Pomysł na biznes to zdecydowanie za mało, aby stworzyć dobrze prosperującą firmę. Znajomość konkurencji może pomóc wyznaczyć cele, na których przedsiębiorstwo powinno się skupić. Sprzyja opracowaniu nie tylko rentownych produktów i usług, ale i takich, które przykują uwagę klientów.
Analiza konkurencji, czyli monitoring firm z branży
Początkującemu przedsiębiorcy wydaje się czasem, że znalazł idealne rozwiązanie, którego brakuje na rynku. Nie może być jednak pewny istnienia niszy bez dogłębnego zbadania sytuacji. Do tego służy analiza konkurencji. Aby wyciągnąć wymierne wnioski, należy dobrze przyjrzeć się funkcjonowaniu innych firm.
Jeśli w trakcie badań okaże się, że do tej pory nie ma konkurencyjnych podmiotów, biznesmen i tak nie powinien ich bagatelizować. Oferując jedyny w swoim rodzaju produkt, musi liczyć się z tym, że na rynku szybko znajdą się substytuty i powielone koncepcje. Warto więc w tym punkcie rozpisać również potencjalną konkurencję i przygotować schemat ewentualnych działań zapobiegawczych.
Zgodnie z definicją, analiza konkurencji jest procesem identyfikującym i monitorującym obecnych, a także przyszłych konkurentów w zakresie ich strategii, planów i celów. Ocena jakości oferty pod względem słabych i mocnych stron oraz wzorów działań pozwala przyrównać te czynniki do cech własnego przedsiębiorstwa. Rozpoznanie branży i ewentualnych rywali jest warunkiem koniecznym do sprawnego funkcjonowania w biznesie.
Na co zwrócić uwagę przy ocenie konkurencyjnych firm?
Liczba podmiotów rynku ze zbliżoną ofertą produktu lub usługi, wybór towarów zaspokajających te same potrzeby konsumentów, wielkość i struktura rynku to główne czynniki, które należy wziąć pod uwagę przy dokonywaniu analizy konkurencji. Jej zasadniczym celem jest zapewnienie odpowiedzi na kilka konkretnych pytań, m.in.: kim są rynkowi przeciwnicy? Gdzie są zlokalizowani? Jaki jest ich potencjał?
Pierwszy krok powinno stanowić przygotowanie rzetelnego portretu konkurencji, na który składają się następujące kryteria: liczebność, wielkość, słabe i mocne strony, źródła ewentualnej przewagi oraz pozycja na rynku. Nie mniejsze znaczenie ma również wskazanie atutów związanych z produktem, ceną, promocją i dystrybucją (elementami marketingu-mix), a także kwestie zarządzania, technologii i potencjału finansowego.
Na ich podstawie można natomiast określić konkretne działania, które należy podjąć w celu efektywnego konkurowania na rynku. Prognoza ruchów konkurencji i przygotowanie gotowych rozwiązań na ich wypadek pozwoli zadbać o przyszłość przedsiębiorstwa. Dogłębna analiza ma również znaczenie dla samego biznesplanu. Uczciwa ocena rywali podnosi jego wiarygodność i uwydatnia profesjonalizm autora.
Przewaga konkurencyjna przedsiębiorstwa
Każda firma dąży do uzyskania i utrzymania przewagi konkurencyjnej, możliwej do wyrażenia w postaci znacznego udziału w rynku czy zysku wyższego od średniej wartości. Punktem wyjścia do wypracowania lepszej pozycji na tle konkurencji jest postawienie w biznesplanie pytania, weryfikującego wdrażaną ideę. Czy jest ona na tyle dobra, aby zaistnieć na rynku? Odpowiedź powinna być rozbudowana i wskazywać konkretny plan działań.
Przewagę nad podmiotami z tej samej branży można osiągnąć przy pomocy charakterystycznego atrybutu marki. Wykorzystywane technologie i surowce, jakość produktu, lokalizacja, dystrybucja, promocja czy obsługa - każdy z tych czynników może stać się istotnym wyróżnikiem. Wszystkie atuty warto podeprzeć tabelkami, wyliczeniami, a nawet danymi statystycznymi.
Podkreślenie wszystkich zalet wprowadzanej oferty to ważny zabieg w kreowaniu pozytywnego wizerunku firmy. Nie należy jednak unikać jej wad. Ich wyszczególnienie pozwoli zwiększyć świadomość słabych stron projektu, co w efekcie da podstawę do podjęcia odpowiednich kroków w celu ich eliminacji.
* Sprawdź, jak napisać dobry biznesplan: *
- Co to jest biznesplan?
- Jak napisać biznesplan?
- Co powinien zawierać biznesplan?
- Błędy w biznesplanie
- Biznesplan - podstawowe informacje o firmie
- Biznesplan - Segmentacja rynku
- Biznesplan - Strategia marketingowa firmy
- Biznesplan - zarządzanie i zespół pracowników
- Biznesplan - analiza strategiczna SWOT
- Biznesplan - plan finansowy