Rok pracy zdalnej pokazuje, że jesteśmy przemęczeni, co wpływa na nasz stan psychiczny, fizyczny i motywację do pracy i życia. Pracujemy dziennie średnio 3 godziny więcej. Brakuje nam higieny pracy. Według najnowszego raportu Instytutu Humanites, aż 79 proc. pracowników ma trudności z łączeniem ról zawodowych i prywatnych.
- Biznes potrzebuje zaangażowanych i kreatywnych ludzi. Dbanie o dobrostan pracowników nie jest już dziś działaniem dodatkowym, w ramach CSR, ale stało się koniecznością. Koncentracja biznesu na “tu i teraz”, zmienność, niepewność powodują, że dużym wyzwaniem dla liderów jest to, aby nie zgubić perspektywy długoterminowej - mówi Zofia Dzik, prezes Instytutu Humanites.
Jak dodaje, firmy nie mogą rozliczać pracowników tylko z efektywności, bo tak mierzy się działanie maszyn. Zdaniem Dzik ważne jest też kultura pracy.
Już przed pandemią co trzeci mieszkaniec Unii Europejskiej cierpiał z powodu zaburzeń zdrowia psychicznego. Na szczególną uwagę zasługuje stan młodych ludzi. W czasie pandemii ponad połowa osób w Polsce pomiędzy 16 a 24 rokiem życia doświadczyła samotności. Współczesny człowiek jest też coraz bardziej zagubiony walcząc codziennie o uwagę i akceptację poprzez liczbę lajków.
Warunki, w których obecnie funkcjonujemy nie sprzyjają budowaniu rodzinnych więzi i zacieśnianiu relacji. Pochłonięci wirtualnym światem gubimy naszych bliskich. Spędzamy w sieci średnio 6 godzin dziennie. Nawiązując do cytowanego wcześniej raportu 73 proc. respondentów uważa, że najbardziej zagrożeni transformacją cyfrową są młodzi ludzie, którzy nie potrafią już żyć offline. Korzystanie z mediów społecznościowych już przez dwie godziny dziennie zwiększa blisko 3-krotnie ryzyko depresji.
Z inicjatywy Instytutu Humanites już po raz dziesiąty zaprasza pracodawców do włączenia się w międzynarodowy projekt "Dwie Godziny dla Rodziny/Dwie Godziny dla Człowieka", który ma na celu zwrócenie uwagi pracodawców na korzyści z tworzenia kultury pracy wspierającej pracowników i ich rodziny w budowaniu dobrych i trwałych więzi oraz w łączeniu ich ról zawodowych i prywatnych. Celem jest również przywracanie radości z dobrej rozmowy i pokazywanie związku pomiędzy dobrą kultury zatrudnienia, a motywacją i zaangażowaniem ludzi do życia i do pracy.
Co roku akcji przyświeca inny motyw przewodni, wokół którego Humanites zaprasza do pogłębiania relacji i wspólnych aktywności międzypokoleniowych w domu i w środowisku pracy. Motywem przewodnim na 2021 rok, znakomicie wpisującym się w obecne potrzeby poprawy kondycji psycho-fizycznej ludzi, jest hasło “POKOLENIOWO NA SPORTOWO”. Finał akcji przypada na 15 maja, który jest Międzynarodowym Dniem Rodzin.
Kampania #2h4family od momentu jej zainicjowania przez Humanites wpisała się w kalendarz ponad 1000 firm. W 2020 roku do ruchu dołączyli pracodawcy z 18 krajów na całym świecie, tworząc tym samym globalny ruch społeczny na rzecz pogłębiana relacji z najbliższymi w rodzinie i w środowisku pracy.
Partnerem akcji jest Wirtualna Polska.