Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

e-faktury już blisko

0
Podziel się:

Być może w czerwcu przedsiębiorcy wystawią pierwsze legalne e-faktury! Ministerstwo Finansów opracowało już projekt odpowiedniego rozporządzenia. Krótszy czas i mniejszy koszt przesyłania dokumentów - to główne atuty e-fakturowania.

e-faktury już blisko

Możliwość elektronicznego wystawiania faktur przewiduje obowiązująca od maja ubiegłego roku nowa ustawa o podatku od towarów i usług. Zgodnie z delegacją zawartą w tej ustawie sposób i warunki wystawiania oraz przesyłania e-faktur regulować powinno odrębne rozporządzenie.

Po roku przepis ten doczekał się realizacji. Ministerstwo Finansów opracowało stosowne rozporządzenie i w połowie kwietnia br. skierowało projekt do uzgodnień międzyresortowych oraz konsultacji społecznych.

Nowe rozporządzenie reguluje jednocześnie dwie kwestie:
- sposób i warunki wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej oraz
- zasady przechowywania e-faktur oraz tryb ich udostępniania organom podatkowym lub organom kontroli skarbowej

Na początek definicja

Dwie podstawowe czynności, czyli przesyłanie i przechowywanie e-faktur rozumiane jest jako wystawianie oraz przesyłanie lub udostępnianie faktur odbiorcy i przechowywanie ich przy zastosowaniu elektronicznych urządzeń do przetwarzania (łącznie z cyfrową kompresją) i przechowywania danych, z wykorzystaniem technik:
- teletransmisji przewodowej
- teletransmisji radiowej
- technologii optycznych
- innych elektromagnetycznych środków

Do tanga trzeba dwojga

By e-fakturowanie doszło do skutku potrzebna jest wola wystawcy i zgoda odbiorcy na taki sposób przesyłania dokumentów. Rozporządzenie stawia jasne wymagania: faktury mogą być przesyłane w formie elektronicznej jedynie wówczas, gdy odbiorca e-faktur wyrazi na to zgodę.
Zgoda powinna być wyrażona na piśmie lub w formie elektronicznej.

Elektronicznie na dwa sposoby
Faktury mogą być przesyłane w formie elektronicznej, pod warunkiem, że autentyczność ich pochodzenia i integralność ich treści będą zagwarantowane :
- bezpiecznym podpisem elektronicznym, weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub
- poprzez wymianę danych elektronicznych w standardzie EDI (Electronic Data Intechange), jeżeli umowa pomiędzy jej stronami dotycząca tej wymiany przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia i integralność danych.

Nie objedzie się bez papierka

W przypadku przesyłania dokumentów w standardzie EDI - wystawca faktury będzie musiał sporządzić i przekazać odbiorcy zestawienie, w którym wykaże wszystkie e-faktury z danego miesiąca. Dokument taki należy sporządzić w formie papierowej i przesłać do odbiorcy e-faktur w terminie do 15 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu.
Nie trzeba drukować zestawień dla odbiorców, którzy w danym miesiącu otrzymali tylko jedną e-fakturę.

Zestawienie powinno zawierać następujące dane:
- imiona i nazwiska lub nazwy albo nazwy skrócone wystawcy i odbiorcy oraz ich adresy
- numer identyfikacji podatkowej wystawcy i odbiorcy
a w odniesieniu do każdej przesłanej e-faktury:
- numer kolejny
- datę wystawienia (przesłania lub udostępnienia)
- kwotę należności ogółem
- kwotę podatku ogółem
- oznaczenie „korekta’’ albo „duplikat’’ – w przypadku, gdy przesłana faktura była fakturą korygującą albo duplikatem faktury

Korekty i duplikaty faktur

Rozporządzenie wprowadza generalną zasadę - korekty i duplikaty należy wystawiać w takiej samej formie w jakiej została wystawiona pierwotna faktura.
Papierową korektę bądź duplikat do e-faktury można wystawić jedynie w przypadku, gdy przeszkody formalne uniemożliwiają przesłanie dokumentu w formie elektronicznej. Chodzi tutaj m.in. o sytuacje, w których odbiorca cofa swoją zgodę na elektroniczne przesyłanie dokumentów.

Nie wolno przesyłać elektronicznych korekt oraz duplikatów do faktur wystawionych wcześniej w formie papierowej!

Bezpieczne przechowywanie e-faktur

E-faktury powinny być przechowywane przez ich wystawcę oraz odbiorcę w formie elektronicznej w formacie, w którym zostały przesłane, w sposób gwarantujący autentyczność ich pochodzenia i integralność ich treści, jak również ich czytelność przez cały okres ich przechowywania.

Co do zasady, e-faktury powinny być przechowywane w Polsce, w sposób umożliwiający organom podatkowym lub organom kontroli skarbowej, na ich żądanie, pełny i ciągły dostęp drogą elektroniczną do przechowywanych faktur.
Wysłane bądź otrzymane e-faktury można przechowywać na terytorium innego państwa członkowskiego UE pod warunkiem uprzedniego poinformowania w formie pisemnej naczelnika urzędu skarbowego oraz naczelnika urzędu celnego właściwego w zakresie podatku akcyzowego o miejscu ich przechowywania.

O wszelkich zmianach dotyczących miejsca przechowywania e-faktur należy poinformować w formie pisemnej ww. organy - niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 3 dni od zaistnienia zmiany.

Poinformuj o e-fakturach

Podatnicy, którzy już przed 1 stycznia 2006 r. zdecydują się na elektroniczne przesyłanie faktur - obowiązani są do uprzedniego zawiadomienia w formie pisemnej o tym fakcie naczelnika urzędu skarbowego oraz naczelnika urzędu celnego właściwego w zakresie podatku akcyzowego w odniesieniu do podatnika tego podatku. Ten sam obowiązek ciąży również na odbiorcach e-faktur.

Zgodnie z projektem rozporządzenie w sprawie sposobu i warunków wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także zasad przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej faktur przesyłanych drogą elektroniczną wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia jego ogłoszenia.

podatki
msp
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)