Często w mowie potocznej używamy zamiennie pojęcia dochód i przychód. Trzeba jednak wiedzieć, że nie są to pojęcia tożsame. Znaczą coś innego i nie można ich traktować jako zamienniki.
Co to jest przychód?
Przychodem są wszystkie środki wpływające do kasy lub w przypadku osób prywatnych do portfela. Przychody uzyskuje się z pracy, prowadząc działalność gospodarczą, świadcząc pracę nakładczą albo zarabiając na wynajmie nieruchomości.
To, co można uznać za przychód przedsiębiorcy, określone jest w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. W spisie tych przychodów znajdziemy:
- pieniądze;
- podatek VAT;
- wszelkie rzeczy i prawa.
Trzeba pamiętać, że przychód nijak nie wiąże się sytuacją finansową firmy. Przychody nie mogą być wskaźnikiem tego, jaka jest rzeczywista pozycja firmy.
W definicji przychodem jest wartość całej sprzedaży towarów i usług netto, w określonym czasie rozliczeniowym. Przychód określa się jako kwotę bez VAT. Dochód określa się, odejmując od przychodu wszystkie koszty, które ponieśliśmy, żeby uzyskać przychód.
Dochód – co to jest?
Dochód to wszystkie przychody, od których odjęto koszty. Inaczej mówiąc, jest to różnica między przychodem a kosztem. Żeby wystąpił dochód, trzeba spełnić jeden warunek. Chodzi mianowicie o to, żeby przychód był wyższy od kosztów. Dochód jest to czysty zysk, który uzyskuje się po odjęciu kosztów.
Ważne jest to, że dochód ma zawsze związek z przychodem. Jeśli przychód nie wystąpił, nie ma też dochodu. W przypadku przychodu trzeba zapłacić podatek, nawet jeśli nie został on jeszcze uzyskany. Chodzi tu o sytuację, gdy przedsiębiorca wystawił fakturę za towar, a płatność nie wpłynęła na jego konto. Dochodu nie ma, jeśli przychody są niższe od kosztów.
Przychodem jest każdy wpływ, do którego wystawiono dokument sprzedaży, np. fakturę czy paragon. Przychodem nie jest kredyt firmowy albo wkład własny, który został wniesiony przez akcjonariuszy lub wspólników.
Co to są koszty uzyskania przychodu?
Kosztami uzyskania przychodu są wszelkie te wydatki, poniesione w celu osiągnięcia przychodu, jego zachowania lub zabezpieczenia takiego przychodu. Ważne, żeby takie koszty były związane z prowadzoną działalnością.
Trzeba też wiedzieć, że nie wszystkie wydatki, mogą być zaliczone do kosztów podatkowych. Nawet jeśli były poczynione w związku z działalnością.
W sytuacji gdy przychód opodatkowujemy bezpośrednio, np. rozliczając się ryczałtowo, obowiązkowo trzeba obliczyć kwotę brutto przychodu. Pamiętać trzeba, że rozliczenie ryczałtowe nie pozwala na odliczenie od przychodu kosztów poniesionych na jego uzyskanie.
W przypadku przychodu i dochodu pracownika też można mówić o kosztach uzyskania przychodu. W tym wypadku będzie to jednak stała wartość:
- 102,25 zł miesięcznie, jeśli pracownik mieszka w tej samej miejscowości, w której mieści się firma (rocznie nie więcej niż 1227 zł);
- 102,25 zł miesięcznie, ale nie więcej niż 1840,77 zł, jeśli przychód uzyskiwany jest z kilku zakładów pracy;
- 127,82 zł miesięcznie, jeśli miejsce zamieszkania pracownika znajduje się gdzieś indziej niż siedziba miejsca pracy.