Szukanie pomysłu na biznes to ciężka praca. Można to jednak uprościć, stosując się do kilku zasad.
Rób to, na czym się znasz
Wielu młodych przedsiębiorców wymyślając pomysł na biznes, stara się na siłę stworzyć innowacyjny produkt lub usługę. Nie zdaje sobie sprawy, że bardzo trudno wymyślić coś bardzo nietypowego. Zamiast tego zastanów się nad tym, na czym dobrze się znasz lub co chcesz bardzo poznać.
Zajęcie, które wykonujesz zgodnie ze swoimi zdolnościami i zainteresowaniami, może rozwinąć się w świetnie prosperujący biznes.
Lista twoich umiejętności
Na początku zrób listę twoich umiejętności, przejrzyj swoje doświadczenia, które posiadasz. Pomyśl, które z tych rzeczy przychodzą ci z łatwością, a dla innych są trudne. O wskazanie mocnych cech możesz poprosić bliskie osoby. O ile sam spis umiejętności może nie być wart zbyt dużo, to połączenie ich z cechami osobowości i wiedzą, tworzą wartość, którą wnosisz na rynek.
Rozglądaj się dookoła
U przedsiębiorcy bardzo pożądana jest umiejętność obserwacji otoczenia. Warto przyjrzeć się, na co inni tracą czas, poszukać sposobu jak dostarczać konkretny produkt taniej albo lepiej. Sporo osób, które pracują w korporacjach, nie dostrzega tego, co dzieje się w małym biznesie. A tam tworzy się sporo nisz, które można zagospodarować bez wielkiego kapitału.
Zaczynaj od małego biznesu, potem twórz kolejne
Nie sil się na tworzenie bardzo dużego biznesu od razu. Szukaj możliwości wystartowania z niskiego pułapu. Gdy pomysł "zaskoczy", buduj kolejne biznesy. Najważniejsza w biznesie jest umiejętność rozwiązywania problemów innych ludzi. Wymaga to uważnego słuchania klientów, nieustannego tworzenia i testowania rozwiązań. Najpierw zastanów się, jak rozwiązać takie kłopoty, a dopiero później pomyśl, w jaki sposób możesz na tym zarobić.
Sprawdź swój pomysł na biznes
Gdy szukamy na rynku pomysłu biznesowego, może się zdarzyć, że już ktoś inny się tym zajmuje. Czy warto stworzyć kolejną firmę o takim samym profilu, jaką już ktoś kiedyś założył? Warto w takim momencie zastanowić się nad tym, czy można coś ulepszyć. Spora konkurencja może oznaczać, że istnieje spore zainteresowanie na produkt lub usługę. Doświadczenie i wiedzę możesz wykorzystać na różne sposoby.
Jak sprawdzić pomysł na biznes?
Spróbuj spojrzeć na problemy oczami twojego przyszłego klienta. Możesz bezpośrednio porozmawiać z osobami, które mogłyby być twoimi klientami. To dobry sposób na oszacowanie zyskowności twojego biznesu. Dowiesz się dokładnie, jakie jest zainteresowanie twoim pomysłem i jakie są rynkowe ceny za produkt lub usługę, którą chcesz oferować.
Jakie pomysły na biznes są najpopularniejsze?
Najpopularniejszymi pomysłami na biznes są te najprostsze: niewielki sklep, nietypowa restauracja, portal internetowy czy usługi kurierskie. Czasem warto po prostu zdać się na swoją intuicję i odgadnąć, co ona podpowiada.
Pomysł biznesowy może zrodzić się również przy okazji pracy na etacie. Jeśli widzisz, że firma, dla której pracujesz, nie jest w stanie sprostać wszystkim oczekiwaniom klientów, być może nie wchodzi w konkretną branżę lub nie zajmuje się jakimś wycinkiem rynku, możesz zaproponować współpracę i świadczyć podobne usługi dla... swojej firmy.