Dzięki GPS-om, inteligentnym urządzeniom lokalizacyjnym konsumenci na całym świecie do roku 2020 mogą zaoszczędzić około 500 miliardów dolarów na czasie i paliwie. Regularne korzystanie z danych lokalizacyjnych pozwoli indywidualnym konsumentom, przedsiębiorcom i organizacjom zyskać w ciągu najbliższych dziesięciu lat ponad 800 miliardów dolarów na wartości ekonomicznej, równocześnie stymulując rozwój innowacyjnych firm w różnych sektorach.
Jednocześnie reklama oparta o geolokalizację staje się bardzo skutecznym środkiem przekazu, który do roku 2020 może stanowić ponad 5 proc. wydatków na reklamę ogółem na całym świecie. To dane wynikające z analiz Instytutu McKinseya.
Technologia GPS będzie wkrótce wszechobecna. Będą mogły z niej korzystać przedsiębiorstwa i rządy, aby śledzić każdy nasz ruch, kontrolować, kiedy wychodzimy z domu, jaką trasę wybieramy, gdzie i na jak długo się zatrzymujemy. Niedługo możliwe będzie zarejestrowanie tego, co oglądamy w sklepie, jak długo, kiedy i jak oraz gdzie jemy lunch i co zamawiamy, jak długo zabawiliśmy przy automacie do kawy, przy czyim biurku najczęściej plotkujemy, do których działów w pracy najczęściej zaglądamy, itd.
Jak podsumował to pewien analityk danych: _ Jesteśmy w stanie określić, gdzie dana osoba pracuje, jak i z kim spędza czas, a także możemy przewidzieć z dokładnością do 87 proc., gdzie osoba ta będzie w następny czwartek o godz. 17:35 _.
W Polsce zainteresowanie firm GPS-ami dynamicznie rośnie. Dostawcy takich urządzeń sprzedają miesięcznie nawet ponad 1000 GSP-ów. Firmy montują te np. w służbowych autach. Dzięki temu mogą nie tylko sprawdzać trasę pokonywaną przez pracownika służbowym samochodem, to czy nie wykorzystuje auta do celów prywatnych, czy nie oszukuje przy zakupie paliwa.
Dane geolokalizacyjne stanowią bardzo ważną część konceptu Big Data. Big Data ma zastosowanie w analizie ogromnych zbiorów informacji, co do niedawna wykraczało poza możliwości technologiczne. Analiza łączy ślady elektroniczne z wirtualnymi wizualizacjami z zaskakującą dogłębnością i dokładnością.
Odpowiednie wykorzystanie Big Data daje przedsiębiorstwu przewagę nad konkurencją, a presja konkurencji przyczyni się do jeszcze szybszego ich zastosowania. Przedsiębiorstwa będą chciały wykorzystać Big Data w sposób bardziej agresywny i efektywny niż ich konkurencja, która zareaguje jeszcze bardziej agresywnie i efektywnie, wywołując z kolei taką samą reakcję u swojej konkurencji, itd.
Choć technologia idzie do przodu, to rzeczywistość, a w szczególności prawo za nią nie nadąża. Przedsiębiorstwa muszą umieć poruszać się po tym pełnym niespodzianek prawnych terenie, ponieważ przepisy prawne dotyczące np. prawa własności intelektualnej, ochrony prywatności i bezpieczeństwa w internecie, naruszania własności (USA), prawa do ochrony baz danych (UE) itd. wywołują często dezorientację.
Świetnym przykładem są tutaj tzw. pliki cookie. Unijna Dyrektywa Cookies oraz inicjatywa administracji prezydenta Baracka Obamy _ Do Not Track _ nakładają ograniczenia na wykorzystywanie plików cookie do śledzenia w celach reklamowych odwiedzających witryny internautów. Emocje sięgają zenitu po obu stronach barykady, ale tak naprawdę technologia dawno poszła do przodu. Pliki cookie nie są już potrzebne, ponieważ ustawienia przeglądarki internetowej pozwalają na identyfikację komputera danego użytkownika, natomiast dzięki ustawieniom w telefonie komórkowym możliwa jest identyfikacja danego urządzenia.
Technologia ta to tzw. _ browser and device fingerprinting _ (metoda znakowania plików w przeglądarce internetowej i telefonie), a jak twierdzi firma AdTruth, jedna z wielu firm oferujących takie rozwiązania: _ Inteligencja oparta na plikach cookie [...] powoli odchodzi do lamusa. Przepisy chroniące konsumentów, opcje przeglądania stron w sieci zapewniające ochronę prywatności, a także wzrost liczby urządzeń komórkowych blokujących pliki cookie wieszczą koniec tej ery. [...] Nadszedł czas AdTruth'a, której opatentowana technologia rozpoznawania urządzeń sprawia, że użytkownik urządzenia jest lepiej widoczny _.
Wyzwaniem dla ustawodawców jest znalezienie takich rozwiązań prawnych, które jednocześnie szanowałyby prywatność, a z drugiej strony pozwalały na korzystanie z rozwijającej się technologii, która może przynieść przedsiębiorstwom i konsumentom korzyści.
Czytaj więcej w Money.pl | |
---|---|
Masz taki pakiet? Sprawdź, co z podatkiem Pracodawca powinien wystawiać faktury wewnętrzne i wykazać w rejestrze sprzedaży oraz deklaracji VAT-7 wartości z nich wynikające. | |
Dzięki alkomatowi zapłacisz niższy podatek Przedsiębiorca, zatrudniając pracowników, musi liczyć się z ewentualnością łamania przez nich zasad bezpieczeństwa oraz przepisów zawartych w regulaminie. | |
Jak zabezpieczyć się przed oszustwami i nadużyciami w firmie? Nierzetelnie prowadzone księgi rachunkowe, stanowiące podstawę rozliczeń z fiskusem mogą być w przyszłości źródłem zaległości podatkowych. |