Choć samochody z homologacją ciężarową nominalnie są droższe, jednak faktycznie na ich zakup – jeśli policzymy wszelkie koszty podatkowe - przedsiębiorca wydać musi o 12 do 13 procent mniej niż w przypadku „osobówki”. Taniej będzie go też kosztować comiesięczna eksploatacja.
Przy rozliczaniu „aut z kratką” do końca roku wykorzystać możemy pełne odliczenie podatku VAT. Przysługuje ono na mocy wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości przedsiębiorcom, którzy zarejestrowani są jako czynni płatnicy podatku od towarów i usług, czyli VAT. Z odliczenia można skorzystać, gdy kupiony samochód „nie jest samochodem osobowym” i jego ładowność jest nie mniejsza niż 500 kilogramów.
Auto musi więc posiadać homologację ciężarową – taki dokument, w przypadku zakupu na rynku pierwotnym, czyli „z pierwszej ręki” – dostaniemy od autoryzowanego dealera. Jeśli masa całkowita auta nie przekracza 3,5 t., oznacza to w praktyce, że otrzymamy za niewielką dopłatą komfortowy samochód, z oddzieloną kratką przestrzenią ładunkową.
Taniej o VAT
Wersje z homologacją ciężarową są nieco droższe od „tradycyjnych”. W przypadku popularnej Skody Fabia jest to, na przykład, 1 500 zł na każdym z modeli – niezależnie od pojemności silnika i klasy auta. Dla firm ten dodatkowy wydatek jest opłacalny podatkowo.
Przede wszystkim – przy zakupie samochodu, homologowanego jako ciężarowy odliczymy sobie pełen VAT. To obecnie 22 procent ceny netto, czyli nieco ponad 18 procent brutto –tego, co musimy zapłacić w salonie. Biorąc pod uwagę modele: najtańszy i najdroższy, na podatku VAT zyskamy - w przypadku Fabii - od *6 942,62 *zł przy modelu Skoda Fabia, 1.2l 44kW do *11 748,36 zł *w przypadku Skody Fabia Combi, Komfort, 1.6l TDI 77kW.
Oczywiście, licząc ostateczny zysk na tego rodzaju zakupie, wziąć też musimy pod uwagę dwie rzeczy: wyższą cenę wersji z homologacją ciężątową i mniejszą wartość auta, którą będziemy mogli zamortyzować – czyli większy podatek dochodowy, jaki trzeba będzie zapłacić.
VAT a PIT lub CIT
Podatek VAT, z samej swojej konstrukcji, odliczany jest bezpośrednio w deklaracji składanej do Urzędu Skarbowego. Oznacza to, że jego płatnik, czyli popularnie mówiąc, „VAT-owiec” od należnej wartości (obliczanej jako procent od sprzedaży) odejmuje „naliczony” VAT od zakupów. Jeśli zatem sprzedamy towary za 366 tys. złotych brutto - fiskusowi wpłacić powinniśmy z tego (według stawki podstawowej 22 procent) 66 tysięcy. Możemy jednak zmniejszyć tę kwotę o VAT zapłacony przy zakupie towarów i usług, które służą nam do opodatkowanej działalności. Przykładowo – przy zakupach na kwotę 122 tys. zł brutto, obciążonych podstawową stawką (czyli 22 procent od 100 tys. złotych netto), nasz podatek naliczony – do odliczenia – zmniejsza nam wpłatę do urzędu skarbowego o 22 tysiące.
Pieniądze z odliczanego VAT trafiają więc niemal wprost do kieszeni przedsiębiorcy.
Od tej reguły istnieją istotne wyjątki: najważniejszy z nich to właśnie kwestia samochodów firmowych. Ustawodawca ograniczył w tym przypadku odliczenia. Pełnej kwoty podatku nie możemy odliczyć w przypadku aut osobowych oraz „innych niż osobowe” o ładowności mniejszej niż 500 kilogramów.
Z odliczenia mogą natomiast obecnie skorzystać firmy, kupujące samochody z homologacją ciężarową, których ładowność przekracza pół tony. Z przepisów dotyczących warunków technicznych pojazdów wynika, że dla uzyskania takiej homologacji powinny mieć one trwale oddzieloną przestrzeń ładunkową – stąd popularna nazwa dla tego typu pojazdów: „auto z kratką”.
Możliwość odpisania pełnego VAT od „aut z kratką” firmy zawdzięczają obecnie wyrokowi Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z grudnia 2008 roku. ETS uznał, że rząd, wprowadzając po wejściu do Unii Europejskiej ograniczenia w odliczeniach złamał unijne prawo.
Jednak minister finansów Jacek Rostowski, powołując się na związane z kryzysem trudności budżetowe, zwrócił się do Trybunału o zawieszenie decyzji. ETS zgodził się, by przejściowo – na dwa lata – powrócić do niekorzystnych dla podatników zapisów. Według zapowiedzi rządu od stycznia 2011 do końca 2013 roku ponownie obowiązywać będą ograniczenia w odliczeniach.
Jeśli Rostowski wprowadzi zmiany, na które ma już zgodę Trybunału, podatek należny fiskusowi zmniejszymy nie o całą kwotę VAT, a o jej 60 procent – ale nie więcej niż o 6 tys. złotych.
Część podatku od towarów i usług, która nie podlega odliczeniu dopisywana jest natomiast do wartości auta w książce środków trwałych firmy, podczas, gdy przy pojazdach z homologacją ciężarową jest to jedynie kwota netto. Znaczy to, że koszty amortyzacji w przypadku osobówek są większe o kwotę VAT. Od droższych aut, na które nie przysługuje odliczenie VAT mamy więc większe koszty podatkowe, dzięki czemu niższy jest z kolei nasz podatek dochodowy – PIT albo CIT.
Trzeba jednak pamiętać, że amortyzację rozliczamy – przynajmniej standardowo – przez pięć lat. Na tyle też rozłożą się nasze oszczędności z tytułu większych kosztów podatkowych.
Przy najtańszej Skodzie Fabia II Limuzyna, Classic, 1.2l 44kW w wersji osobowej kosztującej 37 000 brutto na podatku PIT według stawki liniowej 19 procent oszczędzimy przez pięć lat 7 030 złotych. Kupując ten sam model w wersji „van” oszczędność na PIT uzyskamy wprawdzie w kwocie 5 996 zł na 5 lat, jednak jednorazowe odliczenie VAT wyniesie wtedy *6 942,62 *zł. Nawet doliczając 1 500 złotych, które dopłacić trzeba dealerowi za przeróbkę z wersji osobowej na „kratkę” – ostatecznie zyskujemy prawie 4,5 tysiąca zł, czyli 12 procent ceny wyjściowej tańszej wersji.
Netto | Brutto | Netto | Brutto | ||
---|---|---|---|---|---|
Osobowe | VAN | ||||
Fabia II | 1.2l 44kW | 30327,87 | 37000 | 31557,38 | 38500 |
Fabia II Combi | 1.6l TDI 77kW | 52172,13 | 63650 | 53401,64 | 65150 |
do zapłaty | zwrot vat | w koszty wpiszesz | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
osobowy | z kratką | osobowy | z kratką | osobowy | z kratką | |
Fabia II | 37000 | 38500 | 0 | 6942,623 | 37000 | 31557,38 |
Fabia II Combi | 63650 | 65150 | 0 | 11748,36 | 63650 | 53401,64 |
zmniejszenie PIT | faktyczny koszt | różnica (proc. ceny wersji oobowej) | |||
---|---|---|---|---|---|
osobowy | z kratką | osobowy | z kratką | ||
Fabia II | 7030 | 5995,902 | 29970 | 25561,48 | 12% |
Fabia II Combi | 12093,5 | 10146,31 | 51556,5 | 43255,33 | 13% |
Zysk na eksploatacji
To jednak nie wszystkie zalety zakupu auta z kratką. Pełne odliczenie VAT przysługuje przy jego zakupie leasingowym. Ale, co najważniejsze mamy niższe comiesięczne koszty eksploatacji. Ustawodawca wprowadził bowiem ograniczenia odliczeń VAT też w przypadku używanego do samochodów osobowych paliwa. Jeśli nasze auto ma poniżej 500 kg ładowności lub nie posiada homologacji, VAT od paliwa odliczać nie można. Pełne odliczenie przysługuje natomiast w przypadku aut „z kratką”, co obniża miesięczne koszty transportu. Za każdy litr PB 98 posiadacz firmowego samochodu homologowanego płaci w praktyce nie 4,65 zł (Wrocław, stan na wrzesień 2010), a 3,81 złotych.