Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Marlena Kostyńska
|
aktualizacja

Benchmarking. Co to jest?

0
Podziel się:

Benchmarking to obserwacja zachowań innych firm po to, by przystosować takie praktyki do potrzeb swojego biznesu.

Benchmarking wykorzystywany jest m.in. jako narzędzie pomagające w organizacji firmy
Benchmarking wykorzystywany jest m.in. jako narzędzie pomagające w organizacji firmy (Fotolia)

Co to jest benchmarking?

Benchmarking związany jest ze słowem benchmark. Benchmark to punkt orientacyjny, który jest wyznaczony z widocznego z daleka miejsca. Jest to punkt odniesienia, z którego korzysta geodeta. W szerszym kontekście benchmark jest punktem odniesienia, wzorcem. Jeśli odnosi to do biznesu, benchmarking jest porównywaniem się do najlepszych firm na rynku, tak by poprzez ich wyniki kształtować to, jak nasza firma ma się rozwijać.

Aktualnie nie istnieje jednolita definicja benchmarkingu. Jedni kojarzą go z metodą, inni z narzędziem.

Zgodnie z założeniami benchmarkingu przedsiębiorca szuka innej firmy, którą podgląda i wykorzystuje określone elementy po to, by uzyskać najlepsze efekty w swojej firmie. Przedsiębiorca może zarówno obserwować strukturę innej firmy, ale i technologie, które ona wykorzystuje.

Koncepcja benchmarkingu polega więc na tym, że obserwujemy i porównujemy naszą firmę z najlepszą na rynku w konkretnej dziedzinie tak, aby wiedzę płynącą z takiego porównania jak najlepiej wykorzystać. Jednym słowem, znacznie lepiej jest korzystać z doświadczeń innych, niż szukać samodzielnie rozwiązań, bo wymaga to sporych nakładów czasu i pieniędzy.

Korzyści benchmarkingu

Benchmarking pozwala szukać nowych pomysłów na organizację firmy. Pomaga kompleksowo zbadać, co w firmie działa niewłaściwie. Stosując benchmarking, można ograniczyć błędy, korzystając z wiedzy o porażkach innych. Lepiej też sprawdza się produktywność i rentowność przedsiębiorstwa. Można też zmienić kierunek działania swojej firmy, tak by osiągnąć sukces.

Benchmarking jest obecnie bardzo popularny. Dlaczego? Bo firmy szybko się zmieniają, produkty żyją coraz krócej, a poziom technologii jest tak wysoki, że procesy wyglądają zupełnie inaczej niż jeszcze kilka lat temu.

To wszystko powoduje, że firmy muszą odpowiednio zareagować na potrzeby klientów.

Rodzaje benchmarkingu

Benchmarking zwykle polega na obserwacji firmy o tym samym profilu działania, ale osiągających lepsze wyniki. Podczas benchmarkingu trzeba przeprowadzić analizę, dlaczego konkretna firma odnosi sukces i tak przemodelować sposób zarządzania swoim biznesem, by wprowadzić podobne zmiany u siebie.

Literatura przedmioty wymienia trzy rodzaje benchmarkingu:

  • Benchmarking wewnętrzny, który polega na porównaniu tego, co dzieje się wewnątrz przedsiębiorstwa. Chodzi tutaj o model pracy w zespołach pracowniczych i szukanie błędów w swojej firmie.
  • Benchmarking konkurencyjny to porównywanie się z konkurentami. Przedsiębiorca szuka konkretnej wiedzy o rozwiązaniach stosowanych w jego branży poprzez obserwację firm działających w jego segmencie.
  • Benchmarking funkcjonalny polega na porównaniu organizacji z firmami działającymi w różnych branżach, ale przy założeniu, że porównujemy tylko wybrane obszary.

Benchmarking ma też swoje niedoskonałości. Pojawiają się głosy, że jeśli za bardzo skupimy się na benchmarkingu, to może to spowodować zahamowanie kreatywności we własnej firmie, a produkt, który powstanie będzie niewiele lepszy od konkurencji, która zdąży już przygotować znacznie bardziej rozwinięty produkt. Warto też pamiętać, że nie wszystkie rozwiązania sprawdzają się w firmach działających w tej samej branży. Trudno też dotrzeć czasem do rzetelnych informacji od konkurenta. Broni on bowiem dostępu do swoich metod biznesowych by nie zostało to wykorzystane przez innych. Poza tym nie zawsze wybór partnera benchmarkingowego okazuje się właściwy.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)