Czym jest e-mail marketing?
MarketingSherpa przeprowadziła badania, które pokazują, że w 60 proc. przypadków e-mail marketing przynosi zyski. Dla ponad 30 proc. badanych menedżerów zyski takie mogą pojawić się w niedalekiej przyszłości.
E-mail marketing to forma marketingu bezpośredniego, która wykorzystuje pocztę elektroniczną do kontaktu z odbiorcami. Chodzi w nim o to, by poprzez dobre przygotowanie e-mail marketingu stworzyć narzędzie do budowania i utrzymywania relacji z klientami. Wpływa też na decyzje klientów, buduje pozytywny wizerunek firmy, a także pozwala zainteresować odbiorów usługami.
E-mail marketing – zalety
Podstawową zaletą e-mail marketingu jest jego prostota, szybkość i wygoda. Wykorzystując odpowiednie szablony, można łatwo tworzyć e-maile i newslettery. Dzięki specjalny narzędziom można szybko przygotować i wyświetlić wiadomości z informacjami dotyczącymi firmy. W e-mail marketingu stosuje się też kontent, czyli zawartość, której zadaniem jest zainteresowanie potencjalnych klientów.
E-mail marketing jest szybki. Umożliwia stworzenie i wysyłanie informacji natychmiastowo. Pozwala to prowadzić komunikację aktualnych treści, a także pozwala szybko reagować.
W e-mail marketingu stosuje się często modele Marketing Automation, które pozwalają nie tylko wysyłać odpowiednie e-maile, ale też dokładnie analizować wyniki działań, a także monitorować reakcje odbiorców. Pozwala to wyłonić wartościowe leady, czyli potencjalnych klientów.
Zaletą e-mail marketingu jest to, że można bardzo szybko sprawdzić wyniki kampanii. Specjalne narzędzia do e-mail marketingu umożliwiają śledzenie wiadomości. Łatwo zobaczyć ile osób otworzyło, przeczytało i kliknęło linki. To wszystko pozwala na bieżąco rejestrować zachowania odbiorców, przez co można poznać ich oczekiwania i zainteresowania. To wszystko pozwala wysyłać coraz bardziej wartościowe wiadomości.
Dystrybucja informacji w e-mail marketingu
E-mail marketing pozwala wysyłać informacje do konkretnych odbiorców. Można dokładnie wyznaczyć target, czyli grupę docelową. Można ją zdefiniować np. ze względu na cechy wiek, płeć albo miejsce zamieszkania, płeć. Każda kolejna informacja pozwala klasyfikować odbiorców i wysyłać im jeszcze bardziej indywidualne komunikaty.
Dystrybucję można zorganizować tak, by była ona przeprowadzona w bardzo dużych grupach. Wtedy wydatki są znacznie niższe niż zastosowanie reklamy tradycyjnej. Mniej kosztuje dotarcie do klienta, bo nie ponosimy kosztów wydruku czy kosztów dystrybucji. E-mail marketing znosi granice geograficzne. Reklamy można wysłać do każdego człowieka na świecie. Nie ma ograniczenia, jeśli chodzi o liczbę wiadomości.
E-mail marketing pozwala informować obecnych i potencjalnych klientów o bieżących działaniach, promocjach i akcjach specjalnych. Dzięki monitoringowi można działać lepiej, bo lepiej poznajemy swoją grupę klientów.