Starania o dofinansowanie to nie jedyny powód, dla którego opłaca się tworzyć strategię biznesową. Rzetelna i konsekwentna koncepcja przedsiębiorstwa służy jego rozwojowi. Czasem może nawet dać wstępne wyobrażenie, czy zaplanowany interes ma szansę zaistnieć. Dobrze skonstruowany biznesplan pozwala uniknąć wpadek. Czym jest i dlaczego warto o nim pomyśleć?
Masz pomysł i chcesz rozkręcić biznes? Bez wątpienia napotkasz wiele przeciwności, które mogą skłonić cię do rezygnacji. Niektóre z nich można przewidzieć, by zdołać wybrnąć z trudnej sytuacji. Służy temu właśnie biznesplan. Konkretna koncepcja strategiczna, oszacowanie potencjału oraz określenie mocnych i słabych stron sprzyjają ograniczeniu ryzyka niepowodzenia, a także pozwalają ocenić opłacalność całego przedsięwzięcia.
Biznesplan wspiera efektywne zarządzanie firmą w długiej perspektywie, dlatego to dobre rozwiązanie zarówno dla nowych przedsiębiorstw, jak i tych obecnych na rynku. Solidne opracowanie dokumentu pozwala w przejrzysty i rzetelny sposób zdefiniować zadania dotychczasowej i przyszłej działalności gospodarczej. Powinny się w nim znaleźć konkretne cele, a także sposoby na ich osiągnięcie.
Strategia ma dać odpowiedź na kilka kluczowych pytań odnośnie planowanych rezultatów, m.in.:
- Co i w jaki sposób można osiągnąć?
- Czym oferowany produkt/usługa wyróżni się wśród konkurencji?
- Jakie są możliwości rozwoju na rynku?
- Które środki warto wykorzystać do realizacji zamiarów?
Biznesplan będzie się różnił w zależności od przeznaczenia. Inną formę przybierze na użytek przedsiębiorcy, a inaczej zostanie skonstruowany po to, by zaprezentować firmę w banku lub przed potencjalnym inwestorem. Kryteria dokumentu zmieniają się również zależnie od profilu prowadzonej działalności. Dokument wedle uznania może zostać napisany dla potrzeb wewnętrznych lub zewnętrznych.
Dlaczego warto sporządzić biznesplan?
Przygotowanie strategii biznesowej dla potrzeb zewnętrznych wiąże się zazwyczaj bezpośrednio z pozyskiwaniem finansowania bankowego, dotacji z funduszy unijnych lub z zaangażowaniem w projekt prywatnych inwestorów. W takim przypadku, biznesplan funkcjonuje jako załącznik do wniosku i pozwala wykazać rentowność firmy.
Przy konstrukcji dokumentu należy zwrócić szczególną uwagę na aspekty pieniężne, mniej na podejmowane operacje. Np. bank może na tej podstawie oszacować, czy płynność finansowa będzie wystarczająca, aby pokryć w przyszłości wszystkie raty kredytu. Niektóre instytucje udostępniają wskazówki, co składany druk powinien zawierać. Czasem nawet oferują gotowe formularze, które wystarczy tylko wypełnić.
Sporządzenie biznesplanu może być przydatne nie tylko w momencie, gdy jest on wymagany przy ubieganiu się o finansowanie. Warto go wykorzystać na własny użytek, dla tzw. potrzeb wewnętrznych firmy. W ten sposób można poinformować właścicieli lub partnerów biznesowych o postępach w firmie czy rentowności nowego przedsięwzięcia. Poza tym, przydatne jest ustalenie strategii działania, oszacowanie ryzyka projektu i restrukturyzacji prowadzonej działalności.
Postępowanie wedle przygotowanej koncepcji zapewnia dobrą organizację pracy i zwiększa szanse na powodzenie firmy. Przedsiębiorca opisuje prowadzoną działalność gospodarczą i wszystkie aspekty z tym związane (plan rozwoju, produkty i usługi, sposób wejścia na rynek, segmentacja konkurencji). W zależności od celu przygotowania dokumentu, biznesplan powinien być dostosowany do konkretnego odbiorcy.
Kim są adresaci biznesplanu?
Głównymi odbiorcami strategii firmy są organy państwowe, samorządowe oraz banki, czyli wszystkie te organizacje, które dysponują środkami na finansowanie. Następni w kolejce są prywatni inwestorzy, partnerzy biznesowi, a także inni właściciele przedsiębiorstw. Wszystkie te podmioty potrzebują wglądu do biznesplanu działalności, aby uzyskać jak najwięcej finansowych informacji na jej temat.
Dostosowanie dokumentu do konkretnego adresata wymaga postawienia akcentu na odpowiednie treści. I tak, bank przyjrzy się dostępnym rezerwom finansowym, przepływom gotówkowym i będzie szukał ewentualnych możliwości zabezpieczenia kredytu. Przy środkach unijnych istotne jest spełnienie wytycznych danego programu, a także innowacyjność.
Merytoryczna strona projektu i predyspozycje kierownictwa firmy zainteresują natomiast prywatne jednostki. Dla potencjalnego inwestora ważny jest wysoki zwrot z realizowanego przedsięwzięcia, obarczonego ryzykiem. Ogromne znaczenie będą miały racjonalne narzędzia kontroli i zaplanowane z wyprzedzeniem sposoby radzenia sobie z ewentualnymi przeciwnościami.
Czasem najważniejszym adresatem biznesplanu będą menadżerowie firmy, odpowiedzialni za wdrażanie koncepcji w życie. Strategia bywa często wyłącznie narzędziem planistyczno-kontrolnym wewnątrz przedsiębiorstwa. Dzięki temu zadania są uporządkowane, a ich jasna struktura pozwala na realizację celów i analizę osiągniętych wyników.
Biznesplan, czyli szczegółowa koncepcja działalności
Sięgnięcie po to rozwiązanie dopiero w momencie starania się o dofinansowanie, czy to w postaci kredytu, czy prywatnego funduszu, eliminuje możliwość sporządzenia wyczerpującego i przemyślanego konspektu działalności. Początkujący biznesmeni często nie zdają sobie sprawy z tego, że posiadanie profesjonalnego biznesplanu może zapewnić ich firmie sukces, także na co dzień.
Biznesplan to nic innego jak narzędzie planistyczne, za pośrednictwem którego opisuje się podstawowe cele przedsiębiorstwa oraz zakres i sposób jego działania. Powinien przedstawiać wizję i misję firmy, wyrażone poprzez działania marketingowe, reklamę, plany sprzedażowe i segmentację rynku. Koniecznym elementem jest też prognoza finansowa, wykazująca, że inwestycja jest rentowna, a poniesione nakłady uda się zwrócić w przyszłości.
Dodatkowo, długofalowy i całościowy plan działalności gospodarczej sporządza się w oparciu o kompleksową ocenę sytuacji strategicznej firmy. Umożliwia przygotowanie i przeprowadzenie przedsięwzięć, pozwala na pozyskanie środków finansowych od inwestorów i banków.
Kto może napisać plan biznesowy?
Przedsiębiorca może samodzielnie sporządzić koncepcję strategiczną dla firmy. Zna ją od podszewki i wie, w jakim kierunku powinna się rozwijać. Musi jednak jak najwcześniej przewidzieć, czy podoła takiemu zadaniu. Jeśli pojawią się poważne wątpliwości, warto pomyśleć o skorzystaniu z usług profesjonalistów.
Firma, która zajmuje się pisaniem biznesplanów, będzie potrafiła szybciej i bardziej szczegółowo dokonać wszystkich potrzebnych analiz (SWOT, 4xP, prognoza finansowa). Aby perspektywa biznesowa była rzetelna i miarodajna, powinna zostać sporządzona w oparciu o obiektywną ocenę zastanej sytuacji. Właściciel działalności nigdy nie będzie zdystansowany w takim stopniu jak zewnętrzny zleceniobiorca.
Sprawdź, jak napisać dobry biznesplan:
- Jak napisać biznesplan?
- Co powinien zawierać biznesplan?
- Błędy w biznesplanie
- Biznesplan - podstawowe informacje o firmie
- Biznesplan - Analiza konkurencji
- Biznesplan - Segmentacja rynku
- Biznesplan - Strategia marketingowa firmy
- Biznesplan - zarządzanie i zespół pracowników
- Biznesplan - analiza strategiczna SWOT
- Biznesplan - plan finansowy
- *