Przy umowach zlecenia, które wykonywane są poza terytorium Polski, pracodawca ma obowiązek zgłosić zleceniobiorców do ubezpieczeń społecznych.
Osoby wykonujące umowy zlecenia podlegają przede wszystkim obowiązkowemu ubezpieczeniu emerytalnemu i rentowemu - art. 6 ust. 1 pkt 4 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Składki na ubezpieczenie emerytalne finansowane są w połowie przez pracodawce i w połowie przez zatrudnionego. Każdy z nich płaci po 9,76 proc. od podstawy wymiaru.
Składka na ubezpieczenie rentowe wynosi 6 proc. podstawy wymiaru składki. Składka opłacana jest w części przez pracodawcę (4,5 proc. podstawy wymiaru), a w części przez pracownika (1,5 proc. podstawy wymiaru).
Od każdego zatrudnionego podlegającego obowiązkowym ubezpieczeniom emerytalnym i rentowym pracodawca musi też zapłacić składkę na ubezpieczenie wypadkowe.
Wyjątkiem jest tu przypadek, gdy praca wykonywana jest poza siedzibą lub miejscem prowadzenia działalności zleceniodawcy.
Jednak przypadku, gdy pracodawca zleca prowadzenie prac w konkretnym miejscu - np na budowie - nawet jeśli znajduje się ona poza Polską - nie można uznać za pracę poza miejscem prowadzenia działalności.
_ Jeżeli nastąpiło powierzenie zleceniobiorcy wykonania w imieniu i na rzecz zleceniodawcy określonych czynności faktycznych lub prawnych w danym miejscu/na danym terenie, należy uznać, że zleceniodawca rozciąga swoją działalność na to miejsce/ten teren _ - wyjaśnia ZUS.