Największe polskie organizacje pracodawców zgodnie protestują przeciwko temu, aby systemem zwrotu podatku objąć tylko osoby fizyczne i instytucje publiczne. Jest to nierówne traktowanie podmiotów gospodarczych.
Jest to propozycja o charakterze fiskalnym, nie mająca uzasadnienia gospodarczego. Propozycja Ministerstwa Finansów spowoduje znaczący wzrost kosztu ogrzewania w wielu zakładach
W ubiegłym roku zmianę te uzasadniano potrzebą walki z mafia paliwową, a obecnie koniecznością oszczędzania paliwa.
Ministerstwo Finansów planuje również rezygnację z czasowego obniżenia stawki akcyzy na benzynę bezołowiową. Tłumaczy to „...oczekiwaną stabilizacją sytuacji na rynku ropy naftowej...”. Jednocześnie w wielu miejscach Założeń przyjmuje założenie o ryzyku związanym z niepewnością sytuacji na rynku ropy naftowej. Czy to oznacza, że analizy rynku ropy naftowej przygotowywane dla oceny zmian cen, wahań kursów walutowych, zagrożeń dla osiągnięcia założonego wzrostu gospodarczego są odmienne od analiz rynku ropy naftowej przygotowywanych dla oceny wpływy zmian na tym rynku na ceny benzyny bezołowiowej? - pytają przedsiębiorcy.
Ponadto rezygnacja z obniżonej stawki akcyzy na benzynę bezołowiową będzie miała negatywny wpływ na środowisko. Jak się to ma do obowiązującego Polskę zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza? Obecnie Dyrektywy 2001/80/WE (Dyrektywa LCP- Limitation of emissions of certain pollutants) oraz 2001/81/WE (Dyrektywa NEC - National Emission Ceilings) określają dla każdego kraju członkowskiego limity zbiorcze dla zanieczyszczeń powietrza. W Traktacie Akcesyjnym Polska zobowiązała się do dotrzymania globalnej emisji z tych źródeł na dość niskim poziomie, który będzie kontrolowany w 2008, 2010 i 2012 roku.