Firma wysyłając miesięcznie 1000 faktur może zaoszczędzić około 2 tys. zł, a wystawiając około 20 tys. prawie 40 tys. zł, jeśli zrezygnuje z faktur papierowych na rzecz elektronicznych - wynika z raportu _ E-faktura w Polsce _, przygotowanego przez PKPP Lewiatan.
_ Z punktu widzenia przedsiębiorstw, e-faktury są wygodniejsze, tańsze i bardziej pewne, niż tradycyjna forma rozliczenia. Z badań wynika, że przedsiębiorcy korzystający z elektronicznego obrotu fakturami cenią sobie przede wszystkim: oszczędności, krótszy czas dostarczenia faktury oraz lepszą kontrolę nad dokumentami _ – mówi Zbigniew Gajewski, z-ca dyrektora generalnego PKPP Lewiatan.
Duże firmy oszczędzają także znaczące kwoty na braku konieczności magazynowaÂŹnia faktur w wersji papierowej. Zdarzały się bowiem przypadki, gdy przedsiębiorstwa żądały od wystawcy ponoszenia kosztów ich przechowywania. W przypadku rosnących archiwów faktur papierowych wydatki te mogą być dotkliwe.
E-faktury pozwalają przedsiębiorcom również na oszczędność czasu. Proces fakturowania oraz płatności trwa od 19 do 40 dni – średnio ok. 30 dni od momentu zakończenia cyklu bilingowego. Skutkuje to niższymi przychodami z inÂŹwestycji (np. lokaty) lub zwiększonymi kosztami obsługi zadłużenia. Dla średniej wielkości operatora telekomunikacyjnego skrócenie cyklu spływu wszystkich należności o połowę może oznaczać korzyści finansowe w wysokości ponad 630 tys. zł w skali miesiąca, co daje ok. 7,6 mln zł rocznie.
Obecnie dostępne rozwiązania rynkowe dla e-faktury, jak np. invoobill umożliwiają dostawcom usług masowych redukcję kosztów wydruku i wysyłki faktur oraz innych materiałów nawet o 65 proc., jak również znacząco skracają czas realizacji płatności (z danych udostępnionych przez KIR SA dla systemu invoobill wynika, że średni czas od momentu zapoznania się z fakturą do realizacji płatności wynosi średnio 1,3 dnia).
Wysyłka faktur papierowych wiąże się nie tylko z wysokimi kosztami obsługi. Zdarza się także, że przesyłka – przez błąd nadawcy lub poczty – nie trafia do adresata. W przypadku tradycyjnych sposobów realizacji płatności, istnieje także ryzyko związane z błędnym rozliczaniem wpłat od klientów.
W naszym kraju wystawia się obecnie ok. 1,5 mld faktur rocznie. Zaledwie 8-11 proc. rachunków jest przesyłanych elektronicznie. Reszta to tradycyjne, papierowe faktury – drukowane i wysyłane pocztą. Pod względem liczby e-faktur zajmujemy jedno z ostatnich miejsc w Europie.
Czytaj więcej w Money.pl | |
---|---|
Jak przechowywać e-faktury? Wszystkie faktury muszą być archiwizowane zarówno przez wystawcę, jak i odbiorcę w niezmienionej formie - również te elektroniczne. | |
VAT trzeba zapłacić również z pustej faktury Jednocześnie faktura taka nie daje prawa do odliczenia podatku naliczonego w niej wykazanego. | |
Klient może zażądać rachunku do 3 miesięcy od wykonania usługi Rozliczanie się według karty podatkowej, nie zwalnia przedsiębiorcę obowiązku wystawiania rachunków na życzenie klienta. |