Najczęściej stosowaną miarą nowatorstwa jest okres, od jakiego dane rozwiązanie stosowane jest w świecie. Ciągle jednak dodawane są nowe elementy, które mają różnicować rozwiązania o podobnym stopniu nowości.
Jak informuje w swoim poradniku_ Innowacyjne fundusze europejskie na innowacyjne inwestycje _ Konfederacja Pracodawców Polskich, te dodatkowe elementy to przede wszystkim tzw. innowacyjność produktu, stopień wykorzystania prac badawczo - rozwojowych w projekcie czy znaczący wpływ technologii na właściwości użytkowe produktu.
Udowodnienie takich cech projektu nie jest jednak łatwe. Bo w świetle obowiązujących wytycznych przedsiębiorca musi potwierdzić wiele wskaźników. KPP podaje następujące przykłady faktów, które należy udowodnić:
- że na rynku docelowym nie ma produktów, które mają być wynikiem inwestycji,
- na czym polega nowość produktu w stosunku do produktów już istniejących i w jakim stopniu będzie on konkurencyjny w stosunku do nich (np. jakościowo),
- czy wdrażana technologia jest innowacyjna względem oferty już istniejącej na rynku i na czym ona polega,
- sam stopień innowacyjności technologii, poprzez przedstawienie spisu podstaw/źródeł, na podstawie których określono innowacyjność, z podaniem tytułów raportów, roczników statystycznych i dat ich wydania, adresów stron internetowych, roczników publikacji itp. oraz wskazaniem miejsca ich dostępności, z zastrzeżeniem, że podstawą danych nie mogą być jedynie ogólne teksty reklamowo-opisowe dotyczące wdrażanej technologii,
- udowodnić innowacyjność produktu o charakterze światowym potwierdzoną poprzez liczbę konkretnych jego właściwości/parametrów technicznych i użytkowych, które bezwzględnie przesądzają o jego przewadze nad innymi produktami z danej branży.
Przedsiębiorcy nie mogą jednak być pewni uznania opisów innowacyjności swoich projektów, aż do momentu otrzymania decyzji o dofinansowaniu projektu.
Innowacyjność można więc udowodnić następującymi dokumentami:
1) Opinie o innowacyjności wydane przez jednostki naukowe np.: podstawowe jednostki organizacyjne uczelni, jednostki PAN, międzynarodowe instytuty naukowe, Polską Akademię Umiejętności.
2) Orzeczenie właściwego branżowo komitetu normalizacyjnego, np. ISO/IEC, CEN/CENELEC, CCITT/CCIR, OIML, Polski Komitet Normalizacyjny.
3) Oświadczenie przedsiębiorcy, iż inwestycja stanowi pierwsze wdrożenie patentu, do którego prawa posiada wnioskodawca.
4) Odniesienie przedmiotu wdrożenia do norm międzynarodowych oraz do najlepszych w skali świata lub krajów UE rozwiązań (wyrobów lub technologii).
5) Raporty branżowe, analizy rynkowe, opinie producentów, roczniki statystyczne wraz z datami wydania, strony internetowe.
WNIOSKI PRAKTYCZNE DLA PRZEDSIĘBIORCY: src="http://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=1310940000&de=1311026340&sdx=0&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=CHFPLN&w=460&h=250&cm=0"/>