Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Formy marketingu internetowego

1
Podziel się:

Nie wystarczy już tylko zwykła reklama skromnie wkomponowana w treść. Liczą się innowacyjne rozwiązania na długo zapadające w pamięć odbiorcom.

Formy marketingu internetowego
(Lincolnrogers/Dreamstime.com)

Ekspansja i rozwój Internetu nieustannie kreują nowatorskie trendy e-marketingowe. Nie wystarczy już tylko zwykła reklama skromnie wkomponowana w treść. Liczą się innowacyjne rozwiązania na długo zapadające w pamięć odbiorcom.

Szybko zmieniające się reguły rządzące rynkiem on-line, aktywizują potrzebę zmian w firmach zorientowanych na sukces, gdyż tylko przedsiębiorcy otwarci na postęp technologiczny, zwiększą swoje szanse na postrzeganie ich jako liderów na internetowym rynku. Ponadto przez swoją innowacyjność wyróżnią się wśród firm konkurencyjnych.

Samo pojęcie marketingu internetowego oznacza używanie Internetu w celach reklamowych, prowadzących do sprzedaży dóbr lub usług. Na marketing internetowy składa się tzw. reklama _ pay per click _, reklama banerowa, email marketing, affiliaterel="nofollow">marketing, reklama interaktywna, optymalizacja stron, blog marketing, buzz marketing,rel="nofollow">product marketing i blogowanie. **

Reklama banerowa

Polega na wykorzystaniu elementów graficznych, np. obrazków, animacji, zdjęć, gifów, flashy, haseł do przekierowania na inna stronę www reklamodawcy. Jest to jedna z najszybciej rozwijających się, a zarazem ciekawych form reklamy internetowej. Daje duże pole do popisu jej wykonawcom. Dodatkowo, banery mogą być zamieszczane w różnych częściach strony www, przy czym najskuteczniejsze są te miejsca, które na danej witrynie rzucają się w oczy.

Pay per click

Jest rodzajem reklamy internetowej, w której kluczową role odgrywa płatność za kliknięcie w link lub baner, a nie za jego wyświetlenie. Osoba zlecająca reklamę swojej firmy lub usługi, płaci za każdego użytkownika, który za pomocą banera przejdzie do strony produktu. **

Affiliate marketing

Jest metodą promowania biznesu on-line, w której osoba promująca produkt, za pomocą strony internetowej, jest nagradzana za każdego użytkownika który odwiedzi, kupi lub przeprowadzi inną czynność na stronie reklamodawcy. W Polsce znany jest bardziej pod pojęciem programu partnerskiego. Do najpopularniejszych i największych portali oferujących tą metodę marketingu należą portale społecznościowe, takie jak Nasza-Klasa, Facebook czy MySpace. To idealne miejsce na reklamę sprzedażową, polityczną i promocyjną, nie tylko ze względu na ilość użytkowników tych portali, ale także na ich różnorodność pod względem wieku, płci i statusu społecznego.

E-mail marketing

Jest formą marketingu bezpośredniego, wykorzystującego pocztę elektroniczną jako główne narzędzie komunikacji. Do podstawowych zadań e-mailingu zalicza się budowę lojalności konsumenckiej, tworzenie określonych relacji z odbiorcami, budowę pożądanego wizerunku firmy lub organizacji, a także sprzedaż. Natomiast najpopularniejszymi jego narzędziami są: newslettery firmowe, biuletyny wewnętrzne, dzienniki elektroniczne oraz reklamy w wiadomościach e-mail.

Marketing wirusowy

Ta odmienna forma promocji polega na rozpowszechnianiu przekazu reklamowego przez samych użytkowników Internetu. To oni występują w roli kreatorów opinii na temat np. działalności firmy, jakości oferowanych produktów lub usług czy też funkcjonalności i przydatności strony internetowej. Generalnym celem tej formy marketingu jest szybkie i lawinowe rozprzestrzenianie się informacji w postaci rekomendacji danego produktu lub usługi. Najczęściej reklamowanymi w ten sposób produktami są środki odchudzające, produkty finansowe i strony internetowe. Jak wynika z badań jedną z najpopularniejszych form promocji jest rekomendacja, stąd istnieje duże prawdopodobieństwo, iż firma pozyska w ten sposób nowych klientów.

Schematyczne rodzaje stron

Obecnie mało kto wyobraża sobie życie bez dostępu do Internetu, do specjalistycznej wiedzy, aktualnych informacji, wygodnych form komunikacji, a także do rozrywki. Ta monumentalna skarbnica upraszcza życie, wzbogacając wiedzę i doskonaląc samorozwój. Jest także kopalnią wszechstronnej wiedzy, pozwalającą pozyskać nie tylko specjalistyczne materiały niezbędne do pracy lub nauki, ale także nowych klientów i konsumentów produktów szerokiego spektrum firm.

Prezentacja marki na stronach internetowych opiera się głownie na modelu strukturalnym i funkcjonalnym. Zazwyczaj serwis przyjmuje układ portalowy (wielotematyczny) lub wortalowy (jednotematyczny), czyli zorientowany na publikowanie jak najwięcej treści. Użyteczną determinantą jest tutaj zagospodarowanie jak największej powierzchni na rotacyjną ekspozycję treści. Prezentowana jest ona w formie krótkich zajawek, znajdujących się w jednej lub dwóch kolumnach strony startowej. Często też, stosowane są pełnoekranowe folderowe kreacje bogata, wyposażone w komponenty multimedialne - dźwiękowe lub video. Reklama ma być zaskakująca lub nawet szokująca tak, by została na długo w pamięci użytkownika sieci. Mankamentem takich stron jest długi czas ładowania się i wydłużona ekspozycja niedocelowych treści.

Innym rodzajem strony może być klasyczny serwis internetowy, w którym ekspozycja treści zlokalizowana jest w wielu miejscach. Niestety, ten rodzaj rozproszenia tekstu, często powoduje chaos i sprawia, że użytkownik Internetu niechętnie pozostaje na takiej stronie.

Bot - nowoczesny, interaktywny specjalista od marketingu

Bot, czyli program komputerowy, przyjmujący najczęściej postać ludzką, jest nowoczesnym narzędziem całkowicie zmieniającym strukturę stron internetowych. Spełnia on priorytetowe postulaty stron marketingowych, takie jak: wygoda w użytkowaniu, szybkość i łatwość wyszukiwania interesujących zasobów oraz nowoczesne techniki prezentacji. Poprzez swoje funkcjonalności spełnia on rolę przewodnika po stronie internetowej. Służy pomocą w poruszaniu się po złożonej strukturze linków oraz ułatwia korzystanie z nawigacji serwisu. Do jego kompetencji należy kontrolowanie percepcji klienta tak, aby kierowała się na najnowsze promocje i atrakcyjne oferty.

Bot, tak jak klasyczny sprzedawca, jest _ wyszkolony _ z zakresu psychologii sprzedaży i zręcznie wykazuje sztukę perswazji. Jeśli osoba wizytująca stronę nie dokona za pierwszym razem zakupu, celem bota jest nawiązanie komunikacji poprzez sugestię pozostawienia np. adresu e-mail. To narzędzie ma się przyczynić do późniejszego nawiązania i utrzymania kontaktu. Dla właściciela strony e-mail pozostawiony w bazie ma szczególną wartość, ponieważ dobrowolnie i świadomie został przekazany firmie. Oznacza to, że wysyłana korespondencja, będzie zgodna z prawem, a także że spotka się z aprobatą odbiorcy. Rola bota, tak jak w przypadku realnego sprzedawcy, może być decyzyjna w procesie zakupu.

Dokonując syntezy otrzymanych informacji a także analizy ścieżki, którą poruszał się odbiorca, w kompetencji bota leży zasugerowanie produktu zgodnego z oczekiwaniami klienta. Jeśli internauta będzie przebywał na stronie poświęconej turystyce bot może zainicjować rozmowę na temat zainteresowań. Jeśli dowie się, że głównym hobby dyskutanta jest nurkowanie, wówczas zaserwuje mu wszystkie oferty wyjazdowe związane z tą dyscypliną.

Marketingowe uzasadnienie zastosowania botów

Patrząc z marketingowego punktu widzenia na zasadność wykorzystania produktu jakim jest bot, użycie kreatywnego obiektu może generować zwiększone zyski. Zwłaszcza w świetle zarządzania relacjami z klientami na płaszczyźnie internetowej - CRM, boty sprawdzają się wyśmienicie nie tylko jako agenci firmy, ale także adwokaci marki, dbający o kluczowe kwestie na równych poziomach zarządzania, czyli doradztwa, sprzedaży, usługi posprzedażowej i serwisowej. Jego funkcjonalność pozwala zmierzać nie tylko do pozyskania nowego klienta, ale przede wszystkim do utrwalenia jego lojalności.

Wykorzystanie profesjonalnych botów na stronie może wprowadzić nową jakość serwisów. I to nie tylko ze względu na wspomniane zadania, ale także na walory estetyczne. Dzięki kreatywnym wizualizacjom postaci strona może być unikatowym, nowym wzorcem w dobie nowoczesnego marketingu.

Dobrze skonstruowana reklama - gwarancją sukcesu

Reklama jest najważniejszym elementem promocji. Brak jej personalizacji powoduje, że emitowany przekaz mija się z zamierzonym celem, a reklama dedykowana źle dobranej grupie docelowej jest nieskuteczna i wzbudza dezaprobatę wśród jej odbiorców. Ponadto nadmierna ekspozycja tego samego przekazu zamiast wzmocnić efekt, przyczynia się do jego spadku. Kluczowe jest zatem sporządzenie samej reklamy. Wyniki badań dowodzą, że percepcja internauty jest pozytywnie skierowana na te kampanie reklamowe, w których forma przekazu śmieszy (50 proc.), jest pomysłowa i zaskakująca (45 proc.) oraz potrafi dostarczyć użytecznych informacji (34 proc.). Dalsze wnioski wynikające z badania przepełnione są frustracją i negacją wobec sieciowej reklamy.

Esencja marketingu

O internetowym marketingu można mówić mniej więcej od 1990 roku. Wtedy były to proste oparte na tekście strony internetowe, oferujące produkty lub informacje. Z czasem, marketing internetowy ewoluował w coś więcej niż tylko sprzedaż informacji. Dzisiaj sprzedaje się również przestrzeń reklamową, programy, modele biznesowe i wiele innych produktów i usług. Na świecie, firmy takie jak Google, Yahoo, MSN a w Polsce – Onet,rel="nofollow">Wirtualna Polska,rel="nofollow">Interia, o2 – wytyczyły szlaki w reklamie internetowej i dały szanse małym reklamodawcom, oferując reklamę lokalną małym i średnim przedsiębiorstwom. Taka forma marketingu jest podstawą nowoczesnego kapitalizmu, pozwala bowiem każdemu z dobrym pomysłem, produktem bądź usługą na dotarcie największej grupy
odbiorów.

Internet jest narzędziem niezwykle praktycznym, funkcjonalnym i pomocnym w życiu codziennym i zawodowym. Rachunek ekonomiczny jest prosty. Jeśli firma będzie dedykowała swoim klientom wartościową stronę i rzetelną obsługę wówczas pozyska ich lojalność. Z czasem będzie to miało bezpośrednie przełożenie na statystykę odwiedzin i wolumen sprzedaży.

Czytaj w Money.pl
[ ( http://static1.money.pl/i/h/95/t87391.jpg ) ] (http://msp.money.pl/wiadomosci/zarzadzanie/artykul/jak;zarobic;na;zakupach;grupowych,246,0,803318.html) Jak zarobić na zakupach grupowych Oferta powinna być tak skonstruowana, żeby klient wrócił i zapłacił następnym razem już 100 procent ceny.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/27/t34843.jpg ) ] (http://msp.money.pl/wiadomosci/zarzadzanie/artykul/jak;wykorzystac;unijna;dotacje;na;promocje;firmy,117,0,760437.html) Jak wykorzystać unijną dotację na promocję firmy Marketing bezpośredni wykorzystujący wiadomości mailowe, sms-owe czy głosowe to jeden z najtańszych i zarazem najefektywniejszych sposobów promocji.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/193/t84161.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/emigranci;stawiaja;na;polskie;marki,77,0,818509.html) Emigranci stawiają na polskie marki Polacy szukający zagranicą własnego biznesu często chcą go uruchomić pod ojczystą marką.
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(1)
WYRÓŻNIONE
Conti
5 lata temu
Naszą kampanię od pół roku prowadzi z dużym sukcesem firma Orchidea Group - wybraliśmy ich spośród kilku oferujących się firm zajmujących się reklamą po roku zastoju. Zaproponowali nam kilka fantastycznych rozwiązań. Trudność w poruszaniu się na rynku polega na tym, że trzeba dobrze ocenić, które działania w naszej branży, w konkretnym otoczeniu i przy konkretnych produkcie przyniosą nam sukces. Doświadczony specjalista- taki jak pan Sebastian z Orchidei - potrafi bezbłędnie wskazać odpowiednie narzędzia i wdrożyć kampanię.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (1)
Conti
5 lata temu
Naszą kampanię od pół roku prowadzi z dużym sukcesem firma Orchidea Group - wybraliśmy ich spośród kilku oferujących się firm zajmujących się reklamą po roku zastoju. Zaproponowali nam kilka fantastycznych rozwiązań. Trudność w poruszaniu się na rynku polega na tym, że trzeba dobrze ocenić, które działania w naszej branży, w konkretnym otoczeniu i przy konkretnych produkcie przyniosą nam sukces. Doświadczony specjalista- taki jak pan Sebastian z Orchidei - potrafi bezbłędnie wskazać odpowiednie narzędzia i wdrożyć kampanię.

© 2024 WIRTUALNA POLSKA MEDIA S.A.

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.
Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się tutaj.