Podatnicy, którzy zeznanie podatkowe za rok 2008 zobowiązani są złożyć na formularzu PIT-37, mogą zrobić to przez Internet. Od 1 stycznia 2008 r. każdy podatnik może składać deklaracje drogą elektroniczną.
System e-Deklaracji Ministerstwa Finansów ma się przede wszystkim przyczynić do szybszej i sprawniejszej obsługi podatników. Podatnik, aby móc skorzystać z elektronicznego przesłania deklaracji PIT-37, musi spełnić określone wymagania formalne oraz techniczne. Przede wszystkim potrzebny jest komputer z dostępem do Internetu oraz z zainstalowaną przeglądarka plików PDF Adobe Reader w najnowszej wersji.
Niezbędne jest złożenie zawiadomienia o zamiarze składania deklaracji w formie elektronicznej do urzędu skarbowego w formie pisemnej (sprawdź dane teleadresowe Urzędów Skarbowych w Polsce)
. Następnie należy potwierdzić to zgłoszenie drogą elektroniczną wysyłając zawiadomienie przez system.
Proces zgłoszenia kończy się otrzymaniem zaświadczenia w formie papierowej potwierdzającego zgodność danych podatnika, które wystawiane jest przez naczelnika urzędu skarbowego. Od tego momentu podatnik jest uprawniony do wysyłania deklaracji przez Internet.
Kolejnym wymogiem technicznym jest posiadanie czytnika kart kryptograficznych i karty z kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Podpis elektroniczny można uzyskać w kwalifikowanych polskich centrach certyfikacji po złożeniu formularza zgłoszenia certyfikacyjnego oraz okazaniu dokumentów potwierdzających tożsamość. Dokładne procedury wydawania podpisu elektronicznego ustalane są przez centra certyfikacji. Zestaw do składania podpisu, w skład którego zalicza się kartę mikroprocesorową, czytnik oraz oprogramowanie, kosztuje ok. 300 - 600 zł.
Przesyłanie rozliczenia za rok 2008 rozpoczyna się od wypełnienia deklaracji za pomocą interaktywnego formularza PDF dostępnego na stronie ministerstwa. Należy go wypełnić w sposób analogiczny do wypełniania papierowego zeznania PIT-37.
Kolejnym krokiem jest podpisanie deklaracji poprzez uruchomienie kreatora podpisywania i wysyłania deklaracji i postępowania według zaleceń wskazanych przez kreatora.
Istotne jest aby zapisać w pliku tekstowym na dysku komputera numer referencyjny wysłanego dokumentu, który jest potrzebny do pobrania urzędowego poświadczenia odbioru wysłanej za pomocą internetu deklaracji PIT-37. Otrzymanie potwierdzenia daje pewność, że zeznanie dotrze do urzędu skarbowego.
Autorka jest specjalistą ds. podatków i księgowości w SOHOfinance.