Z badań Sodexho Pass Polska wykonanych przy współpracy z ARC Rynek i Opinia wynika, że w 2008 roku firmy zwiększyły wydatki na świadczenia pozapłacowe. Łącznie budżety na dodatki pozapłacowe wzrosły o średnio 3,7 procent.
Największy wzrost popularności zanotowały kupony usługowe - w 2007 r. ich stosowanie zadeklarowało 43 procent przedsiębiorstw, podczas gdy w 2008 r. było ich już 49 procent. Z badań wynika ponadto, że pomimo kryzysu w 2009 roku dalszy wzrost wydatków na świadczenia pozapłacowe planuje 32 procent firm.
Blisko 40 procent badanych firm i instytucji podwyższyło w 2008 roku wydatki na świadczenia pozapłacowe, a tylko u 6 procent zanotowano ich spadek. Firmy z kapitałem zagranicznym oraz małe i duże przedsiębiorstwa z polskim kapitałem zwiększyły swoje wydatki w tym zakresie o średnio 5-6 procent.
Budżet ponad połowy przedsiębiorstw utrzymał się na tym samym poziomie, co w roku poprzednim. W badanych firmach w ramach pakietów dodatkowych najczęściej oferowano dofinansowanie na wypoczynek (61 procent badanych podmiotów), następnie wsparcie losowe i okolicznościowe (58 procent), bony i kupony (49 procent) oraz paczki świąteczne (43 procent).
Świadczenia w formie kuponów wykorzystywane były najczęściej przez przedsiębiorstwa państwowe (61 procent) oraz firmy zagraniczne (54 procent). 48 procent instytucji publicznych i 46 procent firm prywatnych korzystało z kuponów jako formy dodatków do płac. Najszybciej rosnącym segmentem rynku pod względem świadczeń oferowanych w kuponach i bonach były przedsiębiorstwa państwowe - w 2008 roku 61 procent z nich korzystało z bonów w przyrównaniu do 39 procent w roku 2007.
W minionym roku firmy coraz rzadziej decydowały się na świadczenia oferowane w formie paczek świątecznych - z 49 procent firm korzystających z paczek w 2007 roku, liczba ta spadła do 43 procent.