*Zakład Ubezpieczeń Społecznych uruchomił interaktywną usługę CRU umożliwiającą porównywanie danych zgromadzonych przez płatników składek z danymi w Centralnym Rejestrze Ubezpieczonych. To pierwsze tego typu rozwiązanie zastosowane przez instytucję publiczną w Polsce. *
Celem wprowadzenia usługi jest wyeliminowanie rozbieżności w danych dotyczących osób ubezpieczonych zgromadzonych przez płatnika składek i ZUS. Do tej pory płatnicy przekazywali do ZUS dokumenty zgłoszeniowe osób ubezpieczonych i otrzymywali jedynie potwierdzenie ich przyjęcia, bez wyjaśnienia czy dane są prawidłowe.
Od 25 września wszyscy płatnicy mogą pobierać z Centralnego Rejestru Ubezpieczonych listy zawierające dane wszystkich zgłoszonych przez płatnika i niewyrejestrowanych ubezpieczonych. Zainteresowany przedsiębiorca otrzyma imię, nazwisko, datę urodzenia, NIP, PESEL oraz rodzaj, serię i numer dokumentu tożsamości każdego ze swoich pracowników, a także ich adresy, numery oddziału NFZ i kody tytułu ubezpieczenia. Dane te będzie można porównywać i – w razie potrzeby – łatwo korygować.
- Mam nadzieję, że będzie to usługa bardzo przydatna dla naszych klientów, która umożliwi całkowite wyeliminowanie błędnych zgłoszeń, a co za tym idzie – błędów w rozliczeniach – mówi Piotr Starzyk, członek zarządu Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
_ Z usługi CRU korzystać można przy wykorzystaniu najnowszej wersji programu „Płatnik” (6.04.001), dostępnej na stronach internetowych ZUS (e-inspektorat.zus.pl) oraz na płytach CD w oddziałach i inspektoratach Zakładu w całej Polsce. _