Sejmowa komisja finansów publicznych opowiedziała się we wtorek za obniżeniem do 15 proc. CIT dla małych podatników. Odpowiednie zmiany przewiduje rządowy projekt; komisja zarekomendowała przyjęcie go z legislacyjnymi poprawkami sejmowych prawników.
Dyskusję wzbudził przepis, który przewiduje ograniczenie stosowania określonych w ustawie preferencyjnych zasad opodatkowania transakcji wymiany udziałów. Projekt mówi, że zasad tych nie stosuje się w przypadkach, gdy głównym lub jednym z głównych celów wymiany udziałów jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.
- Jeżeli wymiana udziałów nie została przeprowadzona z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, domniemywa się, że głównym lub jednym z głównych celów jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania - napisano w projekcie.
Sejmowi legislatorzy i posłowie, zwracali uwagę, że w piątek weszła w życie generalna klauzula przeciw unikaniu opodatkowania, która mogłaby mieć zastosowanie w tym przypadku.
Obecny na posiedzeniu wiceminister finansów Leszek Skiba tłumaczył, że wprowadzenie generalnej klauzuli nie wyklucza stosowania klauzul szczegółowych, jak w tym przypadku. - Ta klauzula nie jest wprowadzana tym aktem prawnym, tylko istniała już wcześniej. Dla nas nie ma problemu, żeby ją utrzymać i wprowadzić w tym miejscu - mówił Skiba. Według niego klauzula zawarta w projekcie uzupełnia generalną klauzulę przeciw unikaniu opodatkowania.
Jan Szewczak (PiS) prosił resort finansów o zastanowienie się nad zmianą, bowiem jego zdaniem zaproponowany przez MF zapis może budzić wątpliwości interpretacyjne i kolizję z Ordynacją podatkową. Proponował rozszerzenie przepisu w nowelizacji i wprowadzenie "zapisu zrozumiałego dla przeciętnego obywatela".
Skiba przypomniał, że klauzuli generalnej nie stosuje się, gdy są klauzule szczegółowe. - Nie widzimy powodu, aby ten zapis usuwać - powiedział. Zaznaczył ponadto, że klauzula generalna może mieć zastosowanie w przypadku, gdy domniemana korzyść podatkowa uzyskana w wyniku niedozwolonej optymalizacji podatkowej przekracza 100 tys. zł. To może oznaczać, że do licznych przypadków związanych z unikaniem opodatkowania przy pomocy wymiany udziałów nie miałaby ona zastosowania, powstałaby zatem "luka optymalizacyjna".
Przedstawiając projekt podczas pierwszego czytania w Sejmie, Skiba mówił, że jego celem jest realizacja propozycji ogłoszonej w expose przez premier Beatę Szydło, aby obniżyć z 19 proc. do 15 proc. CIT dla małych podatników.
- Ta ustawa realizuje to zadanie - mówił. Wskazywał, że mali podatnicy to podmioty, których przychód nie przekroczył 1,2 mln euro. - Z tej oferty mogą skorzystać nowo powstające firmy płacące CIT - powiedział.
Informował, że łącznie takich małych podatników jest w Polsce 393 tys., a tych, którzy wykazywali dochód - 135 tys. Według MF efekt fiskalny, czyli mniejsze dochody budżetu, szacowany jest na jakieś 270 mln zł. Skiba dodał, że w projekcie wprowadzono drobne zmiany uszczelniające system opodatkowania podatkiem dochodowym oraz zmiany doprecyzowujące.
Rządowy projekt obniża CIT - z 19 proc. do 15 proc. - tzw. małym podatnikom, u których wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym równowartości w złotych 1,2 mln euro. Rozwiązanie to będzie również dotyczyć podatników rozpoczynających działalność. Preferencyjną stawką podatku nie zostaną objęte podatkowe grupy kapitałowe.
Rząd szacuje, że z obniżonej 15-procentowej stawki CIT będzie mogło skorzystać ok. 90 proc. podatników CIT, czyli blisko 400 tys. firm. Według rządu w perspektywie długookresowej rozwiązanie to powinno przyczynić się do przyspieszenia tempa rozwoju gospodarczego Polski oraz stworzenia sprzyjających warunków do zwiększenia przedsiębiorczości Polaków, w tym zwłaszcza młodych i dobrze wykształconych.
Projekt zawiera także przepisy, które uniemożliwią skorzystanie z preferencyjnej stawki podatkowej przedsiębiorcom, którzy np. podzielą firmę tylko po to, aby skorzystać z obniżonej stawki CIT.
Ponadto, w projekcie przewidziano również zmiany doprecyzowujące obecne przepisy, tak aby wyeliminować wątpliwości interpretacyjne mogące skutkować unikaniem opodatkowania niektórych dochodów. Zaproponowano m.in. zmianę zasad ustalania przychodu z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółce, w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część.
Doprecyzowano także przypadki, w których dochód podatnika podlegającego ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu uznaje się za uzyskany na terytorium Polski.
CIR tłumaczyło po przyjęciu projektu przez rząd, że wprowadzenie preferencyjnego opodatkowania w CIT z pominięciem PIT bierze pod uwagę obowiązujące zasady opodatkowania dochodów (przychodów) osiąganych z działalności gospodarczej przez osoby fizyczne. Wskazano, że mogą one korzystać z opodatkowania na zasadach ogólnych, czyli według skali podatkowej: 18 proc. i 32 proc. lub liniowo 19 proc. albo według uproszczonych, zryczałtowanych form opodatkowania, tj. ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych lub karty podatkowej. "Podatnicy CIT nie mają takiego wyboru" - zaznaczono.