Przygotowanie biznesplanu nie jest obowiązkowe przy zakładaniu działalności gospodarczej, ale warto to zrobić, bo funkcjonowanie bez żadnego planu to pierwszy krok do porażki.
Co to jest biznesplan?
Biznesplan to oczekiwania przedsiębiorcy odnośnie do tego, jak ma wyglądać jego firma sporządzone na piśmie. To plan działania firmy rozpisany krok po kroku. W biznesplanie zamieszczamy cele firmy, opisy produktów i usług, które będziemy oferować, a także przeprowadzamy analizę możliwości rynkowych.
Po co przygotowuje się biznesplan?
Biznesplan ma dać przedsiębiorcy wiedzę, która pomoże mu podjąć decyzję o tym, czy rozpoczynać działalność, ale również o tym, czy nie warto zamknąć firmy, którą prowadzi. Biznesplan pozwala ocenić, czy pomysł ma realne szanse powodzenia.
Biznesplan koniecznie trzeba będzie przygotować, jeśli przedsiębiorca stara się o dofinansowanie, np. w urzędzie gminy albo chce uzyskać kredyt w banku.
Elementy biznesplanu
Biznesplan musi być przygotowany prosto i przejrzyście. Warto go zrobić nawet dla siebie, a nie tylko przy okazji starania się o dodatkowe finansowanie. Jak można się spodziewać trudno znaleźć jeden obowiązujący wzór biznesplanu. Każdy przygotowuje go tak, jak mu najwygodniej. Trzeba jednak pamiętać, że najczęściej biznesplan ma kilka stałych elementów.
Streszczenie przedsięwzięcia
Chociaż streszczenie znajduje się zwykle w pierwszej części biznesplanu, to przygotowujemy je na końcu. Trzeba w nim bowiem zawrzeć najważniejsze informacje, które są rozszerzone w innych częściach. Streszczenie często stanowi wizytówkę biznesplanu. Warto więc zwrócić uwagę na to, by było przygotowane wyjątkowo starannie. W streszczeniu uzasadniamy cel przygotowania biznesplanu, określamy wysokość potrzebnych środków i opisujemy krótko produkty, które będziemy sprzedawać. Warto też napisać coś o kompetencjach osób zaangażowanych w przedsięwzięcie, także bardzo podstawowe dane finansowe.
Charakterystyka przedsiębiorstwa
W tym punkcie bardzo krótko opisujemy firmę. Musi się tu znaleźć dokładna nazwa firmy, przedmiot jej działalności, dane adresowe i krótkie opisy właścicieli. Dobrze jest też dopisać cele przedsiębiorstwa i jego misję
Charakterystyka produktu
Charakterystyka produktu związana jest z tym, że bardzo dokładnie analizujemy przedmiot działalności firmy. Przedstawiamy tutaj cechy produktu, które wyróżniają go na tle konkurencji. O przewadze może decydować cena, strategia układania ceny, koszt produkcji towaru, udzielane rabaty i prognozowany udział w rynku.
W biznesplanie trzeba też napisać sporo o dystrybucji, czyli w jaki sposób produkty i usługi będą sprzedawane. Jeśli firma ma już partnerów handlowych, to warto wspomnieć o zawartych umowach czy zamówieniach. Nie bez znaczenia będzie też opisanie form płatności, które pozwolą ocenić zdolność firmy do regulowania zobowiązań.
Jeśli firma ma patenty albo prawa autorskie do określonych rozwiązań, warto to zawrzeć w biznesplanie.
Rynek i konkurencja
Biznesplan to też dokładny opis rynku i konkurencji. Przy okazji warto tutaj zwrócić uwagę na mocne i słabe strony przedsięwzięcia, które mogą dać o sobie znać, gdy firma będzie już funkcjonowała.
Analiza finansowa
Jednym z najważniejszych elementów będzie przygotowanie analizy finansowej, czyli prognozy przychodów i kosztów i ocenienie, w jakim momencie firma jest w stanie wygenerować zyski. W biznesplanie zawsze trzeba brać pod uwagę realne wiarygodne dane. To od nich zależy bowiem czy biznesplan spełni swoją funkcję. To znaczy, czy pomoże podjąć decyzję o opłacalności przedsięwzięcia biznesowego.