Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Emerytura zaniżona z winy pracodawcy

0
Podziel się:

Co może zrobić pracownik, który otrzymał niższą emeryturę z powodu błędów w dokumentacji?

Emerytura zaniżona z winy pracodawcy
(kalleboo/CC/Flickr)

W przekazanym do ZUS zaświadczeniu o zarobkach pracownika wykazano zarobki niższe od rzeczywistych, przez co Zakład naliczył mu niższą emeryturą. Czy pracownikowi przysługuje w związku ze stratą roszczenie odszkodowawcze przeciwko pracodawcy?

Tak. Art. 125 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z FUS stanowi, że pracodawcy obowiązani są m.in. do współdziałania z pracownikiem w gromadzeniu dokumentacji niezbędnej do przyznania świadczenia emerytalnego.

Obowiązek gromadzenia i przechowywania akt pracowniczych wynika także z art. 94 pkt 9a Kodeksu pracy, w myśl którego pracodawca jest obowiązany w szczególności prowadzić dokumentację w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akta osobowe pracowników. Szczegółowe kwestie związane z prowadzeniem dokumentacji pracowniczej określa wydane na podstawie art. 2981 Kodeksu pracy, rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika.

Zaniechanie przez pracodawcę obowiązku prowadzenia dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracowników jest wykroczeniem przeciwko prawom pracownika zabronionym pod karą grzywny (art. 281 pkt 6 Kodeksu pracy).

Pracodawca, który prowadząc dokumentację pracowniczą dopuści się nieprawidłowości skutkujących nienależnym pobraniem świadczenia może zostać zobowiązany do zwrotu świadczenia albo jego nadwyżki wraz z odsetkami, natomiast pracownik, który poniesie szkodę spowodowaną niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem obowiązków wynikających z art. 125 ustawy o emeryturach i rentach z FUS – może dochodzić odszkodowania na zasadach ogólnych.

Uprawnienie pracownika do domagania się odszkodowania za szkodę wynikłą z nierzetelnego prowadzenia przez pracodawcę jego akt potwierdzone jest szeregiem orzeczeń Sądu Najwyższego (np. wyrok z dnia 25 kwietnia 2008 r. I PK 245/07).

| Podstawa prawna * art. 125 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z FUS, * art. 94 pkt 9a, art. 281 pkt 6, art. 2981 Kodeksu pracy, * rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika. |
| --- |

wiadomości
kadry
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)