W porównaniu z kredytami firmowymi czy leasingiem, faktoring jest nieco młodszą formą finansowania. Cieszy się jednak rosnącą popularnością z uwagi na korzyści oferowane przedsiębiorcom – jak wynika z danych przedstawionych przez Polski Związek Faktorów, liczba klientów firm zrzeszonych w związku wyniosła po IV kwartale 2018 roku aż 16,8 tys.
Na czym polega faktoring?
Faktoring to usługa, której istotą jest wykupienie przez firmę faktoringową (faktora) nieprzeterminowanych należności wynikających z faktur z odroczonym terminem płatności, wystawionych przez przedsiębiorstwo (faktoranta). Faktor wypłaca środki – na długo przed upływem daty płatności. Dzięki temu możliwe jest skrócenie cyklu rotacji pieniędzy – przedsiębiorca może nimi swobodnie dysponować, przeznaczając je na dowolny cel.
Dla kogo faktoring?
Z faktoringu może skorzystać każda firma, która chce mieć dostęp do środków wynikających z faktur jeszcze przed upływem terminu ich płatności. Dotyczy to jednak wyłącznie tych przedsiębiorstw, które wystawiają faktury z odroczonym terminem – dokumenty nie mogą być przeterminowane.
Z faktoringu mogą korzystać:
- wszystkie przedsiębiorstwa – zarówno jednoosobowe działalności gospodarcze, jak i start-upy, firmy z sektora MŚP,
- przedsiębiorcy poszukujący korzystnych metod finansowania bieżącej działalności – bez obniżania zdolności kredytowej,
- przedsiębiorcy, którym zależy na wzmocnieniu swojego wizerunku jako wiarygodnego kontrahenta,
- firmy, którym zależy na wynegocjowaniu lepszych warunków finansowych np. z dostawcami,
- przedsiębiorstwa, które – poprzez wydłużenie terminu płatności – chcą zdobyć przewagę konkurencyjną.
Warunek jest tylko jeden – firma musi wystawiać faktury z odroczonym terminem płatności.
W przypadku tej formy finansowania także branża nie ma większego znaczenia. Usługi kierowane są m.in. do przedsiębiorstw zajmujących się transportem, działających w branży budowlanej, gastronomicznej, usługowej, produkcyjnej, handlowej itp.
Jak wybrać korzystny faktorin?
Faktoring faktoringowi nierówny – zasady przyznawania czy warunki finansowania uzależnione są przede wszystkim od wewnętrznej polityki danego faktora. Dlatego ważne jest, aby porównać dostępne oferty – pozwoli to wybrać rozwiązanie najbardziej zbliżone do potrzeb i oczekiwań.
Analizując poszczególne oferty faktoringu, zwróć uwagę m.in. na takie kwestie jak:
- dostępne rodzaje faktoringu,
- okres oczekiwania na wypłatę środków,
- sposób zgłaszania faktur (niektórzy faktorzy oferują aplikacje mobilne),
- dostępność cesji cichej,
- dostępność usługi od pierwszego dnia działalności (dla firm z krótkim stażem),
- możliwość dodawania pojedynczych faktur (nie zaś wszystkich związanych z tym samym kontrahentem).
Ciekawym rozwiązaniem jest także faktoring online proponowany przez Idea Money – szczególnie dla firm z sektora JDG. W tym przypadku można zawnioskować o faktoring przez internet, a po otrzymaniu akceptacji (która trwa kilka minut), wprowadzić fakturę do systemu, co upraszcza całą procedurę do minimum. Wypłata pieniędzy odbywa się nawet tego samego dnia, w którym fakturę wprowadzono do systemu.
Faktoring – ile to kosztuje?
Nie da się jednoznacznie określić kosztu usługi faktoringowej – wszystko zależy od wewnętrznej polityki danego faktora. Można jednak wskazać kilka form rozliczeń, np.:
- dzienna prowizja od wartości sfinansowanej faktury,
- stała opłata abonamentowa,
- miesięczna lub roczna opłata za limit faktoringowy i prowizja za rzeczywiste finansowanie.
Aby uzyskać szczegółowe informacje dotyczące kosztów, wystarczy skontaktować się z konsultantem konkretnej firmy faktoringowej.
Faktoring – to się opłaca?
Faktoring jest zewnętrzną formą finansowania, która niesie za sobą wiele korzyści. Wśród głównych zalet wymienić można m.in.:
- zachowanie płynności finansowej, dzięki szybkiemu dostępowi do środków,
- zachowanie zdolności kredytowej – faktoring działa zupełnie inaczej niż kredyt,
- poprawę konkurencyjności, dzięki możliwości wystawiania faktur z odroczonym terminem płatności,
- zwiększenie wiarygodności poprzez regulowanie własnych płatności przed czasem,
- uzyskanie lepszych warunków zakupu – dzięki terminowemu, a nawet natychmiastowemu regulowaniu zobowiązań.
Jeśli interesuje Cię faktoring, przeanalizuj wszystkie „za i przeciw”. Być może także dla Twojej firmy faktoring okaże się szansą na zwiększenie konkurencyjności oraz zdobycie większej części rynku.
Artykuł sponsorowany