Coraz więcej osób marzy również o tym, aby stać się dla samych siebie szefami i móc rozwijać się dokładnie w obranym przez siebie kierunku. Czy w takiej sytuacji e-biznes faktycznie ma sens?
Skąd pochodzi e-biznes?
E-biznes jako sposób na robienie interesów powstał w 1995 roku, wcielony w życie przez koncern IBM. Taki model opiera się na nowoczesnych rozwiązaniach teleinformatycznych. Łączy się z nim cała mnogość współwystępujących pojęć, takich jak e-commerce, czyli elektronicznych handel.
Decydując się na prowadzenie tego typu firmy, od razu całkiem sporo się zyskuje. Przede wszystkim zdecydowanie niższe są koszty. Nie trzeba wynajmować biura, możliwa jest praca zdalna, oszczędza się na dojazdach, czy na marketingu. Chociaż koszty reklamy e-biznesu są znacznie mniejsze, to jednak nie znaczy to wcale, że nie istnieją. Chociażby pozycjonowanie w bardzo popularnych branżach, takich jak na przykład sprzedaż ubrań, pochłonąć może znaczne środki. Na początku również należy zainwestować trochę pieniędzy, przede wszystkim w przygotowanie atrakcyjnej strony internetowej, a także czasu, za sprawą prowadzenia własnego bloga, udzielania się na portalach tematycznych etc. E-biznes to także bezpośrednie komunikowanie się z klientami, które jest bardzo istotne ze względu chociażby na wizerunek. W tym przypadku duże znaczenie mają kanały social media.
Koszty e-biznesu
E-biznes może być niedrogi, ale z pewnością jego prowadzenie nie jest zupełnie wolne od kosztów. Na początku, dopóki firma jest nieduża i nie ma przy niej bardzo wiele pracy, wszystkie czynności wykonywać można samodzielnie. Z czasem może się okazać, że niezbędne jest zatrudnienie osób do pomocy. Jednak korzyścią jest, że zatrudnienie takiego pracownika może być nieco tańsze. Swoją pracę wykonywać on może zdalnie. Popularne jest nawiązanie współpracy z osobami do pomocy na podstawie umowy zlecenia lub o dzieło – taka osoba pracuje wówczas, kiedy faktycznie jest coś do zrobienia. Do ogarniania kwestii organizacyjno-administracyjnych pomóc może obecność wirtualnej asystentki.
Korzyści z e-biznesu
Podstawową korzyścią z e-biznesu są mniejsze koszty początkowe i możliwość pracy zdalnej, co przekonuje wiele młodych osób. Taka firma działa 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu. Prowadząc na przykład sklep internetowy, klienci kupują w nim, kiedy właściciel śpi lub wypoczywa. Wszystko zależy od branży, ale zazwyczaj także ryzyko niepowodzenia jest mniejsze, szczególnie jeżeli początkujący przedsiębiorca dobrze sprawdzi rynek i rzetelnie przygotuje się do swoich nowych obowiązków. Duża elastyczność działań pozwala na bardzo szybką zmianę branży i dopasowanie się do nowych oczekiwań odbiorców. E-biznes nie zna ograniczeń terytorialnych, odbiorcami Twoich towarów lub usług mogą być osoby na całym świecie, co może dać naprawdę spore możliwości zarobkowania, ściśle uzależnionego także od zapału i chęci do pracy.
E-biznes jest popularny, a co za tym idzie – konkurencja)
jest coraz większa. Należy więc znaleźć sposób jak się spomiędzy niej wybić, by zyskać zaufanie klientów i budować swoją własną markę.