Rejestracja samochodu krok po kroku
Zdecydowałeś się kupić samochód z Niemiec. Cena była atrakcyjna, stan techniczny zadowalający. Podpisałeś umowę, zapłaciłeś, wróciłeś samochodem do Polski. Żeby poruszać się nim legalnie po polskich drogach, trzeba będzie go w takiej sytuacji przerejestrować. Jak wygląda procedura rejestracji?
Opłata podatku akcyzowego
Sprowadzając samochód z Niemiec, podstawowym obowiązkiem będzie opłacenie akcyzy. Można to zrobić, wybierając się bezpośrednio do Urzędu Celnego albo złożyć wniosek online. Na opłacanie podatku mamy 30 dni. Jego wysokość zależy od wartości samochodu, która jest potwierdzona dokumentem sprzedaży.
Jakie dokumenty są potrzebne do rejestracji samochodu z Niemiec?
Dopiero po opłaceniu podatku akcyzowego może się rozpocząć rejestracja. Nie jest ona skomplikowana i jest praktycznie taka sama jak w przypadku rejestrowania samochodu krajowego. Warto przypomnieć, że w sytuacji, w której samochód sprowadzony z Niemiec posiada ważny przegląd techniczny, nie trzeba powtarzać go w kraju.
Zasadniczą różnicą w stosunku do rejestracji pojazdu krajowego, jest to, że czas na rejestrację samochodu z Niemiec zależy od tego, jakie tablice tymczasowe zostały dołączone do samochodu z Niemiec. Mamy wtedy na to od 5 do 30 dni.
Żeby zarejestrować pojazd z Niemiec, trzeba wybrać się do wydziału komunikacji i złożyć wniosek. Składamy go w wydziale, który jest odpowiedni dla miejsca zameldowania. Wniosek można też pobrać on-line ze strony internetowej wydziału komunikacji. Do wniosku dołączamy dokumenty w oryginałach, które potwierdzają sprzedaż. Muszą one być przetłumaczone na polski przez tłumacza przysięgłego. Są to kolejno:
- dowód zakupu pojazdu (będzie to faktura lub polsko-niemiecka umowa sprzedaży),
- dowód rejestracyjny,
- potwierdzenie opłaty podatku akcyzowego,
- tablice rejestracyjne (tymczasowe, na których auto przyjechało do Polski),
- zaświadczenie o aktualnym badaniu technicznym,
- dokument tożsamości właściciela,
- potwierdzenie wniesienia opłat.
Ile kosztuje rejestracja auta z Niemiec?
Rejestrując samochód z Niemiec, zapłacimy tyle samo ile w przypadku rejestracji samochodu krajowego. W takiej sytuacji najpierw zostanie wydany tymczasowy dowód rejestracyjny (nazywany przez niektórych miękkim). Właściwy dowód dostarczany jest to urzędu komunikacji w ciągu miesiąca. Rejestracja zostanie dokonana, dopiero kiedy wszystkie opłaty z tym związane będą uregulowane. Urzędnicy sprawdzą więc, czy została rozliczona akcyza.
Do tego osoba rejestrująca pojazd z Niemiec musi zapłacić za wydanie:
- tablic rejestracyjnych – 80 zł (lub 1000 zł, jeśli będą to tablice indywidualne),
- dowodu rejestracyjnego – 54 zł,
- pozwolenia czasowego (miękki dowód rejestracyjny) – 13,50 zł,
- naklejki kontrolnej – 18,50 zł,
- naklejki legalizacyjnej – 12,50 zł,
- karty pojazdu – 75 zł.
Trzeba też będzie zapłacić 2 zł opłaty ewidencyjnej. Od 2014 nie trzeba też zdobywać zaświadczenia o zwolnieniu z podatku VAT. Wycofano też opłatę recyklingową, a to powoduje, że rejestracja samochodu z Niemiec zajmie mniej czasu.