Według badań GUS tylko 65 procent firm posiada swoją firmową stronę internetową. Wynik ten i tak nie przedstawia jednak pełnej skali zjawiska, albowiem w badaniu wzięto pod uwagę, przedsiębiorstwa zatrudniające dziesięciu lub więcej pracowników.
Można zatem przyjąć z dużym marginesem błędu, że gdyby zbadano mniejsze firmy, odsetek ten spadłby poniżej 50 procent.
Dane Eurostatu z kolei przyznają Polsce 53 punkty. Znajdujemy się za liderem stawki - Szwecją - o ponad 30 punktów z tyłu. Wyprzedzają nas również między innymi Niemcy, Dania, Finlandia i Wielka Brytania (kolejno 78, 84, 81 i 75 punktów). Najbliżej naszego wyniku znalazła się Hiszpania i Malta (odpowiednio 49 i 57). warto też powiedzieć, że znajdujemy się 12 punktów poniżej europejskiej średniej wynoszącej 65.
Co stoi za tak niskim wynikiem polskich przedsiębiorstw?
Jest to szczególnie zaskakujące w kontekście digitalizacji polskich firm. Prawie wszystkie, bo aż 94 procent, posiada dostęp do internetu. W ponad 3/4 przypadków jest to dostęp szerokopasmowy.
Dla przeciętnego użytkownika sieć jest pierwszym miejscem poszukiwania informacji na temat produktów i usług. W najnowszym sondażu przeprowadzonym przez GUS (Badanie: Cele korzystania z internetu w sprawach prywatnych) ta pozycja znalazła się już na drugim miejscu i została wyprzedzona tylko przez _ Korzystanie z poczty elektronicznej _. Oprócz kontaktu z klientami i budowania wizerunku, sieć pozwala też skutecznie sprzedawać swoje produkty i usługi.
W 2005 roku, w badaniu wykonanym przez Gemius, robienie zakupów przez internet deklarowało niewiele ponad 40 procent respondentów. To samo badanie przeprowadzone ostatnio, wykazało wzrost popularności tego sposobu nabywania dóbr i usług o ponad połowę i osiągnęło ostateczny wynik 66 procent. Badania przeprowadzone w czasie ostatnich Świąt Bożego Narodzenia wykazały, że blisko 1/3 prezentów, które znalazły się pod choinką, zostały zakupione za pośrednictwem internetu.
Niezależnie od tego, czy firmie zależy na budowaniu swojego wizerunku czy informowaniu o produktach sieć wydaje się być doskonałym do tego celu medium. Jeśli przedsiębiorstwo zdecyduje się na sprzedaż swoich dóbr i usług w sieci, może liczyć na udział w rynku, wartym tylko w zeszłym roku 4,5 miliarda złotych.
Autor jest pracownikiem InternetWorks