Bardzo często stanowiska w firmach określane są skrótami, których znaczenie nie zawsze jest znane. Przez to nie jesteśmy pewni, z kim będziemy rozmawiać. Jednym z najczęściej występujących stanowisk jest CEO. Zobacz, kim jest CEO w firmie.
Stanowiska kierownicze w firmie
W sporej liczbie firm przyjęła się tendencja do tego, żeby nazywać członków zarządu albo kierowników skrótami od angielskich odpowiedników tych stanowisk. To wszystko sprawia, że często spotykamy w firmie CSO, CFO, albo CEO. Zwykle podyktowane jest to tym, że firmy takie współpracują z partnerami z zagranicy, a to wszystko ułatwia im kontakty. Dla części przedsiębiorców nazywanie w ten sposób stanowisk jest spowodowane chęcią stworzenia profesjonalnego wizerunku firmy.
CEO odnosi się najczęściej do stanowiska związanego z zarządem, czyli dotyczy firm średnich i dużych. Może się zdarzyć, że w niektórych przypadkach, szczególnie za granicą, CEO jest stanowiskiem używanym nawet w jednoosobowej działalności.
Co oznacza CEO?
CEO, jak już powiedzieliśmy, związany jest z zarządem. CEO to skrót od angielskiego Chief Executive Officer, czyli dyrektor generalny, dyrektor zarządzający. Inaczej mówiąc, mianem CEO określamy prezesa zarządu, szefa, czyli najważniejszą osobę w firmie. Jeśli pokusimy się o skorzystanie z terminologii filmowej, możemy uznać, że CEO to "szef wszystkich szefów".
Za CEO w niektórych kręgach uważa się właściciela firmy, osobę, która przedsiębiorstwo stworzyła i wciąż nim zarządza.
W Stanach Zjednoczonych miana CEO używa się w odniesieniu do najważniejszej osoby w firmie i to niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa. W innych krajach angielskojęzycznych określenie CEO stosowane jest przede wszystkim w firmach notowanych na giełdzie. Zdarza się, że jest to określenie używane wymiennie ze stwierdzeniem* dyrektor zarządzający*.
Trzyliterowe stanowiska, których nazwy zaczynają się na "C", najczęściej dotyczą specjalistów wchodzących w skład zarządu spółki. Oprócz CEO są jeszcze np.:
CIO – Chief Information Officer
To inaczej Dyrektor działu IT lub osoba piastująca najwyższe stanowisko w dziale informatyki.
CFO – Chief Financial Officer
To dyrektor finansowy, inaczej główny księgowy. Jest to osoba piastująca najwyższe stanowisko w dziale finansowym. CFO przede wszystkim ocenia ryzyko finansowe przedsiębiorstwa. CFO najczęściej odpowiada za przygotowanie raportów finansowych dla CEO w firmie.
CSO – Chief Security Officer
CSO to szef ochrony bezpieczeństwa. Ocenia on ryzyka w firmie, związane z zagrożeniami osobistymi i fizycznymi. CSO odpowiada też za bezpieczeństwo danych w firmie.
COO – Chief Operating Officer
Po polsku nazwa tego stanowiska to dyrektor operacyjny. Odpowiada za wszystkie operacje, które są przeprowadzane w firmie. Sporządza raporty przedstawiane bezpośrednio prezesowi zarządu.
CTO – Chief Technology Officer
To, inaczej mówiąc, dyrektor działu technologii. Najczęściej takie stanowisko dotyczy firm technologicznych. CTO zajmuje się możliwościami technicznymi, które są związane z firmą.
CMO – Chief Marketing Officer
To dyrektor marketing, który odpowiada za wszystkie działania związane z marketingiem, czyli sprzedaż i reklamą firmy.