O ile w przypadku pracownika będziemy mogli powiedzieć, że otrzymuje on wynagrodzenie netto (czyli na rękę po odliczeniu wszelkich obciążeń), to takiego stwierdzenia nie możemy zastosować w przypadku przedsiębiorcy. On bowiem nie ma wynagrodzenia z definicji.
Przedsiębiorca ma dochód. Warto zauważyć, że nie powinno się mylić dochodu z przychodem, a niestety mamy z tym do czynienia wyjątkowo często. Przychodem są wszystkie środki wpływające do firmy. Dochód pojawia się wyłącznie wtedy, gdy przychód jest wyższy od kosztów.
Czym jest przychód?
Zanim więc przejdziemy do dochodu, warto dokładnie zdefiniować przychód. Najprościej rzecz ujmując, przychodem jest to, co wpływa do kasy firmy. Będą to pieniądze stanowiące należności za towary czy usługi zrealizowane przez naszą firmę. Poziom przychodów jest istotny, choć nie pokazuje on rzeczywistej pozycji firmy.
Przychód firmy rozliczany jest w kwotach netto, czyli bez doliczania VAT. Żeby mógł się pojawić dochód, musimy znać jeszcze poziom kosztów. Koszty uzyskania przychodu to takie wydatki, które trzeba było ponieść, żeby dany przychód uzyskać.
I dopiero wtedy uzyskujemy dochód. Innymi słowy, dochodem są wszystkie przychody, od których odejmuje się koszty. Jest to więc po prostu różnica między przychodem a kosztem. Żeby mówić o dochodzie, musi być spełniony jeden warunek. Przychód musi być wyższy od kosztów. Dochód jest to czysty zysk, który uzyskujemy po odjęciu kosztów.
Dochód brutto – jak określić dochód netto?
Dochód, który wychodzi nam z takiego wyliczenia, jest dochodem brutto. Trzeba bowiem odprowadzić od niego zaliczkę na podatek dochodowy. Wszystko dlatego, że dochód, jest opodatkowany. Podatek taki płacimy nawet od tych należności, które już się należą, ale wciąż ich nie otrzymaliśmy. Chodzi tu przede wszystkim o sytuację, gdy faktura została wystawiona, ale należność jeszcze nie wpłynęła.
Jeśli przychód opodatkowujemy bezpośrednio, np. rozliczając go ryczałtowo, to w takiej sytuacji nie obejdzie się bez znajomości kwoty brutto przychodu. Wszystko dlatego, że w ryczałcie nie możemy odliczyć kosztów od przychodu.
Mówiąc o przychodzie i dochodzie, który jest uzyskiwany przez pracownika (np. zatrudnionego na umowie o pracę)
to koszty uzyskania takiego przychodu, które są potrzebne do obliczenia dochodu, ustala się kwotowo i są one stałe:
- 102,25 zł miesięcznie w przypadku uzyskiwania przychodów w jednym miejscu pracy (rocznie nie więcej niż 1227 zł);
- 102,25 zł miesięcznie, ale nie więcej niż 1840,77 zł, jeśli przychód uzyskiwany jest z kilku zakładów pracy;
- 127, 82 zł miesięcznie, jeśli miejsce zamieszkania pracownika jest inne niż miejsce pracy.
Mówiąc więc najprościej, dochód netto to dochód pomniejszony o podatek dochodowy.