Przedsiębiorcy w różny sposób mogą zapewnić sobie możliwość korzystania z samochodu osobowego dla potrzeb prowadzonej działalności. Używać można zarówno pojazdu własnego (kupionego za środki przedsiębiorcy lub na kredyt), jak i cudzego – wypożyczonego czy wziętego w leasing.
Wydawało by się, że bez względu na podstawę prawną korzystania z pojazdu, koszty związane z jego używaniem powinny stanowić koszty uzyskania przychodów – o ich podatkowej kwalifikacji decydować powinien bowiem cel ponoszenia wydatków, a nie sposób, w jaki podatnik zapewnił sobie możliwość korzystania z samochodu.
Niestety, przepisy ustaw podatkowych – zarówno ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT)
jak i ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT) – zawierają regulacje, które mniej atrakcyjnym czynią korzystanie dla potrzeb działalności gospodarczej z samochodów cudzych niż własnych.
I tak, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy o CIT wydatki związane z używaniem dla potrzeb działalności gospodarczej samochodów osobowych niestanowiących składników majątku podatnika mogą stanowić podatkowy koszt uzyskania przychodu, co do zasady, wyłącznie do wysokości kwoty wynikającej z przemnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu pojazdu i stawki za jeden kilometr (określonej w odrębnych przepisach). Podobną regulację zawiera art. 23 ust. 1 pkt 46 ustawy o PIT.
Jednocześnie, warunkiem zaliczenia wydatków związanych z używaniem samochodu osobowego do podatkowych kosztów uzyskania przychodu (w granicach limitu) jest prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu. Za wydatki objęte limitem uznaje się zasadniczo wszystkie wydatki związane z używaniem samochodu (a w szczególności czynsz najmu, koszty napraw, etc.).
Na szczęście, powyższe obostrzenia nie dotyczą samochodów używanych na podstawie umowy leasingu (co wynika z art. 16 ust. 3b ustawy o CIT i odpowiednio art. 23 ust. 3b ustawy o PIT). Tym samym, jeśli podatnik korzysta z pojazdu wziętego w leasing, może – co do zasady - odnieść w ciężar podatkowych kosztów uzyskania przychodów wszelkie wydatki związane z używaniem samochodu osobowego bez względu na liczbę przejechanych kilometrów, jak również nie jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu. W ten sposób ustawodawca ułatwił życie setkom tysięcy podatników korzystających z samochodów na podstawie umów leasingowych.
Czytaj w Money.pl | |
---|---|
[ ( http://static1.money.pl/i/h/197/t82373.jpg ) ] (http://msp.money.pl/wiadomosci/podatki/artykul/kara;za;zerwana;umowe;to;koszt;podatkowy,149,0,585621.html) | Kara za zerwaną umowę to koszt podatkowy Opłaty wynikające z zawartej ugody należy zaliczyć w koszty jednorazowo, z datą podpisania porozumienia. |
[ ( http://static1.money.pl/i/h/20/t87572.jpg ) ] (http://msp.money.pl/wiadomosci/zarzadzanie/artykul/jak;obnizyc;koszty;zarzadzania;flota;samochodowa,235,0,581611.html) | Jak obniżyć koszty zarządzania flotą samochodową? Dzięki połączeniu leasingu operacyjnego z pakietem serwisowym utrzymanie samochodów firmowych jest tańsze i prostsze w księgowaniu. |
[ ( http://static1.money.pl/i/h/171/t77995.jpg ) ] (http://msp.money.pl/wiadomosci/prawo/artykul/skutki;umowy;o;leasingu;operacyjnym,221,0,569821.html) | Skutki umowy o leasingu operacyjnym W przepisach podatkowych nie ma pojęcia leasingu operacyjnego, ale na podstawie praktyki można go wyróżnić. |
Autor jest partnerem w Sendero Tax&Legal