Wzrost sprzedaży produktów i zainteresowanie usługami bywają bezpośrednim efektem dobrze opracowanego wizerunku firmy. Ogromne znaczenie na tym polu ma identyfikacja wizualna, która niesie za sobą konkretną komunikację, pozwalającą marce zaistnieć i na długo pozostać w świadomości klienta.
Identyfikację wizualną można w najprostszy sposób określić jako ogół symboli i zachowań, które firma wykorzystuje w celu przedstawienia czytelnego i spójnego wizerunku. Poszczególne elementy budują relację z otoczeniem i sprawiają, że wykreowana marka wyróżnia się na tle konkurencyjnych podmiotów. Elementy wizualne powinny dopełniać całości systemu komunikacji przedsiębiorstwa i być jak najbardziej dostosowane do stylu jego funkcjonowania.
Elementy identyfikacji wizualnej firmy
Nazwa - to najważniejsza wizytówka przedsiębiorstwa, wyróżniająca je na tle konkurencyjnych podmiotów. Powinna nawiązywać do prowadzonej działalności (choćby na zasadzie skojarzeń) i być skonstruowana w taki sposób, aby można było ją łatwo zapamiętać. W celu wybrania dobrej i chwytliwej nazwy należy uprzednio dokonać analizy firmy i jej zewnętrznego otoczenia.
Logo - jest graficznym przedstawieniem marki. Występuje na firmowych drukach, opakowaniach, w reklamach i innych elementach promujących produkt lub usługę. Zachowanie cech takich jak prostota i czytelność sprawia, że znak graficzny jest zrozumiały dla każdego potencjalnego klienta. Logo może powstać poprzez wykorzystanie koloru, fontu i kształtu. Może przybrać formę zupełnie abstrakcyjną lub powiązaną z nazwą w sposób tematyczny czy graficzny. Przede wszystkim jednak powinno być charakterystyczne i łatwo wpadające w oko.
Kolorystyka - ma znaczenie dla odbioru całej marki, ożywiając jej identyfikację wizualną. Wpływa na percepcję konsumenta poprzez konstrukcję silnych skojarzeń z charakterem firmy, a także wyróżnia ją spośród podobnych podmiotów na rynku.
Typografia - jest stosowana na wszystkich materiałach i dokumentach. Wybór odpowiedniego kroju pisma może równie mocno wpływać na postrzeganie firmy, jak pozostałe elementy wizualne. Przywodzi na myśl skojarzenia, a także sprawia, że konsument może odbierać wizerunek w określony sposób, np. jako nowoczesny, tradycyjny albo nawiązujący do konkretnej kultury czy regionu.
Druki firmowe - są dostępne w postaci papieru, kopert, teczek, wizytówek, wzorów dokumentów czy materiałów reklamowych. Przy ich wykonaniu można uwzględnić wybrane fonty i kolorystykę, a także umieścić logo oraz nazwę. Najważniejsze, aby ich wygląd był spójny z przemyślaną koncepcją wizerunku.
Mniejsze elementy identyfikacji wizualnej - mają charakter użytkowy. Należą do nich m.in. cenniki, etykiety, naklejki, identyfikatory pracowników, pieczątki firmowe, opakowania oraz tablice informacyjne. Dodatkowo, można w tej kategorii uwzględnić reprezentacyjny wygląd siedziby firmy, a także oznakowanie samochodów służbowych.
Corporate Identity, czyli księga identyfikacji wizualnej
Stosowane elementy warto zebrać w jedną koncepcję i na jej podstawie opracować tzw. księgę standardów CI (Corporate Identity). Pozwala ona zachować spójność całego systemu i ułatwia przestrzeganie ustanowionych reguł dotyczących np. stosowanej wielkości znaków lub metody łączenia elementów w jeden układ.
W księdze znajdą się przede wszystkim: symbole i kolory firmy, typografia, druki, wzory materiałów reklamowych i form audiowizualnych, informacje wizualne, a także przykłady np. identyfikatorów, notatników, kalendarzy czy innych gadżetów.
Jak skonstruować system elementów wizualnych?
Podczas tworzenia identyfikacji wizualnej warto uwzględnić kilka najważniejszych cech:
- kompatybilność ze specyfiką firmy i stylem jej funkcjonowania;
- oryginalność i kreatywność;
- dbałość o przystępna percepcję (brak sprzecznych, dwuznacznych przekazów);
- łatwość zapamiętania, przejrzystość i chwytliwość;
- kreacja pozytywnych skojarzeń;
- fundament w postaci misji, wizji i celu przedsiębiorstwa;