Na czym polega product placement, dowiesz się z naszego materiału.
Product placement, czyli lokowanie produktu
Lokowanie produktu (z ang. product placement) w największym skrócie polega na tym, że podczas audycji w radiu lub telewizji umieszczany informacje o konkretnym produkcie w sposób, który ma zachęcić do jego używania.
Specyfiką produkt placement jest to, że nie jest on typową reklamą. Do promowania produktu poprzez product placement może dojść:
- poprzez pokazanie konkretnego produktu lub nazwy firmy w określonych scenach filmu lub serialu;
- gdy bohaterowie określonej produkcji używają danego produktu. Chodzi o to, by całość była wpleciona sprytnie w fabułę materiału;
- w czasie zwykłej rozmowy o produkcie;
- poprzez pokazanie znaku towarowego w taki sposób, by stanowił tło konkretnych wydarzeń;
- można też namówić aktorów, by nie tylko w serialu, ale i poza planem filmowym używali produktów określonych firm.
Historia product placement sięga początku XX wieku w Stanach Zjednoczonych i szybkiego rozwoju stacji radiowych. Postanowili z tego skorzystać producenci różnych wyrobów, płacąc nadawcom za pomoc przy reklamowaniu swoich produktów lub usług.
W Europie lokowanie produktu określone jest przez unijną dyrektywę 2007/65/WE Parlamentu Europejskiego. Według jej zapisów widz musi mieć świadomość, że w audycji, którą ogląda, jest zastosowane lokowanie konkretnego produktu. Zgodnie z art. 17a ust. 2 ustawy każda audycja, w której mamy do czynienia z lokowaniem produktu, musi być oznaczona poprzez umieszczenie odpowiedniego znaku graficznego, który będzie informował o fakcie lokowania produktu. Taka informacja musi pojawić się w trzech momentach audycji: na początku, na końcu, a także, gdy program lub film jest wznawiany po przerwie reklamowej.
Dodatkowo prawo nakazuje by w czasie audycji, w której mamy do czynienia z product placement, gdy firma reklamująca w ten sposób swoje usługi lub produkty wzięła udział w produkcji danej audycji, trzeba umieścić informację o tym, kto jest producentem albo sprzedawcą produktu, który jest lokowany. Taki komunikat powinno się umieścić na końcu programu. Jeśli z takim przypadkiem mamy do czynienia w radiu, konieczne będzie specjalne oznaczenie dźwiękowe.
Oznaczenie lokowania produktu
Nadawca programu telewizyjnego musi zastosować znak graficzny, który ma postać ramki koloru pomarańczowego z białym napisem "audycja zawiera lokowanie produktu". Komunikat taki powinien pojawić się na końcu programu, a także w czasie gdy wyświetlane są napisy końcowe.
Ustawa o lokowaniu produktu:
- zakazuje stosowania product placement w programach, które są adresowane dla dzieci;
- pozwala na to, by lokowanie występowało w filmach lub serialach, programach sportowych albo rozrywkowych;
- jeśli audycja jest związana z lokowaniem produktu, koniecznie trzeba dać informację graficzną o tym, w sposób, który wyraźnie zaznaczy odbiorcy fakt lokowania produktu. Informacja musi się znaleźć na początku i na końcu programu, jak i po przerwie reklamowej;
- lokowanie nie może otwarcie namawiać do nabycia produktu i przesadnie go uwypuklać w audycji;
- zakazuje lokowanie określonych produktów, takich jak papierosy, alkohol, leki czy gry hazardowe.