Informacja podsumowująca to specjalne zestawienie unijnych transakcji, do których sporządzania zobowiązane będą podmioty zarejestrowane jako podatnicy VAT-UE.
Wprowadzenie nowych deklaracji służyć ma przede wszystkim kontroli prawidłowości deklarowanych przez podatników z krajów UE informacji dotyczących realizowanych między nimi transakcji wewnątrzwspólnotowych.
Oznacz to, iż informację podsumowującą sporządzoną przez polskiego przedsiębiorcę łatwo będzie można porównać z informacjami dostarczonymi przez jego unijnych kontrahentów. Jeśli kwoty obrotów u obu stron transakcji nie będą się zgadzały – urząd skarbowy poprosi zapewne o wyjaśnienia.
Informację podsumowującą sporządza się i składa w urzędzie skarbowym za okresy kwartalne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia bądź dostawy.
Wykazane transakcje powinny być rozpisane w łącznej kwocie wewnątrzwspólnotowej dostawy/nabycia w rozbiciu na poszczególnych kontrahentów.
Omawiane Informacje składać należy w urzędzie skarbowym właściwym ze względu na miejsce wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, a jeżeli czynności te wykonywane są na terenie dwóch lub więcej urzędów skarbowych, to osoby fizyczne składają ją w urzędzie skarbowym właściwym na miejsce zamieszkania, a osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej – ze względu na adres siedziby.
Podatnicy nieposiadający stałego miejsca zamieszkania lub siedziby na terytorium kraju, informację składają do Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa – Śródmieście. Osoby prawne niebędące podatnikami w rozumieniu art. 15 ustawy, informację składają do urzędu skarbowego właściwego ze względu na adres siedziby.
Do sporządzenia informacji podsumowującej służy formularz VAT-UE, którego wzór znaleźć można w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów i wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów.
W formularzu VAT-UE wpisujemy następujące dane:
W części B formularza:
· nazwę lub imię, nazwisko i datę urodzenia podatnika składającego informację podsumowującą
· jego numer identyfikacji podatkowej podany w potwierdzeniu dokonanym przez naczelnika urzędu skarbowego, rozpoczynający się od liter PL
· adres siedziby/zamieszkania
Część C formularza odnosi się do wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów i zawiera następujące dane:
· kod kraju do którego dokonywana jest wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
· właściwy i ważny numer identyfikacyjny kontrahenta nadany mu w państwie członkowskim, do którego jest dokonywana wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
· łączną wartość dostaw dokonanych w kwartale, za który składana jest informacja – w odniesieniu do poszczególnych kontrahentów
· oznaczenie transakcji trójstronnych, tj. w stosunku do których ma zastosowanie procedura uproszczona, zgodnie z art. 135-138 ustawy i podmiot wypełniający VAT-UE jest w tej procedurze drugim w kolejności podatnikiem
Część D formularza odnosi się do wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów i zawiera identyczny układ pól jak w części C. W części D wpisujemy tylko te dane, które odnoszą się do nabycia towarów.
Do prawidłowego wypełnienia informacji podsumowującej VAT-UE niezbędna jest znajomość kodów poszczególnych krajów członkowskich Unii. Zgodnie z objaśnieniami do VAT-UE dopuszcza się stosowanie następujących kodów i nazw krajów:
AT – Austria
BE – Belgia
CY – Cypr
CZ – Czechy
DE – Niemcy
DK – Dania
EE – Estonia
EL – Grecja
ES – Hiszpania
FI – Finlandia
FR – Francja
GB – Wielka Brytania
HU – Węgry
IE – Irlandia
IT – Włochy
LT – Litwa
LU – Luksemburg
LV – Łotwa
NL – Holandia
MT – Malta
PT – Portugalia
SE – Szwecja
SI – Słowenia
SK – Słowacja
W przypadku, gdy liczba wierszy w informacji VAT-UE przeznaczonych do wpisania wszystkich kontrahentów (nabywców) jest niewystarczająca – należy wypełnić przygotowany do tego celu załącznik VAT-UE/A.
Natomiast w przypadku, gdy w głównej informacji zabrakło miejsca na wykazanie wszystkich unijnych dostawców – wypełnić należy załącznik VAT-UE/B.
Wzory obu załączników zamieszczone są we wspomnianym wyżej rozporządzeniu.
Zdarzyć się może także, iż w złożonej informacji podsumowującej zakradł się błąd. W takim przypadku ustawa przewiduje procedurę korygowania błędów. Niezwłocznie po wykryciu pomyłki należy sporządzić i złożyć do US korektę błędnej informacji podsumowującej. Korektę sporządza się na druku VAT-UEK.
Uwaga !
Pierwszą informację podsumowującą należy złożyć za drugi kwartał 2004 r., tj. do dnia 25 lipca br.