Rada ministrów przyjęła ustawę, która ma usprawnić dostęp do urzędów za pośrednictwem internetu. Projekt zakłada, że e-dokumentów nie trzeba będzie opatrywać elektronicznym podpisem.
Jak poinformował premier Donald Tusk, wszystkie dokumenty kierowane do urzędów administracji publicznej nie będą musiały mieć certyfikowanego podpisu elektronicznego, który jest drogi.
- _ Zaproponowaliśmy inne rozwiązanie _ - mówi Wioletta Paprocka, rzeczniczka Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, inicjatora nowelizacji. - _ Każdy obywatel, który będzie chciał skorzystać z usług któregokolwiek urzędu, zaloguje się do niego jak do banku. Dostanie swój login i hasło, które wystarczą, by wysyłać podania, wnioski i inne dokumenty _ - wyjaśnia.
*Od 200 do 300 złotych *trzeba zapłacić teraz za certyfikat elektronicznego podpisu. Dochodzi też jego coroczne przedłużanie - to koszt 50-100 zł.
Ta zmiana może spowodować znacznie większe zainteresowanie internetowym dostępem do urzędów samorządowych i rządowych. Bo, choć ustawa umożliwiająca każdemu Polakowi korzystanie z elektronicznego dostępu do e-urzędów obowiązuje już od roku, to na razie zainteresowanie tą drogą korespondencji jest znikome. Wszystko przez certyfikowany podpis elektroniczny.
Dotychczasowe prawo zakłada, że każdy dokument musi być nim opatrzony. Jest on bezpieczny, ale niestety drogi. Do korzystania z niego konieczne jest posiadanie zestawu, który składa się z certyfikatu kwalifikowanego, karty kryptograficznej, czytnika kart kryptograficznych oraz oprogramowania. Za certyfikat trzeba zapłacić od 200 do 300 złotych. Dodatkowo trzeba też doliczyć coroczną lub dwuletnią opłatę za odnowienie certyfikatu (50-100 złotych).
Te koszta odstraszają Polaków od korzystania z pośrednictwa sieci w kontaktach z urzędami. Ograniczamy się do korzystania z podstawowych usług na stronach www.
| E-administracja w Polsce: |
| --- |
| Obecnie obywatele korzystają z usług e-Government głównie w celu poszukiwania formularzy pism urzędowych do wydrukowania (76,5 proc.), uzyskania ogólnej informacji dotyczącej adresów, telefonów, godzin urzędowania (73,9 proc.), zebrania informacji na temat procedur załatwiania spraw, struktury urzędów, terminów (69,8 proc.), otrzymania porad prawnych (52,6 proc.) i poszukiwania formularzy elektronicznych do pobrania (34,3 proc.). [źródło: Ocena zapotrzebowania społecznego na elektroniczne usługi świadczone przez urzędy - Wojciech Michalski]. |
Zmiana zaproponowana przez rząd ma to zmienić. Ma być bezpłatnie i sprawnie.
- _ Nowe przepisy umożliwią także obywatelom potwierdzanie danych zawartych w dowodach rejestracyjnych oraz prawach jazdy - _czytamy w komunikacie Centrum Informacyjnego Rządu. _ - Rozwiązanie to będzie korzystne np. przy zakupie używanego samochodu. Po wpisaniu na Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP) danych z dowodu rejestracyjnego lub prawa jazdy, otrzymamy informację, czy dane na dokumentach nie są podrobione. _
Administracja się ociąga_ _
Nowe przepisy mają też usprawnić informatyzację urzędów - obok prac nad przyjmowanie e-dokumentów, trwa też elektronizacja wewnątrz administracji. Choć ustawa, która miała wyeliminować papierowy obieg dokumentów, uchwalona została już w 2005 roku, to tylko część urzędów korzysta z elektronicznego systemu ePUAP. Te, które nie korzystają, odbiorą nasze podanie lub wniosek w wersji elektronicznej, ale urzędnicy i tak będą musieli je wydrukowaći w takiej formie przekazywać do odpowiednich wydziałów. A to trwa.
W połowie 2008 roku do ePUAP należało tylko 2600 podmiotów administracji publicznej. To niewiele, biorąc pod uwagę fakt, że samych urzędów gmin jest w kraju ok 2,5 tysiąca. Do tego dochodzi 308 powiatów, 63 miasta powiatowe, ponad 1,3 tys. jednostek podległych administracji samorządowej oraz cała struktura centralna.
Polakom najbardziej zależny na tym, by drogą elektroniczną rozliczać podatek, rejestrować pojazdy, wyrabiać prawo do ich prowadzenia oraz paszporty.
OCZEKIWANIA WOBEC E-ADMINISTRACJI: | |
---|---|
usługa | ocena w skali od 0 do 5 |
rozliczania podatku dochodowego od osób fizycznych | 4,3 |
rejestracji pojazdu | 3,9 |
wydawania paszportu | 3,7 |
wydawania prawa jazdy | 3,7 |
zgłaszania do USC faktów podlegających rejestracji i uzyskiwania odpisów aktów | 3,6 |
opieki medycznej | 3,6 |
wydawania dowodu osobistego | 3,5 |
dostępu do katalogów bibliotek publicznych i ich przeszukiwania | 3,4 |
zmiany zameldowania | 3,3 |
przeszukiwania ofert pracy i pomocy w znalezieniu pracy | 2,9 |
zgłaszania przestępstw na policję | 2,9 |
wydawania pozwoleń na budowę | 2,8 |
składania dokumentów w sprawie przyjęć na studia | 2,4 |
uzyskiwania prawa do zasiłków z ZUS | 1,6 |
uzyskiwania prawa do renty | 1,3 |
uzyskiwania prawa do zasiłku dla bezrobotnych | 1,3 |
Badanie sondażowe: Jakie usługi dla obywateli mają najwyższe preferencje (w skali od 0 do 5) - Instytut Telekomunikacji Politechniki Warszawskiej.