Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Monika Branicka
|

Bloger jako przedsiębiorca. Kiedy założyć firmę?

0
Podziel się:

Prowadzisz bloga kulinarnego - gotujesz, wrzucasz przepisy i fotografujesz dania. A może z zamiłowania jesteś podróżnikiem i dzielisz się z internautami wspomnieniami z najciekawszych zakątków świata?

Bloger jako przedsiębiorca. Kiedy założyć firmę?
(pixabay/ CC0 Public Domain)

Prowadzisz bloga kulinarnego - gotujesz i wrzucasz przepisy? A może z zamiłowania jesteś podróżnikiem i dzielisz się wspomnieniami z najciekawszych zakątków świata? Dopóki robisz to dla samego hobby i nie liczysz na zysk, nie musisz martwić się fiskusem. Jeśli jednak chcesz zarabiać na poważnie, czas pomyśleć o założeniu firmy.

Jako bloger-hobbysta możesz od czasu do czasu zamieścić na stronie internetowej reklamę czy artykuł sponsorowany. Tak długo jak przypomina to działalność nieregularną, nie niesie za sobą żadnych konsekwencji. Jedyne, o czym musisz pamiętać, to zawieranie oficjalnych umów (np. zlecenia) i odprowadzanie podatków od usług.

W momencie, w którym internetowy dziennik stanie się dla ciebie komercyjnym źródłem dochodów, musisz pomyśleć o założeniu działalności gospodarczej. Blog prowadzony regularnie i przynoszący zyski, powinien zostać zarejestrowany jako firma.

Na podstawie definicji działalności gospodarczej możesz samodzielnie stwierdzić, czy twoja aktywność kwalifikuje się do tego statusu.

Kiedy bloger jest przedsiębiorcą?

Określenie terminu "działalność gospodarcza" znajduje się w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, ordynacji podatkowej oraz w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej. Esencja wyjęta z tych trzech dokumentów wskazuje na wszystkie elementy, które mogą odnosić się do blogowania.

Działalność gospodarcza to zatem działania zarobkowe i wytwórcze (bez względu na rezultat), prowadzone we własnym imieniu w sposób zorganizowany lub ciągły, z których uzyskane przychody nie są zaliczane do przychodów z innych źródeł (np. z umowy o pracę lub umowy o dzieło).

Blog spełniający wszystkie powyższe czynniki powinien zostać zarejestrowany. Wystarczy, że przynosi stały dochód, wynikający z cyklicznych i różnorodnych działań autora. Czasem, przełożenie teorii na działania praktyczne nie jest wystarczająco precyzyjne. Co w sytuacji, gdy działania są prowadzone na mniejszą skalę i trudno ustalić ich regularność?

Nie wiesz czy zarejestrować firmę? Zapytaj urzędników

Jeśli masz wątpliwości, czy twoja aktywność kwalifikuje się do rejestracji firmy, możesz dokonać samodzielnej oceny lub zasięgnąć informacji w skarbówce.

Najlepszym rozwiązaniem jest złożenie wniosku o indywidualną interpretację podatkową w izbie skarbowej, w którym należy opisać kwestię wzbudzającą twoje wątpliwości oraz własną ocenę sytuacji. Zgłoszenie kosztuje 40 zł. W wydanym dokumencie znajduje się stanowisko wobec opinii podatnika i uzasadnienie decyzji.

Indywidualna interpretacja może okazać się przydatna w razie ewentualnych wątpliwości. Jeśli urzędnicy stwierdzą, że nie musisz zakładać firmy, możesz ochronić się tą opinią w sytuacji, gdy inne organy w przyszłości uznają inaczej.

Blogowanie bez działalności gospodarczej

Jesteś blogerem, ale masz inne źródło przychodów (np. pracujesz na etacie), twoje internetowe poczynania nie przynoszą zysków i są tylko sposobem na realizację pasji. Spełniając te trzy warunki, prawdopodobnie nie musisz martwić się o konieczność dokumentowania swojej działalności.

Rejestracja firmy nie jest również konieczna, gdy blog jest dochodowy, ale zyski pojawiają się rzadko i nie wynikają bezpośrednio z zaangażowania autora. Ważne jest jednak, aby wszystkie zyski były rozliczane w ramach stosunku pracy lub na podstawie umów cywilnoprawnych.

Wszystkie działania, które są finalizowane konkretnym efektem (np. artykułem sponsorowanym, recenzją czy filmem) powinny być objęte umową o dzieło. Umowa zlecenie natomiast sprawdzi się wobec wszystkich czynności funkcjonujących jako proces i nie dających jasnego rezultatu (np. tworzenie i publikowanie reklam).

Bloger może również dysponować powierzchnią strony internetowej, wynajmując lub dzierżawiąc ją na użytek reklamodawców. Przychody z tego tytułu nie muszą być rozliczane w ramach działalności gospodarczej. Wystarczy zastosować do nich zasady tzw. najmu prywatnego (podobnie jak w przypadku nieruchomości), czyli opodatkowanie ryczałtem w wysokości 8,5% lub według skali podatkowej.

Masz już firmę i chcesz założyć bloga

Osoba, która prowadzi firmę i chce dołączyć do członków blogosfery, może rozszerzyć dotychczasową działalność gospodarczą, aby obejmowała dochody z internetowego dziennika.

Każdy zysk z reklam (np. artykuły sponsorowane czy udostępnianie powierzchni reklamowej) musi zostać udokumentowany fakturą i rozliczony w zeznaniu podatkowym.

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)