Podatnik musi przede wszystkim zachować jak największą staranność i zadbać o to, by wydatki firmy były racjonalne a kontrahenci zachowywali rzetelność. Jednak w przypadku, gdy mimo zachowania ostrożności, w wyniku działań kontrahenta firma poniosła szkodę, można jej wartość wpisać w koszty uzyskania przychodu - wynika z interpretacji prawa podatkowego wydanej przez dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.
_ Ryzyko prowadzonej działalności gospodarczej ponosi podatnik i nie ma możliwości przenoszenia tego ryzyka na budżet państwa w postaci zmniejszenia podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym, poprzez zaliczenie w koszty poniesionych wydatków. Wyjątkiem mogą być jedynie nieprzewidywalne sytuacje, których uniknięcie było niemożliwe, pomimo podjęcia przez podatnika wszelkich koniecznych działań w celu zapobieżenia im - czytamy w interpretacji . _
_ _ Gdyby więc faktycznie poniesiono wydatki, związane ze szkodami które powstały w wyniku zdarzeń losowych, chociaż dochowano należytej staranności w celu zapobieżenia ich powstaniu i nie mają one związku z nadużyciami, niegospodarnością lub zaniedbaniem podatnika – wówczas takie wydatki mogłyby być uznane za koszt uzyskania przychodów.
Podatnik, który wystąpił z wnioskiem o wydanie interpretacji współpracuje z partnerami handlowymi z Chin. Jedna z partii zamówionego przez niego i opłaconego już towaru okazała się wadliwa i trzeba było ją zniszczyć. Chiński kontrahent nie uznał reklamacji i nie zwrócił pieniędzy.
Dyrektor Izby Skarbowej wydając interpretację uznał jednak, że _ jeżeli Wnioskodawca dopełnił należytej staranności zarówno przed podjęciem współpracy z chińskim kontrahentem (np. dokonał rekonesansu rynku, otoczenia prawnego, na podstawie możliwych danych ocenił wiarygodność klienta, podjął odpowiednie czynności zabezpieczające transakcję), _ma prawo obniżyć o tę stratę wysokość podstawy opodatkowania.