Standardem, a często wręcz koniecznością dla małych i średnich przedsiębiorstw stało się korzystanie z usług reklamowych. Przy czym, skuteczna reklama nie musi być jednak droga. Nowoczesne narzędzia promocyjne pozwalają osiągnąć wymierne efekty, bez konieczności ponoszenia znacznych wydatków.
Skuteczna reklama musi być skierowana do obecnych oraz perspektywicznych klientów. Dlatego należy zacząć od ustalenia odpowiednich kanałów komunikacji, które umożliwią dotarcie do odpowiedniej grupy docelowej. Tak więc, np. warsztat samochodowy, czy piekarnia powinny promować się regionalnie, a hurtownia specjalistycznych materiałów izolacyjnych, ogólnokrajowo. Należy pamiętać, aby promocję naszej oferty zawsze kierować do konsumentów, którzy mogą być zainteresowani danymi produktami czy usługami. Ponadto warto zadbać o reklamę w miejscach, w których bezpośrednio i aktywnie szukają oni informacji.
Właśnie, gdzie obecnie szukamy informacji na temat firm? Jednym z najbardziej popularnych źródeł wiedzy o firmach i produktach jest internet. Obecnie w Polsce z tego medium korzysta 18 mln osób[1]. Jak wynika z danych CBOS[2], dwie trzecie internautów (66 proc.) dokonuje zakupów online. Jest to ogromna baza potencjalnych klientów sektora MŚP.
Polskie małe i średnie przedsiębiorstwa wciąż nie wykorzystują jednak w pełni potencjału internetu. Ponad połowa firm nie posiada strony czy nawet prostej wizytówki online[3], co uniemożliwia im korzystanie również z bardziej zaawansowanych rozwiązań promocyjnych i negatywnie wpływa na wiarygodność. Takie firmy są traktowane przez klientów dość nieufnie, co obniża ich szanse na pozyskanie klienta. Obecność w internecie jest więc niezbędna. Dlatego ważne jest, aby w planowaniu działań reklamowych oprzeć się na zintegrowanych usługach promocyjnych, zapewniających wszechstronne dotarcie do klientów.
Budżet
Na początku powinniśmy określić budżet jaki chcemy przeznaczyć na promocję naszej firmy. Dzięki temu łatwiej nam będzie dobrać rozwiązania reklamowe dopasowane do naszych potrzeb oraz bieżących możliwości. Z uwagi na efektywność kosztową oraz skuteczność działań najkorzystniejsze są przeważnie rozwiązania pakietowe, łączące kilka narzędzi, umożliwiających dotarcie do klientów w zróżnicowany sposób.
Katalogi firm
Dużym zainteresowaniem użytkowników poszukujących informacji o produktach i usługach obecnie cieszą się internetowe katalogi firm, takie jak pkt.pl. Usługi tego typu oferują szereg funkcjonalności, m.in.: możliwość umieszczenia najważniejszych informacji dotyczących oferty, danych kontaktowych czy adresu strony WWW, a także zdjęć i filmów reklamowych. Dzięki temu klienci mogą znacznie szybciej odnaleźć i dotrzeć do wybranego usługodawcy.
W dalszym ciągu ciekawą opcją reklamy i promocji jest umieszczenie prezentacji firmy w katalogach drukowanych. Rozwiązanie to umożliwia znacznie szersze dotarcie do klientów z informacją o ofercie, a jednocześnie pozwala zaoszczędzić budżet, który można przeznaczyć na dodatkowe działania promocyjne. Pomimo rosnącej roli internetu, książki telefoniczne, w wielu regionach Polski wciąż cieszą się bardzo dużą popularnością, a współużywalność internetu i książek jest niewielka, co oznacza, że niewielkim nakładem finansowym znacznie rozszerzamy sobie grupę odbiorców naszej reklamy.
Narzędzia lokalizacyjne
Dla wielu klientów, zwłaszcza poszukujących usług, ważnym kryterium wyszukiwania firm jest ich lokalizacja oraz możliwość szybkiego dotarcia do danego przedsiębiorcy. Ważne więc jest, aby konsument mógł „namierzyć” najbliżej lub najdogodniej położoną placówkę oraz skontaktować się z odpowiednimi pracownikami zarówno telefonicznie, jak i osobiście. Taką możliwość udostępniają serwisy lokalizacyjne online, pokazujące na wirtualnej mapie położenie firmy oraz najważniejsze dane kontaktowe, takie jak: adres, telefon, e-mail. Narzędzia tego typu, często pozwalają także użytkownikom na wyznaczenie drogi dojazdu do wybranego miejsca, co może być istotne w przypadku osób, którym zależy na szybkim dotarciu do usługodawcy.
Internetowe lokalizatory są jednym ze skuteczniejszych, a jednocześnie niedrogich rozwiązań pozwalających przedsiębiorcom, zwłaszcza tym z sektora MŚP, na efektywną promocję usług i produktów. W zależności od oferty, dane przedsiębiorstwa można zamieścić w bazie samodzielnie lub za pośrednictwem konsultanta. Należy również podkreślić że, informacje na temat firmy mogą być na bieżąco uzupełniane tak, aby klienci zawsze mieli dostęp do aktualnych danych.
Rozwiązania tego typu dostępne są również na urządzenia mobilne, takie jak smartfony czy tablety. Rynek ten rozwija się w Polsce bardzo dynamiczne. Systematycznie rośnie sprzedaż zaawansowanych telefonów komórkowych. Producenci szacują, że blisko co drugi sprzedany telefon w naszym kraju może być smarftonem[4]. Mobilne aplikacje stwarzają wiec dodatkowe szanse na promocję, przede wszystkim dla firm oferujących usługi lokalne, takich jak restauracje czy korporacje taksówkarskie.
Wizytówka w sieci
Planując działania reklamowe warto pamiętać także o firmowej stronie internetowej. Jak zostało wspomniane, ponad połowa firm nie posiada strony czy nawet prostej wizytówki online. Dla każdej z nich, każdy dzień nieobecności w sieci, to czas straty klientów na korzyść innych przedsiębiorstw, obecnych online. Warto więc wykorzystać szansę i wyprzedzić konkurencję. Wbrew powszechnej opinii stworzenie firmowej strony nie musi być drogie i trudne. Na początek można zdecydować się na przygotowanie wirtualnej wizytówki, zawierającej najważniejsze dane umożliwiające klientom odnalezienie informacji na temat oferowanych usług, produktów czy danych kontaktowych.
Jeżeli nie czujemy się na siłach samodzielnie stworzyć firmowy serwis WWW, warto skorzystać z pomocy specjalistów, takich jak doradcy pkt.pl, oferujących kompleksowe wsparcie. Dzięki temu zaoszczędzimy czas oraz będziemy mogli skoncentrować się na bieżącym prowadzeniu naszego biznesu. Eksperci pkt.pl pomogą nam począwszy od wyboru domeny dla naszego serwisu poprzez stworzenie strony WWW, aż po bieżące nią zarządzanie i aktualizację.
Wyszukiwarki internetowe
Duże możliwości w zakresie promocji online stwarzają także popularne wyszukiwarki internetowe, takie jak Google. Oferują one atrakcyjne systemy reklamowe, typu AdWords. Reklama w wyszukiwarce jest skutecznym i stosunkowo tanim narzędziem. System umożliwia precyzyjne kierowanie kampanii do odbiorców poszukujących określonych usług i produktów oraz bieżącą kontrolę wydatków, bez ryzyka przekroczenia wyznaczonego budżetu, który może zaczynać się już od kilkuset złotych. Kampanie tego typu wymagają odpowiedniej wiedzy. Dla osiągnięcia optymalnych efektów, najlepiej więc skorzystać
z pomocy specjalistów. Warto jednak upewnić się, czy wybrana przez nas firma posiada odpowiednie certyfikaty partnerskie Google, gwarantujące najwyższą jakość usług.
Media społecznościowe
W zakresie promocji produktów oraz usług w internecie, rosnącą popularnością cieszą się media społecznościowe. Serwisy, takie jak Facebook, oferują przedstawicielom sektora MŚP coraz większe możliwości prezentacji oferty oraz prowadzenia profilowanych kampanii reklamowych, precyzyjnie kierowanych do wybranych grup klientów spośród ponad 7 mln aktywnych polskich użytkowników[5]. Ponadto, dzięki możliwości prowadzenia dialogu z użytkownikami, media społecznościowe stanowią dla przedsiębiorców doskonałe źródło wiedzy o zachowaniach oraz potrzebach konsumentów, co może znacznie ułatwić prowadzenie efektywnych działań promocyjnych, nie tylko w obszarze social media.
Skuteczna komunikacja ze społecznościami wymaga jednak odpowiedniego przygotowania, zarówno w zakresie strategii, narzędzi, jak i identyfikacji wizualnej. Dlatego też, stworzenie oraz zarządzanie firmową stroną, zwaną również fanpage'em, warto powierzyć podmiotom specjalizującym się w działaniach social media, które dysponują doświadczeniem oraz niezbędnym zapleczem technicznym.
Promocja zintegrowana
Każde z opisanych narzędzi zapewnia skuteczne dotarcie do klientów. Jednakże dopiero dzięki ich pełnej integracji i połączeniu potencjału przedsiębiorca może uzyskać optymalny efekt promocyjny. Wykorzystanie zróżnicowanych kanałów reklamy umożliwia bowiem prezentację oferty wszystkim zainteresowanym użytkownikom, poszukującym informacji o firmach w różnych źródłach.
Czytaj więcej na temat marketingu i autopromocji | |
---|---|
[ ( http://static1.money.pl/i/h/29/t39453.jpg ) ] (http://msp.money.pl/ksiegowosc-internetowa/artykul/formy;marketingu;internetowego,190,0,817086.html) | Formy marketingu internetowego Nie wystarczy już tylko zwykła reklama skromnie wkomponowana w treść. Liczą się innowacyjne rozwiązania na długo zapadające w pamięć odbiorcom. |
[ ( http://static1.money.pl/i/h/167/t93607.jpg ) ] (http://manager.money.pl/strategie/marketing_i_sprzedaz/artykul/trendsetter;-;jak;zarabiac;lansujac;sie;na;imprezach,173,0,851373.html) | Trendsetter - jak zarabiać lansując się na imprezach W Polsce z usług trendsetterów korzystają głównie producenci telefonów komórkowych i ubrań dla młodzieży. |
[ ( http://static1.money.pl/i/h/95/t115551.jpg ) ] (http://msp.money.pl/wiadomosci/zarzadzanie/artykul/jak;skutecznie;promowac;uslugi;i;produkty,198,0,843974.html) | Jak skutecznie promować usługi i produkty Wbrew powszechnym opiniom skuteczna reklama nie musi być droga. |
[1] Dane comScore, lipiec 2011 r.; [2] CBOS, Korzystanie z internetu, sierpień 2011 r.; [3] Dane TNS OBOP, 2011 r.; [4] Dane IDC, wrzesień 2011 r.; [5] Socialbakers.com, listopad 2011 r.