Niedawno informowaliśmy przedsiębiorców o konieczności szybkiej instalacji nowej wersji programu PŁATNIK, gdyż już od 1 czerwca br. tylko ta wersja miała obowiązywać wszystkich płatników.
Jednak po licznych protestach zdesperowanych przedsiębiorców, którzy usilnie i często bezskutecznie próbowali ściągnąć z serwerów ZUS potrzebną aktualizację - zdecydowano o wydłużeniu terminu ostatecznego przejścia na nową wersję programu.
25 maja br. ZUS poinformował o przedłużeniu do dnia 1 lipca 2005 roku funkcjonowania dotychczasowego serwisu przyjmowania dokumentów ubezpieczeniowych. Użytkownicy „starego” PŁATNIKA mogą przesyłać dokumenty na adres: http://www.dokumenty.wroclaw.zus.pl.
A zatem do końca czerwca 2005 roku obowiązującymi wersjami PŁATNIKA będą obie wersje 6.03.001 oraz 6.03.001B.
Wersja 6.03.001B programu PŁATNIK udostępnia płatnikom nowy, bezpieczniejszy system dwustronnej wymiany informacji - SDWI. Jest to nowoczesny kanał informacyjny, którego zadaniem jest usprawnienie elektronicznej wymiany danych pomiędzy płatnikami a ZUSem. W przyszłości oprogramowanie to pozwoli na wdrożenie nowych usług w zakresie elektronicznej komunikacji z płatnikami.
Korzyści jakie niesie ze sobą nowy System Dwustronnej Wymiany Informacji to przede wszystkim:
- możliwość tworzenia upoważnień do wysyłania dokumentów w imieniu płatnika - funkcjonalność ta zwiększy bezpieczeństwo danych przekazywanych do ZUS, pozwoli także na uzyskanie podpisu elektronicznego dla osób niebędących płatnikami składek
- zwiększenie wydajności internetowego przesyłania dokumentów do ZUS, szybsze odbieranie potwierdzeń oraz lepsze zabezpieczenie przekazywanych danych
- możliwość odbierania potwierdzeń z każdego z serwerów przyjmujących dokumenty (a nie tylko z tego, na który zostały wysłane)
By aktywować usługę SDWI należy:
- sprawdzić, na jakiej wersji PŁATNIKA sporządzane są dokumenty ubezpieczeniowe. Warunkiem poprawnej instalacji pakietu aktywującego SDWI jest posiadanie aktualnej wersji PŁATNIKA 6.03.001
- pobrać z serwisu e-inspektorat.zus.pl i zainstalować pakiet aktywujący SDWI, a następnie go aktywować
- odpowiednio skonfigurować program PŁATNIK, tak by wysyłał dokumenty na serwer obsługujący kanał SDWI.
Obecnie usługi Systemu Dwustronnej Wymiany Informacji obsługują serwisy WWW:
https://www.sdwi.gdansk.zus.pl
https://www.sdwi.wroclaw.zus.pl
https://www.sdwi.warszawa.zus.pl
Płatnicy działający w imieniu innych podmiotów, posługujący się własnym certyfikatem i kluczem prywatnym - w przypadku przystąpienia do SDWI - muszą dostarczyć do ZUS odpowiednie upoważnienie.
Jednak brak zarejestrowanego upoważnienia po 1 czerwca 2005 r. nie będzie przeszkodą w przekazywaniu dokumentów do ZUS. Proces rejestracji będzie bowiem przebiegał na przestrzeni kilku miesięcy, a termin jego zakończenia zostanie podany przez ZUS z odpowiednim wyprzedzeniem.
Dodatkowe informacje dotyczące korzystania z usługi SDWI dostępne są na stronach internetowych e-inspektorat.zus.pl, pod ogólnopolskim numerem infolinii 0-801-410-410 oraz w terenowych jednostkach organizacyjnych ZUS.