Najprostszym sposobem na obniżenie podatku przez przedsiębiorców rozliczających się skalą podatkową lub podatkiem liniowym jest wpisywanie do ewidencji księgowej tylu kosztów, ile się da. Mówiąc inaczej, im wyższe koszty uzyskania przychodu wykażemy, tym niższy będzie dochód, a przez to niższy podatek.
Co może być kosztami uzyskania przychodu?
Nie znaczy to, że do kosztów możemy wpisać wszystko. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych stwierdza, że kosztem uzyskania przychodu jest koszt, który jest związany z osiągnięciem przychodu. Prawo dodaje też, że może to być również koszt, który jest związany z utrzymaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów. Artykuł 23. Tej umowy wymienia jednak katalog kosztów, które nie mogą być zaliczone do tej kategorii, a co za tym idzie, nie obniżą dochodu przedsiębiorcy. Jednym słowem koszt, który ma obniżać dochód, powinien być związany z prowadzoną działalność. Musi też być odpowiednio udokumentowany.
Koszty nieudokumentowane fakturą
Istnieje grupa wydatków, które nie muszą być dokumentowane fakturą VAT wystawianą na firmę. Chodzi tu o np. dowód opłaty pocztowej albo wyciąg bankowy, który potwierdza koszty związane z prowadzeniem rachunku bankowego. Kosztem mogą być też diety, bezpośrednio związane z odbywanie podróży służbowej. Do kosztów zaliczamy też bilety parkingowe, autobusowe czy kolejowe.
Nieruchomość wykorzystywana w działalności gospodarczej
Gdy przedsiębiorca prowadzi swoją działalność w mieszkaniu, może przeznaczyć część nieruchomości na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej. Żeby to zrobić, należy określić procent powierzchni lokalu, który będzie wykorzystany do działalności w stosunku do całkowitej powierzchni mieszkania lub domu. Jeśli takie rozdzielenia dokonamy, będzie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu wydatki za czynsz, prąd, czy media. Ale nie całe, lecz proporcjonalnie do procentu, który ustaliliśmy wcześniej. Takie wydatki dokumentowane są dowodem wewnętrznym.
Koszty uzyskania przychodu można skutecznie zwiększyć, jeśli przedsiębiorca wprowadzi mieszkanie lub dom do firmy i wpisze je do firmowego majątku. Jest to możliwe tylko wtedy, gdy nieruchomość należy do przedsiębiorcy. W takiej sytuacji ustalamy wartość mieszkania i co miesiąc określoną kwotę amortyzacji zaliczamy do kosztów uzyskania przychodu. Można też w takiej sytuacji zaliczyć ratę kredytowej do kosztów uzyskania przychodu. Nie w całości, ale w części odsetkowej.
Zakup artykułów biurowych
Przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów prowadzenia firmy wydatki na zakup komputera, czy drukarki. Koszty związane z wyposażeniem gabinetu czy biura mogą być doliczone do kosztów uzyskania przychodu, jeśli w pomieszczeniu przeznaczonym na cele prowadzonej działalności będą przyjmowani klienci.
Do kosztów działalności można zaliczyć też usługi księgowe, usługi marketingowe, prawnicze, usługi pozycjonowania stron.
Koszty zatrudnienia i obniżenie podatku
Jeśli zatrudniamy kogoś na umowę o pracę, zlecenie czy o dzieło to wydatki z tym związane są kosztem uzyskania przychodu w momencie wypłacenia wynagrodzenia.
Pojazdy jako koszt działalności
Przedsiębiorcy mogą wykorzystywać w swojej działalności gospodarczej zarówno pojazdy niefirmowe, jak i firmowe.
Pojazdami niefirmowymi są pojazdy, które nie są zarejestrowane w majątku firmy. Są jedynie wykorzystywane w ramach działalności. Jeśli przedsiębiorca wykorzystuje pojazd, który nie należy do niego, koniecznie musi podpisać umowę użyczenia lub najmu pojazdu. Pojazdy firmowe to te, które są w majątku firmy i w całości mogą być odliczanie od nich koszty.