"Na rynku polskim planowana jest większa ilość powierzchni w centrach handlowych niż w jakimkolwiek innym kraju w Europie – 1,6 miliona metrów kwadratowych w latach 2005-2006" - podał C&W/H&B.
„W Polsce ma miejsce boom centrów handlowych na terenie całego kraju. Nowe obiekty buduje się nie tylko w dużych miastach takich jak Warszawa, Kraków, Poznań, Łódź i Wrocław, ale także w miastach średniej wielkości" - powiedział cytowany w komunikacie Piotr Kaszyński, szef działu powierzchni handlowych w polskim biurze C&W/H&B.
Łącznie na rynku europejskim w ciągu kolejnych dwóch lat planowane jest otwarcie centrów handlowych oferujących łącznie prawie 9,5 mln m kw. nowej powierzchni na cele handlowe i rozrywkowo-rekreacyjne.
W 2005 roku zostanie oddanych do użytku 4,2 mln m kw. powierzchni, a w 2006 roku 5,3 mln m kw, podczas gdy w 2004 oddano nowe obiekty o powierzchni 3,5 mln m kw.
"Ponadto w roku 2005 i 2006 pojawi się dodatkowa powierzchnia 1,7 miliona metrów kwadratowych w związku z rozbudową istniejących obiektów, co stanowi wzrost powierzchni w przygotowaniu do ponad 11 milionów metrów kwadratowych" - podał C&W/H&B.
Na drugim miejscu w rankingu powierzchni w centrach handlowych w przygotowaniu znajduje się Rosja, gdzie w ciągu następnych dwóch lat pojawi się na rynku 1,2 mln m kw. powierzchni.
„Rosyjski rynek detaliczny staje się coraz bardziej złożony i rozwinięty. Dzieje się tak dzięki agresywnej ekspansji handlowców i deweloperów na terenie Moskwy, a także na rynkach regionalnych w Rosji” – powiedziała Natalia Oreshina, szef działu powierzchni handlowych z Cushman&Wakefield Stiles&Riabokobylko, rosyjskiego biura C&W/H&B.
Na trzecim miejscu znalazły się Niemcy, gdzie w latach 2005-2006 ma się pojawić 842.000 m kw. powierzchni.
"Jednak w przeliczeniu na jednego mieszkańca Niemcy oferują zaledwie 10 metrów kwadratowych nowej powierzchni na tysiąc mieszkańców – dla porównania w Irlandii, będącej na szczycie rankingu, na jednego mieszkańca przypada 59 metrów kwadratowych, w Portugalii – 45, a w Polsce – 41" - podał C&W/H&B.
Obecnie w Europie użytkowanych jest 86 mln m kw. powierzchni w centrach handlowych, co przekłada się na średnio 142 m kw. na tysiąc mieszkańców w 34 krajach europejskich badanych przez C&W/H&B.