Każdy przedsiębiorca musi co miesiąc rozliczać się z urzędem skarbowym, wysyłać deklaracje ubezpieczeniowe do ZUS i kontaktować się z wieloma innymi publicznymi instytucjami. Nie zawsze jednak można to zrobić bez wychodzenia z domu. Jednym ze sposobów jest tak zwany podpis kwalifikowany, czyli _ bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany kwalifikowanym certyfikatem _. Zobacz, ile trzeba za niego zapłacić.
Żeby podpis elektroniczny został uznany za bezpieczny musi spełnić łącznie wszystkie poniższe warunki:
- być przyporządkowany wyłącznie do osoby składającej ten podpis,
- być sporządzany za pomocą urządzeń służących i danych do składania podpisu elektronicznego,
- być powiązany z danymi posiadacza tak, że jakakolwiek późniejsza zmiana danych jest rozpoznawalna.
Opatrzenie jakiegokolwiek dokumentu takim podpisem jest równoważne z parafowaniem go własnoręcznie.
W praktyce zastosowanie bezpiecznego podpisu elektronicznego polega na zaszyfrowaniu dokumentu (na przykład deklaracji, zeznania podatkowego, umowy lub faktury) przy pomocy indywidualnej karty podłączanej do komputera i specjalnego oprogramowania. Można je kupić tylko w kilku firmach, wpisanych do rejestru Ministerstwa Gospodarki. Według informacji resortu obecnie sprzedaż urządzeń i oprogramowania prowadzą: Krajowa Izba Rozliczeniowa, Polska Wytwórnia Papierów Wartosciowych, Unizeto Technologies, EuroCert i Enigma Systemy Ochrony Informacji.
Cena całego zestawu do podpisu elektronicznego (karta z certyfikatem ważnym przez rok lub dwa, czytnik i oprogramowanie) zależy od sprzedawcy, jednak trzeba się liczyć z wydatkiem rzędu 250 złotych na start, a z czasem również przyjdzie zapłacić za ewentualne odnawianie certyfikatu bezpieczeństwa. Poniesione na ten cel wydatki można jednak wpisać w koszty uzyskania przychodu i dzięki temu zapłacić mniejszy podatek.
Komu to potrzebne?
Bezpieczny podpis elektroniczny może być obecnie stosowany na przykład:
- do elektronicznego podpisywania umów,
- w korespondencji z urzędami (ZUS, urząd skarbowy) oraz do podpisywania pism i decyzji administracyjnych przez same urzędy,
- do podpisywania faktur elektronicznych,
- do zarejestrowania działalności gospodarczej w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG)
- przy składaniu deklaracji celnych i podatkowych,
- przy dokonywaniu zgłoszeń ubezpieczenia społecznego (również w systemie Platformy Usług Elektronicznych ZUS),
- do podpisywania wniosków do Krajowego Rejestru Sądowego,
- do podpisywania raportów dla Generalnego Inspektora Informacji Finansowej,
- do korespondencji z Generalnym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych,
- w celu podpisywania dokumentacji medycznej.
E-podpis mało popularny
Według danych Ministerstwa Gospodarki od początku istnienia podpisu elektronicznego (czyli od 2002 roku) firmy wydały w sumie ponad milion certyfikatów kwalifikowanych. Większość jest już jednak nieaktywna. W grudniu ubiegłego roku w użyciu pozostawało bowiem zaledwie niespełna 300 tysięcy podpisów elektronicznych.
Liczba wydanych certyfikatów kwalifikowanych | |
---|---|
Źródło: Ministerstwo Gospodarki | |
Liczba aktywnych certyfikatów kwalifikowanych | 299 402 |
Liczba certyfikatów wydanych od początku działalności podmiotów | 1 046 700 |
Liczba kwalifikowanych znaczników czasu | 437 733 803 |
Znaczniki czasu to narzędzia, które przy szyfrowaniu dokumentu dodatkowo pozwalają stwierdzić, kiedy dokument został wypełniony i podpisany. Stosowanie znaczników (indywidualnych dla każdego dokumentu) zapobiega na przykład antydatowaniu dokumentów.
Niska popularność bezpiecznego podpisu elektronicznego może wynikać nie tylko z jego odpłatności, ale również z funkcjonowania elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP). Za jej pośrednictwem również można kontaktować się z instytucjami online i nie trzeba z tego tytułu nic płacić. Wystarczy tylko założyć tak zwany profil zaufany, co od kilku miesięcy można zrobić choćby na poczcie (tutajczytaj więcej na ten temat). Zeznania podatkowe z kolei można wysyłać przy pomocy systemu e-Deklaracje.
Profil zaufany wciąż jednak jest _ okrojony _ w porównaniu z bezpiecznym podpisem elektronicznym. Tylko ten drugi sposób pozwala przez internet na przykład podpisywać umowy, brać udział w zamówieniach publicznych czy składać wnioski do Krajowego Rejestru Sądowego.
Czytaj więcej w Money.pl | |
---|---|
Strata w firmie? Czasami to... dobrze! Dzięki niej możesz nie zapłacić podatku nawet przez 5 kolejnych lat. | |
Jest sposób, by nie płacić składek do ZUS Ten przywilej pozwala zaoszczędzić nawet do 700 złotych miesięcznie. | |
Tysiąc złotych na dziecko. Oprócz becikowego Takie pieniądze otrzymać mogą jednak tylko ojcowie. |