Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Bartłomiej Dwornik
|

Internetowy rynek pracy. Jak dać się znaleźć pracodawcy

0
Podziel się:

Z serwisów rekrutacyjnych korzysta 2,7 miliona Polaków. Money.pl sprawdza, jakiej pracy szukają i jaka praca szuka ich.

Internetowy rynek pracy. Jak dać się znaleźć pracodawcy
(ZEFA)

Pracy w internecie szuka blisko 2,7 miliona Polaków. Tyle osób w marcu odwiedziło serwisy rekrutacyjne. Money.pl sprawdza, jakiej pracy szukają i jaka praca szuka ich.

O nową posadę przez internet nieco częściej starają się kobiety. Wśród użytkowników serwisów i portali rekrutacyjnych zdecydowanie przeważają osoby w przedziale wiekowym 15-24 lata. Stanowią ponad jedną trzecią wszystkich szukających pracy w sieci. Jeśli chodzi o wykształcenie, dominują z kolei kandydaci z wykształceniem średnim.

KTO SZUKA PRACY W INTERNECIE (liczba użytkowników)
ogółem 2677031 (100%)
płeć
kobiety 1468108 (54,9%)
mężczyźni 1208923 (45,1%)
wiek
*7-14 lat * 179155 (6,7%)
*15-24 lata * 927394 (34,6%)
*25-34 lata * 761125 (28,4%)
*35-44 lata * 382574 (14,3%)
*45-54 lata * 313081 (11,7%)
*55 lat i więcej * 113703 (4,3%)
wykształcenie
*niepełne podstawowe * 133863 (5,0%)
*podstawowe * 22733 (0,9%)
*gimnazjalne * 157540 (5,9%)
zasadnicze zawodowe 307049 (11,5%)
*niepełne średnie * 314215 (11,7%)
*średnie * 658381 (24,6%)
*pomaturalne * 145516 (5,4%)
*licencjat * 166677 (6,2%)
niepełne wyższe 290715 (10,9%)
wyższe 480342 (17,9%)

źródło: Megapanel PBI/Gemius, marzec 2008

Portale rekrutacyjne zauważają na rynku interesującą tendencję - Polacy coraz częściej nie szukają pracy od zaraz. Bezrobocie spada, więc szukamy pracy ciekawszej, lepiej płatnej, w firmie z lepszym zapleczem. Zmianę planujemy jednak w dłuższej perspektywie. Dlatego portalom błyskawicznie rosną bazy CV osób, które to potencjalnym pracodawcom dyktują warunki, jakich oczekują aby pracę zmienić.

Jakiej pracy szukamy

Na internetowym rynku pracy wyraźnie widać, że to pracownicy coraz częściej dyktują warunki. Z ankiety przeprowadzonej w maju przez infoPraca.pl wynika, że polscy internauci szukają pracy stabilnej, dającej poczucie bezpieczeństwa i gwarantującej stałe dochody. Choć pieniądze to już nie jedyny argument, który skłania do wysłania CV.

- _ Równie ważna jak pieniądze jest dziś atmosfera w pracy i kompetencje potencjalnego przełożonego _- mówi o wynikach badania Beata Szilf-Nitka z infoPraca.pl - _ Nie bez znaczenia wymiar czasu pracy, pozwalający na prowadzenie życia rodzinnego. _

Jeśli chodzi o konkretne zawody, to najczęściej oglądane są oferty dotyczące pracy biurowej, zatrudnienia w administracji i pracy w marketingu oraz sprzedaży.

Portal Pracuj.pl oblicza i publikuje własny wskaźnik Pracuj Index, który obrazuje relację między zapotrzebowaniem na pracowników mierzonym liczbą ofert pracy a popytem na pracę mierzonym oglądalnością ogłoszeń. Na tak zwanym rynku pracownika, czyli w grupie branż, które mają wśród internautów największą popularność, zdecydowanie prowadzi telekomunikacja oraz zawody ekonomiczne.

źródło: Pracuj.pl
Maksymalna wartość indeksu to 1. Taki wskaźnik oznacza największą
liczbę odwiedzin przy najmniejszej liczbie ofert pracy

Coraz popularniejsze staje się też poszukiwanie pracy za granicą. _ - Prawie połowa poszukujących pracy przegląda te ogłoszenia - _ mówi Iwona Śniady, doradca w SzybkoPraca.pl. _ - Liczba zgłoszeń do pracy za granicą jest jednak mniejsza i proporcjonalna do liczby ogłoszeń, tak jak dzieje się to w innych branżach. _

Kogo szuka praca

Zdecydowanie najbardziej poszukiwani są handlowcy - sprzedawcy i przedstawiciele handlowi. I to we wszystkich branżach. Wynika to głównie z faktu, że na tych stanowiskach jest największa rotacja.

_ - W I kwartale 2008 roku, tradycyjnie już, najwięcej ofert pracy miały do zaoferowania branże handel i sprzedaż oraz finansowa. W pierwszej piątce znalazły się również: telekomunikacja i zaawansowane technologie, budownictwo i nieruchomości oraz przemysł ciężki - _wylicza Przemysław Gacek, prezes Grupy Pracuj, do której należy portal Pracuj.pl.

Jakie branże poszukują pracowników
odsetek ofert
Sprzedaż 11,3 proc.
Finanse/Ekonomia 7,8 proc.
Produkcja 6,1 proc.
Ubezpieczenia 3,9 proc.
Budownictwo/Geodezja 3,9 proc.
Inżynieria/Konstrukcje/Technologia 3,2 proc.
Marketing/Reklama/Public Relations 3,2 proc.
Administracja biurowa 3,1 proc.
Obsługa klienta/Call Center 3,1 proc.
Logistyka/Spedycja/Dystrybucja 2,9 proc.
Kadra zarządzająca 2,5 proc.
Księgowość/Audyt/Podatki 2,5 proc.
Informatyka/Programowanie 2,4 proc.
Human Resources 1,9 proc.
Informatyka/Telekomunikacja 1,9 proc.

źródło: Money.pl, zbiorcze szacunki dla serwisów rekrutacyjnych
czerwiec 2008

Marek Karczewski z portalu Praca.pl podkreśla jednak, że na rynek pracy - również ten internetowy - należy patrzeć nie tylko przez pryzmat zbiorczych danych: _ - Mówi się, że to praca szuka pracownika. Tak jest faktycznie, ale głównie w aglomeracjach i dużych miastach. Ale na przykład na wschodzie Polski bezrobocie wciąż jest duże. Brakuje tam specjalistów - _ wyjaśnia.

Praca rozchwytywana

Handlowcy, informatycy i specjaliści z dziedziny finansów pracę znajdą w zasadzie od ręki. Nie we wszystkich branżach o dobrą pracę jest jednak równie łatwo.

- _ Na zdecydowanie większą konkurencję muszą przygotować się osoby, które chcą związać swą karierę zawodową z marketingiem, mediami i reklamą, a także z sektorem FMCG i branżą prawniczą - _podkreśla Przemysław Gacek.

- _ Ostatnio zauważalny jest wzrost liczby aplikacji na stanowiska umożliwiające pracę w domu, np. telemarketing, call center _ - dodaje Beata Szilf-Nitka.

Nie tylko branża i stanowisko ma oczywiście wpływ na zainteresowanie ofertą. Nie bez znaczenia jest również to, skąd firma pochodzi i w jakiej miejscowości oferuje pracę.

_ - Największa konkurencja panuje w województwach o wysokim poziomie bezrobocia. Pracodawcy ogłaszają się tam kilkakrotnie razy rzadziej a liczba kandydatów poszukujących pracy jest duża - _ tłumaczy Iwona Śniady z SzybkoPraca.pl. _ - Na przykład proporcja liczby ogłoszeń w Warszawie do całego województwa podlaskiego jest jak 25 do 1. _

Praca niechciana

Przedstawiciele internetowych serwisów rekrutacyjnych są zgodni, że najtrudniej znaleźć pracowników fizycznych. W każdej branży, która ich poszukuje. Ale nie tylko. Anna Giertel z portalu Jobs.pl pytana o najmniej popularne wśród internautów zawody odpowiada:_ Kasjer, magazynier, serwisant maszyn, monter, pracownik produkcji, pracownik hipermarketu. _

Paradoksalnie, najczęściej omijane przez doświadczonych pracowników są oferty jednocześnie najbardziej popularne wśród początkujących - w handlu. - _ Wynika to z faktu, że często praca na takim stanowisku wiąże się z wynagrodzeniem prowizyjnym. To nie daje gwarancji dochodów na stałym poziomie, a na pewnym etapie większość ludzi potrzebuje stabilizacji, chce planować przyszłość i wiedzieć, ile pieniędzy na to mogą przeznaczyć _ - wyjaśnia Marek Karczewski z portalu Praca.pl.

- _ W serwisach rekrutacyjnych widoczne są wszystkie problemy występujące na rynku pracy _ - przyznaje Beata Szilf-Nitka. - _ Przykładem są często i długo nie obsadzane stanowiska kierowników aptek: niestety na rynku brak dostatecznej liczby osób z wymaganymi kwalifikacjami i uprawnieniami. _

Jak szukać dobrej pracy

Podstawa to umieć _ sprzedać _ swoje zalety. Aby jednak móc je przedstawić, trzeba najpierw znaleźć odpowiednią ofertę. Niewątpliwą zaletą szukania pracy w internecie jest szybkość i wygoda w dostępie do ofert. Większość firm publikuje ogłoszenia rekrutacyjne na swoich stronach internetowych, drobne ogłoszenia pojawiają się z kolei na tematycznych grupach dyskusyjnych i forach. W sieci działają portale networkingowe czy agencje pośrednictwa pracy. Najwięcej ofert można znaleźć jednak w serwisach rekrutacyjnych.

W odróżnieniu od innych mediów oferty publikowane w internetowych serwisach rekrutacyjnych można przeglądać filtrując je według wielu kryteriów. Określić można interesującą nas branżę, konkretne stanowisko, miejscowość czy formę zatrudnienia. Dobrym rozwiązaniem jest też umieszczenie swojego CV w bazach portali rekrutacyjnych. Tam znajdą je potencjalni pracodawcy. Jak podkreślają jednak przedstawiciele branży, aby znaleźć wymarzoną pracę trzeba postarać się nieco bardziej.

_ - Trzeba działać kompleksowo. Rozmawiać ze znajomymi, czytać oferty w prasie, korzystać z serwisów internetowych, wykorzystując lokalne i branżowe fora internetowe i portale społecznościowe _ - podpowiada Anna Giertler z Jobs.pl. - _ Ważna jest systematyczność. Nigdy nie wiadomo, kiedy pojawi się oferta idealna. _

- _ W trakcie poszukiwania ciekawych ofert pracy warto skorzystać z serwisów społecznościowych. Ich zaletą jest to, że za ich pośrednictwem można nie tylko zaprezentować potencjalnemu pracodawcy swój profil, ale też pokazać swoje najmocniejsze strony i obszary zainteresowań. Również umiejętnie prowadzony blog może być formą autoprezentacji _ - radzi Przemysław Gacek, prezes Grupy Pracuj.

Korzystając z takich serwisów warto jednak pamiętać o tym, że pracodawca ma możliwość dotarcia do wszystkich treści, które publikujemy w internecie. Dlatego warto czasami dwa razy pomyśleć, na przykład przed publikacją negatywnego komentarza o poprzednim miejscu pracy.

Jak znaleźć pracownika

Ogłoszenia prasowe to wciąż jeszcze jedna z najpopularniejszych metod, ale internet nieustannie zyskuje na rynku rekrutacji. W ciągu kilku lat - jak szacują przedstawiciele serwisów rekrutacyjnych - internet będzie już niekwestionowanym liderem.

Szukając osoby do pracy firma powinna dotrzeć do jak największej grupy potencjalnych odbiorców, dlatego idealne rozwiązanie to zamieszczenie oferty we wszystkich miejscach, do których może dotrzeć przyszły pracownik.

Zamieszczenie ogłoszenia nawet w największej liczbie serwisów rekrutacyjnych nie gwarantuje jednak sukcesu. Warto zatem przejrzeć zasoby CV, jakie użytkownicy portali umieszczają w ich zasobach. Można dzięki temu już na pierwszym etapie wyselekcjonować osoby, które pracy szukają - lub rozważają zmianę firmy - i jednocześnie spełniają określone przez firmę kryteria.

Znalezienie odpowiedniej osoby do pracy to już od jakiegoś czasu nie tyle zatrudnienie osoby bezrobotnej, co skuszenie osoby już pracującej do zmiany miejsca pracy. Oznacza to, że trzeba ją czymś zachęcić.

_ - Firmie, o której mówi się, że jest dobrym pracodawcą, zapewnia odpowiedni poziom wynagrodzeń, szkolenia, atmosferę, dodatkowe świadczenia, dużo łatwiej przeprowadzić skuteczną rekrutację - _ mówi Anna Giertler. _ - Dlatego należy zadbać o wizerunek firmy jako pracodawcy. Pracownicy sami będą zabiegali o pracę w renomowanej firmie i chętniej będą wysyłali aplikacje. _

Pracodawcy powinni pamiętać, że ogłoszenie rekrutacyjne jest również formą reklamy. _ - Coraz więcej firm to docenia i wykorzystuje. Dzięki profesjonalnym ogłoszeniom rekrutacyjnym firmy promują swoją markę. Ciekawe i zapadające w pamięć ogłoszenie sugeruje, że firmie naprawdę zależy na pracowniku - _ podkreśla Marek Karczewski

Praktyka pokazuje też, że lepiej odbierane są te ogłoszenia, które zawierają informację o wysokości oferowanych zarobków. Przede wszystkim dlatego, że oszczędzają czas - nie ma ryzyka, że proces rekrutacji utknie na negocjacjach o warunki finansowe.

Najpopularniejsze serwisy rekrutacyjne
* * użytkownicy odsłony
pracuj.pl 1495467 40772324
Gazeta.pl - Praca 1304456 32642143
infopraca.pl 670804 23839845
Wirtualna Polska - Praca 512199 4601858
jobpilot.pl 496623 5003046
Grupa Gratka, gratka.pl, gratka.pl/praca 454088 11197938
Money.pl - Praca 441835 5450182
praca.pl 347126 7420025
szybkopraca.pl 292604 3047142
egospodarka.pl, praca.egospodarka.pl 286941 3391655
Onet.pl - Praca 282942 6713304
jobrapido.pl 264925 2804656
Grupa praca.info 208048 2218856
jobs.pl 191067 1827954
careerjet.pl 122495 1367697
ogloszeniapraca.eua.pl 113322 2531619
pracanowo.pl 108902 522895
hrc.pl 107666 694824
INTERIA.PL - Praca 99603 1556928
hrk.pl 96187 978845
gowork.pl 78383 863781
epraca.com.pl 64898 1492703
i-praca.pl (d. pracuj.net.pl) 63187 406974
Jobs4 57058 421987
twojecv.pl 51251 185004
goldenline.pl, goldenline.pl - praca 46949 488869
artserwis.pl 45033 216976
wakaty.com.pl 44851 598879
jobber.pl 44321 165232
praca-za-granica.pl 41997 1524043
przedstawiciele.pl 37971 524798
jobland.pl 35942 317090
kariera.pl 34400 257030
niania.pl 26291 1016907
cvonline.pl 23367 158291

źródło: Megapanel PBI/Gemius, agregat tematyczny za marzec 2008

praca
giełda
raport
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)