Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Marlena Kostyńska
|
aktualizacja

Franczyza – co to jest?

2
Podziel się:

Franczyza to sposób prowadzenia biznesu, w którym przedsiębiorca może korzystać z wiedzy i nazwy należącej do innej marki, często bardzo znanej i obecnej od lat na rynku.

Franczyza daje przedsiębiorcy możliwość prowadzenia biznesu od znaną marką
Franczyza daje przedsiębiorcy możliwość prowadzenia biznesu od znaną marką (PORTRAIT IMAGES ASIA BY NONWARIT, Shutterstock)

Według danych Polskiej Organizacji Franczyzodawców polski rynek rośnie bardzo dynamicznie. Mamy już ponad 1000 modeli biznesowych działających w oparciu o franczyzę. Ponad 80 proc. pomysłów biznesowych opartych na franczyzie to marki polskie. Najpopularniejsze działają w sektorze gastronomicznym, spożywczym i odzieżowym. Sporo firm działających w tym modelu upada. Wszystko dlatego, że nie zawsze system franczyzowy jest właściwie ułożony.

Co to jest franczyza?

W przypadku umowy franczyzy mamy do czynienia z franczyzodawcą i franczyzobiorcą. Działają oni na podstawie pisemnej umowy. Franczyza pozwala prowadzić działalność pod szyldem innej, znanej marki. Może to być dość ciekawy sposób na rozpoczęcie biznesu, bo działamy z bardziej doświadczonym partnerem biznesowym. Franczyzodawca otrzymuje wynagrodzenia za to, że można korzystać z jego marki.

Franczyza – zalety dla franczyzobiorcy

Podstawową korzyścią dla franczyzobiorcy jest większe poczucie bezpieczeństwa, które wynika z tego, że kupujemy gotowy, sprawdzony pomysł. Mamy bowiem do czynienia ze znaną marką, która na klientów działa dobrze. Poza tym korzysta się na efekcie skali. Przy handlu konkretnymi towarami, poszczególni franczyzobiorcy korzystają na tym, że towary pochodzą ze wspólnego magazynu, do którego kupuje się produkty w ogromnych ilościach. Dodatkowo franczyzobiorca korzysta też z reklam całej marki.

Franczyzodawca oprócz marki pozwala też korzystać z wiedzy na temat budowania i prowadzenia tego konkretnego biznesu. Franczyzobiorca przez cały czas otrzymuje pomoc i szkolenia. Najczęściej jest to pomoc przy wyborze konkretnych produktów, lokalizacji biznesu, a także rekrutacji pracowników. W przypadku franczyzy nie trzeba posiadać dużego kapitału, by zacząć działalność. Przedsiębiorca korzysta bowiem z gotowej marki, logo, szkoleń, wiedzy, a także pomocy merytorycznej. Rozpoznawalność marki pozwoli nam prognozować lepsze zyski.

Co franczyza daje franczyzodawcom?

Franczyzodawca szybko rozwija swoją markę. Zwiększa też kanał dystrybucji. W związku z tym zwiększa swoje udziały rynkowe. Gdy dobrze wybierze sobie partnerów biznesowych, to mogą razem skutecznie rozwijać markę. Franczyzodawca nie musi samodzielnie kontrolować całego personelu. To spoczywa na barkach franczyzobiorców. Dzięki temu franczyzodawca oszczędza na administracji kadrowej.

Wady franczyzy dla franczyzodawcy

Franczyza nie jest pozbawiona wad. Przede wszystkim chodzi o to, że istnieje ryzyko związane z tym, że może być trudna do skontrolowania. Szczególnie gdy franczyza rozwijana jest poza granicami kraju.

Ryzyko związane jest też z doborem partnerów franczyzowych. Nie mamy gwarancji, że będzie on rzetelny czy uczciwy. Może się też zdarzyć, że franczyzobiorca wykorzysta model biznesowy przeciwko marce.

Franczyza – wady dla franczyzobiorcy

A jakie wady dla franczyzobiorcy może przynieść umowa franczyzy? Przede wszystkim chodzi o koszty udzielenia licencji. Poza tym franczyzobiorca musi płacić określony procent obrotów. To wszystko powoduje, że początkujący przedsiębiorca "na dzień dobry" ponosi spore koszty. Może więc mieć problem z zarobieniem na utrzymanie lokalu, wynagrodzeniach dla pracowników itd. Franczyzobiorca jest też ograniczony w prowadzeniu biznesu. Jest bowiem bez przerwy kontrolowany przez franczyzodawcę. Każda zmiana musi być zaaprobowana przez właściciela marki.

Franczyzobiorca jest też narażony na skutki błędnych decyzji franczyzodawcy. Jeśli klienci będą np. bojkotować markę, to franczyzobiorca może najbardziej to odczuć.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(2)
WYRÓŻNIONE
opiekumnestba...
6 lat temu
Szanowni Państwo, osoby zainteresowane własnym biznesem w branży bankowej zachęcam do zapoznania się z informacjami w kwestii otwarcia placówki partnerskiej na zasadzie franczyzy: nestbank pl/franczyza Korzyści jakie płyną z takiej formy współpracy, to m.in.: prowadzenie działalności konkurencyjnej poza placówką, prowadzenie sprzedaży mobilnej oraz telemarketingu czy też profesjonalne szkolenia produktowe. Gdyby pojawiły się jeszcze jakieś pytania, pozostaję do dyspozycji. Pozdrawiam, Opiekun Klienta Nest Bank nestbank pl
Witalij
5 lata temu
Teraz zdecydowanie prościej, bo rolę klasycznych "biznesów" przejmują start upy. Ja początkowo miałem wielkie plany regularnej linii produkcyjnej, ale spotkałem się ze wspaniałym biznes-specjalistą - Panem Kozłowskim (namiary na MultiSerwis). Facet mi doskonale powiedział jak przekuć olbrzymie inwestycje w drobne wydatki w celu fajnych zarobków! Bardzo szanuję mądrych ludzi :)
NAJNOWSZE KOMENTARZE (2)
Witalij
5 lata temu
Teraz zdecydowanie prościej, bo rolę klasycznych "biznesów" przejmują start upy. Ja początkowo miałem wielkie plany regularnej linii produkcyjnej, ale spotkałem się ze wspaniałym biznes-specjalistą - Panem Kozłowskim (namiary na MultiSerwis). Facet mi doskonale powiedział jak przekuć olbrzymie inwestycje w drobne wydatki w celu fajnych zarobków! Bardzo szanuję mądrych ludzi :)
opiekumnestba...
6 lat temu
Szanowni Państwo, osoby zainteresowane własnym biznesem w branży bankowej zachęcam do zapoznania się z informacjami w kwestii otwarcia placówki partnerskiej na zasadzie franczyzy: nestbank pl/franczyza Korzyści jakie płyną z takiej formy współpracy, to m.in.: prowadzenie działalności konkurencyjnej poza placówką, prowadzenie sprzedaży mobilnej oraz telemarketingu czy też profesjonalne szkolenia produktowe. Gdyby pojawiły się jeszcze jakieś pytania, pozostaję do dyspozycji. Pozdrawiam, Opiekun Klienta Nest Bank nestbank pl

© 2024 WIRTUALNA POLSKA MEDIA S.A.

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.
Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się tutaj.