Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Asertywny manager budzi większy szacunek

0
Podziel się:

Jako asertywny manager będziesz wiedział, jak skutecznie prosić, wyrażać własne zdanie, przyjmować pochwały i krytykę oraz odmawiać.

Asertywny manager budzi większy szacunek
(Pressmaster/Dreamstime)

Będzie ci łatwiej mówić NIE w sytuacjach, które tego wymagają. Dzięki temu zwiększysz szacunek do własnej osoby, budując trwalsze relacje ze współpracownikami oraz przełożonymi.

Podstawą asertywnego zachowania jest nie tylko brak chęci skrzywdzenia drugiego człowieka, ale także umiejętność obrony własnej osoby przed agresywnymi czy manipulacyjnymi postawami innych ludzi. To zdolność do udzielania stanowczej odmowy wobec tych, którzy naruszają nasze terytorium lub są zwyczajnie nachalni.

Umiejąc wypowiadać asertywne, otwarte _ nie _ zdobędziesz szacunek innych, ponieważ pokażesz postawę stanowczą, bezpośrednią i uczciwą. Znając podstawy takiej odmowy, zniwelujesz też ryzyko powstania skrajnych emocji, narastania agresji czy eskalacji zachowań uległych. - _ Często mówimy _ tak _, ponieważ chcemy uniknąć konfrontacji, być elastycznymi i otwartymi na prośby innych osób. Zapominamy jednak, że równie ważne są prawa i oczekiwania otoczenia, jak i nasze własne. Asertywne osoby pamiętają o zasadzie, zgodnie z którą _ Ty masz prawo prosić, Ja mam prawo odmówić _ _ – tłumaczy Włodzimierz Rosiński, koordynator szkoleń online z Netakademia.pl.

Nieasertywni managerowie popełniają trzy zasadnicze błędy:

1. Stosują nieasertywne zwroty, jak _ Przepraszam, ale _, _ muszę _, _ nie mogę _
2. Próbują obronić swoją osobę poprzez atak słowny na odbiorcę
3. Używają zbyt wielu argumentów przy tłumaczeniu podstaw odmowy

Asertywni managerowie odmawiając stosują zasadę trzech elementów w wypowiedzi. Zaczynają od zdecydowanego _ nie _, a następnie przekazania własnej decyzji w sposób jasny i konkretny (np. _ nie pożyczę _, _ nie przyjadę _). Na końcu dodają krótkie, ale prawdziwe uzasadnienie motywu postępowania. Dla przykładu:

_ Nie, nie wykonam tego zadania, ponieważ nie posiadam odpowiednich kompetencji _.

W sytuacjach służbowych warto dodatkowo użyć tzw. zmiękczenia. To komunikat podtrzymujący relację, dzięki któremu odmowa może zostać lepiej przyjęta i zaakceptowana przez odbiorcę. Przykładem zmiękczacza jest na przykład zwrot _ przykro mi _:

_ Nie, nie wykonam tego zadania, ponieważ nie posiadam odpowiednich kompetencji, przykro mi _.

W momencie, gdy asertywna odmowa nie odnosi skutku, stosuje się zasadę _ zdartej płyty _. Polega ona na każdorazowym powtarzaniu schematu odmowy do momentu zaakceptowania naszej decyzji przez odbiorcę. Przy tej metodzie ważne jest, by każdorazowo zmieniać dobór słów, jednak zachować taki sam sens i uzasadnienie naszej odmowy.

Pamiętaj, że w sytuacjach zawodowych masz prawo odmówić, jeżeli zachowujesz założenia asertywnej komunikacji. Unikaj:

  • Zwrotów: _ Przepraszam, ale... _
  • Zwrotów: _ muszę _, _ nie mogę _ (zamień je na _ zdecydowałem _, _ planuję _, _ mam takie zasady _, _ wolę _ lub _ chcę _)
  • Atakowania rozmówcy
  • Uzasadniania odmowy zbyt wieloma argumentami (lepiej jest krótko uargumentować powód odmowy, możesz przykładowo odwołać się do swoich zasad)

Pamiętaj, że asertywna odmowa jest reakcją na prośbę, a nie na polecenie służbowe.

Asertywna postawa w środowisku pracy wiąże się z wieloma korzyściami. Po pierwsze ułatwia sprawną komunikację ze współpracownikami, przełożonymi lub klientami i jednocześnie zapobiega manipulacjom z ich strony. Zmniejsza również liczbę konfliktów, dzięki czemu atmosfera w pracy sprzyja osiąganiu celów biznesowych. Ponadto wzmacnia poczucie satysfakcji z wykonywanej pracy i poprawia skuteczność działania.

Kolejna korzyść to na pewno krótszy czas potrzebny na rozmowy handlowe z klientami i negocjacje. Asertywne zachowanie zmniejsza również poziom napięcia wewnętrznego i korzystnie wpływa na stan zdrowia. To jedna z najskuteczniejszych technik zapobiegających stresowi i wypaleniu zawodowemu.

Na koniec pamiętajmy, że cechami charakterystycznymi dla asertywnej odmowy jest stanowczość, czytelność, uczciwość i bezpośredniość. Nie jest to umiejętność wrodzona, a nabyta, której możemy nauczyć się oraz rozwijać każdego dnia. Taka postawa to mniejsze prawdopodobieństwo wystąpienia konfliktów w relacjach zawodowych i osobistych oraz pierwszy krok w kierunku budowania trwałych i konstruktywnych więzi z innymi ludźmi.

Czytaj więcej w Money.pl
Tak zmotywujesz pracowników małym kosztem Nawet ze szkolenia BHP czy kursu z bezpieczeństwa danych można uczynić niezłą zabawę, która zaangażuje pracownika. Jak to zrobić?
Tu kształci się najlepszych managerów Miejsca w pierwszej dziesiątce prestiżowego zestawienia zajęły głównie międzynarodowe programy uczelni amerykańskich, chińskich i europejskich. Ale jest też program z Polski.
Body language dla managerów Gdy ludzie nie słuchają tego co mówisz, zaproponuj im herbatę.
manager
wiadmomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)