Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Robert Ocetkiewicz
|

Jak tanio wypromować firmę? Oto 5 sposobów

4
Podziel się:

Jak przebić się z własną ofertą w gąszczu reklam, aby nie wydać zbyt wiele na marketing i promocję?

Jak tanio wypromować firmę? Oto 5 sposobów
(imago stock&people/EASTNEWS)

Dziś niemal każdy przedsiębiorca wie, że być w internecie to nie fanaberia, a podstawa działalności. Jak przebić się z własną ofertą w gąszczu reklam, aby nie wydać zbyt wiele na marketing i promocję? Pokazujemy pięć sposobów, dzięki którym w prosty i tani sposób zwiększysz zainteresowanie klientów Twoim produktem lub usługą.

Prowadząc działalność gospodarczą nie sposób obejść się dzisiaj bez strony internetowej. Niektórzy mogą jednak zapytać _ po co mi strona, mam jednoosobową firmę, wystarczą proste ulotki _. Takie podejście to błąd! Obecnie własna strona działa jak wizytówka i musi być niczym dobrze skrojony garnitur - dopasowana do oferty i prowadzonego biznesu.

Zacznijmy od podstaw - jak zabrać się za stronę WWW? Sposoby są dwa. Pierwszy, łatwiejszy ale i droższy, zlecamy stworzenie witryny firmie zewnętrznej. Koszty tego rodzaju projektu są różne. Prosta strona, która zawiera wyłącznie podstawowe informacje o firmie jak jej adres, profil działalności oraz ofertę, może kosztować od 1500 złotych w górę. W tej cenie agencja interaktywna (tak najczęściej nazywają się firmy wyspecjalizowane w tworzeniu stron internetowych) zadba o logotyp oraz ogólną identyfikację wizualną. W kwocie 1500 złotych mamy również opłacony serwer na rok z góry.

To właśnie na nim znajdzie się witryna. Po roku musimy opłacać go sami. Najtańszą ofertę można znaleźć już za 70-80 złotych rocznie. Jeśli jednak chcemy mieć pewność, że nasze dane są bezpieczne, a strona będzie działać stabilnie przez cały czas, warto wybrać jedną z większych firm hostingowych w Polsce jak Home.pl, Nazwa.pl, czy Kei.pl. Jeśli nie prowadzimy sklepu internetowego, na który zagląda setki osób dziennie, w zupełności wystarczy serwer ze średniej półki za około 150-200 złotych. Popularne firmy, które udostępniają serwery, w cenie mają zwykle pomoc techniczną. Jeśli w naszej działalności nie mamy zatrudnionego programisty, taka oferta może się okazać zbawieniem.

Czytaj więcej [ ( http://static1.money.pl/i/h/140/307596.jpg ) ] (http://msp.money.pl/oszczedzanie/artykul/finanse;i;podatki;w;firmie;jak;sie;rozliczac,133,0,1537413.html) *Finanse i podatki w firmie. Jak się rozliczać? * Oto co warto wiedzieć na temat sposobów prowadzenia księgowości.

Warto zaznaczyć, że cena około 1500 złotych za stworzenie strony internetowej w specjalistycznej firmie to dzisiaj absolutne minimum. Jeśli w planach mamy chociażby sprzedaż produktów przez witrynę, trzeba się liczyć z wydatkiem kilku do nawet kilkunastu tysięcy złotych. Biorąc jednak pod uwagę to, że wtedy możemy nasze produkty sprzedawać i wysyłać w całej Polsce, tego rodzaju inwestycja powinna szybko się zwrócić.

Prostą stronę internetową można także wykonać samemu. Najpopularniejszym systemem, który warto do tego wykorzystać jest Wordpress. Jest on darmowy i daje sporo możliwości jeśli chodzi o konfigurację wyglądu witryny. Na początku trzeba odwiedzić stronę Wordpress.org. Tam znajduje się plik do pobrania całego programu. Ten trzeba wrzucić na serwer, który wcześniej wykupujemy w jednej z firm hostingowych, a następnie zainstalować. To naprawdę prosta operacja, która na oficjalnej stronie Wordpressa jest opisana krok po kroku.

Dzięki temu możemy zaoszczędzić wspomniane wcześniej 1500 złotych, ograniczając się jedynie do wydatku związanego z serwerem oraz wykupieniem domeny. Łącznie serwer oraz domena to wydatek około 300 złotych rocznie w zależności od wybranej oferty. Co ciekawe, Wordpress daje możliwość za niewielkie pieniądze _ upiększenia _ wyglądu strony. W tym celu można skorzystać z dostępnych w sieci popularnych witryn z szablonami. Ich koszt zaczyna się od około 40 dolarów, a płatność dokonujemy najczęściej poprzez system PayPal. Gotowy szablon do pobrania przychodzi do nas mailem, a instalacja jego na naszej stronie wymaga zaledwie kilku kliknięć myszką. Instrukcja jak to zrobić, powinna być dostępna od razu z szablonem, jeśli nie, uniwersalną można znaleźć na Wordpress.org.

Niech o Tobie usłyszą, czyli pozycjonowanie witryny

Stronę WWW masz już przygotowaną? Świetnie! Czas zabrać się za jej reklamę w Google. Obecnie jedną z najtańszych metod promocji w sieci jest pozycjonowanie witryny internetowej, czyli sprawienie, że po wpisaniu konkretnej frazy w wyszukiwarce, nasza strona będzie na pierwszym miejscu, albo przynajmniej w TOP10. To nie jest proste zadanie i wymaga wiele czasu i specjalistycznej wiedzy. Z pomocą przychodzą jednak firmy, które zajmują się tym zawodowo. Często zresztą agencje interaktywne, które tworzą witryny, mają w swojej ofercie również ich pozycjonowanie. Dobrze więc, już na początku współpracy z tego rodzaju firmą, porozumieć się w kwestii dwóch ofert, bo być może w pakiecie uda się wynegocjować lepsze ceny.

LISTA SERWISÓW Z SZABLONAMI WORDPRESS:

Tylko ile to wszystko kosztuje? Podobnie jak w przypadku ceny za stworzenie strony internetowej, trudno jest mówić o konkretnych kwotach. Tak naprawdę to agencje interaktywne często dostosowują się do budżetu, który posiadamy. Efekt ich działań będzie zatem proporcjonalny do wydanych przez nas pieniędzy. Z kolei w ofertach dominują dwa modele rozliczeń: ryczałtowe i za pozycję fraz.

W pierwszym wysokość ryczałtu jest ustalana indywidualnie, gdyż zależy najczęściej od branży, konkurencji, ilości fraz i specyfiki słów kluczowych. W takim modelu pozycjonowane jest od kilkunastu do kilkuset różnych fraz. Agencje liczą sobie za coś takiego przynajmniej 350 złotych netto miesięcznie. Nie jest to jednak metoda rozliczenia za SEO, którą można śmiało proponować każdemu. Dobrze sprawdza się w przypadku stron z dużą ilością treści i takich, gdzie zmieniają się one bardzo często. Jeśli więc posiadasz witrynę, która jest po prostu Twoją wizytówką i zawiera podstawowe informacje o ofercie, lepiej skorzystaj z drugiego modelu, czyli rozliczenia za pozycję fraz. Jest to sposób w którym płaci się wyłącznie za efekty.

Podstawą wyliczenia opłaty jest pozycja danej frazy w wyszukiwarce Google. Koszt jest tym wyższy im wyższa jest ta pozycja. W przypadku gdy fraza znajduje się poza pierwszą dziesiątką wyników, wtedy firmy najczęściej nie naliczają opłaty. Płatności są miesięczne, ale za każdy dzień osobno, czyli cena za jeden dzień, jest mnożona przez ilość dni, w czasie których fraza była na poszczególnych pozycjach. Minimalna wartość zamówienia to najczęściej około 500 złotych netto za miesiąc.

Warto jednocześnie podkreślić, że w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw, należy z uwagą dostosowywać budżet na SEO. Dlaczego? Efekt pozycjonowania może być ogromny, czyli nasza witryna zanotuje więcej wejść o 100, a nawet 300 procent. To przełoży się zapewne na większą liczbę zamówień, tylko co z tego, jeśli nie uda nam się ich obsłużyć?

Oprócz pozycjonowania postaw też na AdWords

AdWords w skrócie można opisać jako system reklamowy Google, który pozwala na wyświetlanie linków sponsorowanych kierujących do naszej strony w wynikach wyszukiwania Google i na stronach współpracujących z amerykańską firmą. Linki te pojawiają się w formie boxów widocznych na górze, na dole, albo po prawej stronie po wpisaniu danej frazy. Co zrobić, żeby stworzyć tego rodzaju reklamę? To proste. Wystarczy zarejestrować się na stronie www.google.pl/AdWords, wpłacić na konto Google kwotę za którą chcemy się reklamować, a następnie przystąpić do ustawiania parametrów reklamy.

W tym miejscu zaczyna się największa zabawa. Jej ważnym elementem jest Planer Słów Kluczowych. To dzięki niemu sprawdzimy, które hasła są najczęściej poszukiwane przez użytkowników Google, a także ile będzie nas kosztować kliknięcie internauty w nasz box. Plusem reklamy w AdWords jest zatem to, że płacimy wyłącznie za efekt, czyli konkretnego użytkownika, który przyjdzie na naszą stronę, a nie za sam fakt, że nasza reklama jest wyświetlana. Dobierając słowa kluczowe musimy się liczyć z różnymi kosztami. Od kilku groszy za klik, do nawet kilku złotych. Wszystko zależy od popularności danej frazy.

Czytaj więcej [ ( http://static1.money.pl/i/h/193/248513.jpg ) ] (http://msp.money.pl/oszczedzanie/artykul/auto;w;firmie;-;kupowac;czy;leasingowac,34,0,1535266.html) *Auto w firmie - kupować czy leasingować? * Zobacz co warto wziąć pod uwagę zanim zdecydujesz jak sfinansować auto służbowe.

Przejdźmy jednak do przykładu. Załóżmy, że chcemy sprzedawać kanapy przez internet. Fraza _ sklep z kanapami _, jest bardzo ogólna, ale często wyszukiwana. Tutaj cena za klik może kosztować około złotówki. Mniej popularna frazą jest z kolei _ kanapy włoskie _. Cena za klik - około kilku groszy. Każdy chciałby oczywiście, żeby przychodziło z Google do niego jak najwięcej użytkowników, więc w tym przypadku większa inwestycja we frazę _ sklep z kanapami _ wydaje się lepszym rozwiązaniem. Ale czy faktycznie? Reklamując się na popularną frazę, nie oznacza, że osiągniemy lepszy wynik sprzedaży, ponieważ internauci z reguły szukają w sieci konkretnych rzeczy. Jeśli zatem mamy w ofercie właśnie kanapy włoskie, spróbujmy utworzyć reklamę, która będzie przekierowywać właśnie do tego działu w naszym sklepie.

Po pierwsze zapłacimy mniej za reklamę, a po drugie przyjdzie do niego klient, który jest zainteresowany określonym produktem. Jest więc większe prawdopodobieństwo, że go kupi. Takich niuansów w ustawianiu kampanii w Google AdWords jest mnóstwo i tak naprawdę trudno jest je zawrzeć nawet na kilku stronach. Google umożliwia na przykład nie tylko ustawienie sloganu w boxie reklamowym.

Nasze reklamy możemy kierować do określonej grupy internautów przez geotargetowanie, czyli skierowanie jej na użytkowników z konkretnego miasta, czy regionu. Stworzenie pierwszej reklamy w AdWords nie jest więc trudne. Sztuką jest późniejsze jej efektywne wykorzystanie. A tego najlepiej uczyć się na własnym przykładzie i testować różne rozwiązania, których Google daje naprawdę sporo.

Jakie są tego koszty? Obecnie bardzo podobne do SEO. Wydatek w granicach 300-500 złotych w miesiącu powinien skierować około kilkuset do kilku tysięcy potencjalnych klientów. Wszystko zależy od tego, jak skuteczną stworzymy reklamę.

Na drugiej stronie czytaj jak wykorzystywać media społecznościowe do promocji firmy

Wejdź w interakcję z klientami, czyli słów kilka o mediach społecznościowych

Jak już przygotujesz profesjonalnie wyglądającą stronę, zlecisz jej wypozycjonowanie, a także wdrożysz kilka kampanii w Google AdWords, czas zastanowić się, jak sprawić by klienci do nas wracali. Tutaj świetnie sprawdzają się media społecznościowe. Na początku najlepiej skupić się na Facebooku. Google Plus ma obecnie bardzo mały zasięg, a Instagram, czy LinkedIN są skierowane do bardzo wąskiego grona odbiorców.
W momencie kiedy rozpoczynasz promowanie witryny na Facebooku, nie musisz od razu zakładać fanpage’a swojej strony/produktu/usługi. Wystarczy, że o nowościach czy promocjach, zaczniesz na początku informować swoich znajomych. Do tego przyda się prywatne konto na Facebooku. Jednak, kiedy już zauważysz, że wśród nich zainteresowanie jest coraz mniejsze, dopiero wtedy załóż fanpage.

Następnie zacznij gromadzić fanów. Najskuteczniejszym sposobem jest z pewnością reklama fanpage’a na Facebooku. Działa ona dość podobnie jak w przypadku boxów reklamowych w Google AdWords. Utworzyć trzeba kreację i zdefiniować grupę odbiorców. Zaletą tego rozwiązania jest to, że możesz gromadzić fanów z całej Polski jak i lokalnie. Ta druga metoda świetnie sprawdza się w przypadku małych biznesów, które działają tylko na określonym rynku.

Jakie są koszty reklamy na Facebooku? To zależy jaką formę promocji fanpage’a wybierzesz, a te są dwie. Pierwsza nastawiona jest na zwiększenie liczby fanów i tutaj opłata naliczana jest po kliknięciu w przycisk _ Lubię to _. Zapłacić można od kilku groszy do nawet kilku złotych za fana. Stawka zależy od skuteczności reklamy. Im lepszą kreację przygotujesz i chętniej będą w nią klikać użytkownicy, tym mniej zapłacisz. Z kolei druga metoda nastawiona jest na bezpośrednie promowanie konkretnego posta na fanpage`u i tym samym przekierowania na Twoją witrynę. Zasada rozliczenia jest również zależna od kliknięć w reklamę.

Fanów można też gromadzić nie tylko przez reklamę. Świetnie sprawdzają się różnego rodzaju konkursy organizowane już dla zebranej grupy. Popularnym sposobem stosowanym przez marketerów i speców od reklamy, jest na przykład konkurs w którym za polecenie i zarazem polubienie naszego fanpage’a dostaje się małe upominki.

Podczas prowadzenia fanpage’a trzeba jednak pamiętać o ważnej rzeczy. Aby zaangażować społeczność fanów, która z chęcią będzie odwiedzać witrynę i wracać do sklepu, nie można wyłącznie wrzucać na fanpage postów o nowych ofertach i promocjach. Trzeba także dodawać do niego różne ciekawostki związane z naszymi usługami, polecać artykuły zewnętrzne, czy nawet dodawać filmy z YouTube. To pomaga w budowaniu interakcji z klientami, którzy będą częściej odwiedzać fanpage, a w konsekwencji i naszą witrynę. A w końcu do tego - budowania zaangażowanej społeczności, sam Facebook został stworzony.

Programy partnerskie też sprzedają

Ostatnią metodą jakiej warto się przyjrzeć w przypadku promowania biznesu, to uczestnictwo w programach partnerskich w sieciach afiliacyjnych. To obecnie bardzo popularny, a zarazem skuteczny i tani sposób dotarcia do klienta. Na początku należy wybrać jedną z sieci. W Polsce działa ich kilka, a do najpopularniejszych należą: Zanox, NetSales, Money2Money, czy też Novem. Na którą warto postawić? Warto przejrzeć jaką mają dokładnie ofertę i jakiego rodzaju biznesy głównie promują. Każda z nich nieco się różni. Zanox stawia mocno na usługi telekomunikacyjne, ale także sklepy internetowe z odzieży i nie tylko. W Money2Money można z kolei znaleźć sporo programów związanych z finansami i ubezpieczeniami.

Jak działają sieci afiliacyjne? Ich głównym zadaniem jest otwarcie nowych kanałów do sprzedaży produktów lub usług reklamodawców poprzez strony internetowe zapisanych do programu. Brzmi to dość podobnie jak Google AdWords. Różnica jest jednak w rodzaju reklamy, którą tworzymy. W sieciach afiliacyjnych należy oprócz zwykłego banneru, stworzyć kreację, która zachęci użytkownika do działania. Może to być na przykład formularz, który musi wypełnić. W ten sposób zyskuje się jego dane i można z nim bezpośrednio skontaktować (e-mail, telefon, adres). Wydawcy, który jest uczestnikiem w takim programie partnerskim, płaci się wyłącznie za taki wypełniony formularz (cost per lead, czyli w skrócie CPL), a nie tylko za kliknięcie w naszą reklamę. Oczywiście stawki za lead są większe niż za kliknięcie, bo zaczynają się zazwyczaj od kilku złotych, a kończą nawet na prowizji od sprzedaży danego produktu. Niemniej jednak, to naprawdę skuteczny i tani sposób dotarcia do klienta, bo płacimy za reklamę tylko, jeśli przyniesie
nam korzyść, w tym przypadku udostępni konkretne dane potencjalnego klienta.

Czytaj więcej w Money.pl
Ta ustawa ułatwi życie przedsiębiorcom Ustawa nakłada obowiązek określenia i udostępnienia wzorów pism w formie dokumentów elektronicznych dla określonych procedur administracyjnych.
Finanse i podatki w firmie. Jak się rozliczać? Oto co warto wiedzieć na temat sposobów prowadzenia księgowości.
Auto w firmie - kupować czy leasingować? Zobacz co warto wziąć pod uwagę zanim zdecydujesz jak sfinansować auto służbowe.
Prowadzisz firmę? Zobacz, gdzie szukać oszczędności Na jakie oszczędności możemy liczyć zmieniając dostawcę prądu, telefonu czy internetu?
Firma na starcie. Skąd wziąć unijne dotacje? Nawet 40 lub 50 tysięcy złotych można uzyskać na start firmy. Do wykorzystania są dotacje z urzędu pracy, UE lub w ramach kredytu na start.
Finanse w firmie. Zobacz co oferują banki Karty dedykowane, pomocnicze rachunki oraz assistance i consierge. Co jeszcze można uzyskać w ramach konta firmowego?
firma
giełda
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(4)
WYRÓŻNIONE
Kasjer
5 lata temu
A nie lepiej zrobić cos raz a dobrze? My zainwestowaliśmy we współpracę z Procontent i podwójnie nam się to zwróciło.
Michał357
6 lat temu
Osobiście korzystam z Produkcji Reklamowej Olejnik z Warszawy i zdecydowanie polecam. jakość robi wrażenie
Roksana
5 lata temu
Ja za bardzo nie mam nic wspólnego z reklamą. nie wiedziałam do końca jak wypromować swoją firmę i jak się wybić spośród konkurencji. Ale pomogła mi agencja reklamowa - Młyn Graficzny. Zrobili mi piękne i efektowne logo, do tego stronę i katalog firmowy, wszystko jest takie piękne, że niesposób przejśc obok obojtnie, obok samej kolorystyli i estetyki!!
NAJNOWSZE KOMENTARZE (4)
Kasjer
5 lata temu
A nie lepiej zrobić cos raz a dobrze? My zainwestowaliśmy we współpracę z Procontent i podwójnie nam się to zwróciło.
Roksana
5 lata temu
Ja za bardzo nie mam nic wspólnego z reklamą. nie wiedziałam do końca jak wypromować swoją firmę i jak się wybić spośród konkurencji. Ale pomogła mi agencja reklamowa - Młyn Graficzny. Zrobili mi piękne i efektowne logo, do tego stronę i katalog firmowy, wszystko jest takie piękne, że niesposób przejśc obok obojtnie, obok samej kolorystyli i estetyki!!
Olaf
6 lat temu
Ja inwestuję w gadżety - breloki, długopisy, smycze, notesy itp..ale ostatnio zamówiłem napoje reklamowe z ST Drink i chyba one podbiły serca klientów.
Michał357
6 lat temu
Osobiście korzystam z Produkcji Reklamowej Olejnik z Warszawy i zdecydowanie polecam. jakość robi wrażenie