali jako doradca zawodowy lub personalny w publicznych organizacjach wspierających zatrudnianie.
Każda agencja musi raz w roku przedstawić raport z działalności. Koniecznie musi w nim umieścić informację, o swoich klientach, czy dane dotyczące liczby osób, które skorzystały z usług agencji.
Czy agencja pracy może pobierać opłaty od kandydatów do pracy?
Wynagrodzeniem agencji jest honorarium otrzymywane od pracodawcy, który jest zainteresowany znalezieniem konkretnych pracowników. Nie znaczy to, że agencja nie jest upoważniona do pobierania opłat od pracowników. Warto wiedzieć, że w przypadku agencji, które zajmują się poszukiwaniem pracowników do wykonywania zajęć poza granicami Polski, możliwe jest pobieranie opłat od kandydatów. Takie opłaty nie mogą jednak bezpośrednio pokrywać kosztów działalności firmy pośredniczącej. Kandydat do pracy może zapłacić agencji jedynie za wszystkie te rzeczy, które związane są z zorganizowaniem pracy za granicą. Będą to np. wydatki związane z uzyskaniem wizy albo sporządzeniem koniecznych badań lub też tłumaczeniem dokumentów.