Przepisów o elektronicznym formularzu RMUA nie da się zastosować. Nawet jeżeli wyślemy pracownikom dokument prze e-mail, będzie on bezużyteczny.
Od początku roku prawo umożliwia wysyłanie pracownikom formularzy RMUA mailem. Absurd polega na tym, że pracodawcy nie mają technicznych możliwości wystawienia ważnego RMUA inaczej, niż na papierze.
Pracodawcy mają obowiązek przekazywania pracownikom formularzy RMUA co miesiąc. Dokument ten może się przydać choćby w Narodowym Funduszu Zdrowia, jeśli chcemy zyskać podczas podróży prawo do bezpłatnego leczenia w krajach UE.
Formularz RMUA potwierdza kiedy i w jakiej wysokości składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne odliczono i pobrano z wypłaty. Można się nim legitymować przed instytucjami opieki zdrowotnej. Starając się o wydanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego należy przedłożyć RMUA w oddziale Narodowego Funduszu Zdrowia.
Według nowych przepisów pracodawca, aby wysłać nam formularz mailem, musi spełnić dwa warunki. Po pierwsze, musi posiadać pisemną zgodę pracownika, a po drugie dokument należy opatrzyć podpisem elektronicznym.
Drugiego warunku spełnić się nie da. - _ Technicznie nie ma możliwości podpisania RMUA bezpiecznym podpisem elektronicznym _- wyjaśnia Łukasz Malinowski, konsultant Asseco Poland, producenta oprogramowania Płatnik dla płatników składek ZUS. RMUA drukowany jest w Płatniku do pliku tekstowego. Z rozszerzeniem _ txt _ albo od razu jako _ pdf _.
Kalkulator wynagrodzeń Money.pl | |
---|---|
*Sprawdź jaką dostaniesz wypłatę * Od 1 stycznia obowiązuje nowa skala podatkowa. Podatek dochodowy obliczany jest według stawek - 18 i 30 procent. Oblicz wynagrodzenie z kalkulatorem Money.pl |
Zmiany w prawie nie zrobiły wrażenia na NFZ. - _ Nie respektujemy RMUA bez podpisu osoby upoważnionej _- wyjaśnia Katarzyna Gibek z dolnośląskiego oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia.
Nie wiadomo, kiedy będzie możliwe złożenie podpisu elektronicznego na dokumencie RMUA. - _ Aktualizacja programu Płatnik zależy od programistów, najszybciej nastąpi w okolicach lutego _- dodaje Malinowski.
Bez podpisu formularz elektroniczny jest bezużyteczny. Trudno powiedzieć, czy aktualizacja Płatnika to zmieni. Podpis elektroniczny to, jak już nazwa sugeruje, element wirtualny. Program prawdopodobnie opatrzy RMUA jedynie informacją, że pracodawca podpis taki posiada i użył go generując dokument do pliku. Co nie stoi na przeszkodzie edycji pliku .txt lub podrabianiu pdf. Jak wyjaśnia Gibek - _ W NFZ ubezpieczony może złożyć kopie innych dokumentów, np. ZUS RZA lub ZUS RCA. Oczywiście podpisane i opieczętowane przez osobę uprawnioną. _
Przesyłanie drogą elektroniczną formularzy ułatwi księgowym dostarczanie dokumentów, a pracownikom przechowywanie. Ale osoba pragnąca potwierdzić swoje prawo do ubezpieczenia w placówkach opieki medycznej nadal potrzebuje formularza papierowego opatrzonego bezpiecznym odręcznym podpisem kadrowca.