Brak klientów, coraz mniejsze zyski, wyjazd za granicę czy po prostu rozmaite sytuacje losowe. Istnieje wiele przyczyn, przez które kontynuowanie działalności gospodarczej nie jest możliwe. Nie trzeba jednak od razu całkowicie rezygnować z prowadzenia własnego biznesu. Aby zmniejszyć koszty i ograniczyć kontakt z urzędami, polskie ustawodawstwo przewiduje możliwość zawieszenia działalności.
Czasowe zaprzestanie prowadzenia firmy, trwające od 30 dni do 24 miesięcy, zgodnie z prawem jest zawieszeniem działalności gospodarczej. Nie każdy przedsiębiorca może pozwolić sobie jednak na wstrzymanie prowadzonego biznesu.
Aby skorzystać z tego prawa, trzeba przede wszystkim prowadzić jednoosobową działalność gospodarczą, która nie zatrudnia pracowników na podstawie umowy o pracę. Należy przy tym pamiętać, że osoby przebywające na urlopie macierzyńskim lub wychowawczym, co do zasady, pozostają pracownikami. Nie dotyczy to jednak umów zleceń i umów o dzieło.
W przypadku działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej, zawieszenie jest możliwe pod warunkiem, że wszyscy wspólnicy wyrażą na to zgodę. Takie działanie np. w okresie stagnacji firmy czy sezonie urlopowym pozwala na uniknięcie obowiązku opłacania zaliczek PIT czy ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Co należy zrobić, by zawiesić działalność gospodarczą?
Informowanie urzędu skarbowego czy ZUS-u o zawieszeniu działalności gospodarczej nie jest konieczne. Ten obowiązek należy do urzędu miasta lub gminy. Właściciel firmy musi natomiast złożyć odpowiednio wypełniony wniosek CEIDG-1 w jednej z w/w instytucji. Można dokonać tego elektronicznie.
Dokument musi zostać odpowiednio uzupełniony o dane osobowe. W punkcie 14 należy podać odpowiednio:
- datę rozpoczęcia zawieszenia działalności;
- przewidywaną datę wznowienia działalności;
Podana data zawieszenia działalności nie może wskazywać na dzień wcześniejszy niż dzień rzeczywistego złożenia wniosku. Może być to jednak termin późniejszy. Należy dodatkowo pamiętać, że zawieszenie nie jest równoznaczne z zaprzestaniem działalności, dlatego przedsiębiorca wciąż dysponuje majątkiem firmowym.
Prawa i obowiązki przedsiębiorcy zawieszającego działalność
Oprócz obowiązku zgłoszenia zawieszenia działalności w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, przedsiębiorca nie uniknie także złożenia rocznego sprawozdania finansowego (sytuacja nie dotyczy firm, które korzystają z niezamykania ksiąg rachunkowych za rok obrotowy z okresem zawieszenia). Może także zostać poddany kontroli na zasadach przewidzianych dla właścicieli działalności gospodarczych.
W trakcie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca ma prawo do:
- uczestnictwa w postępowaniach sądowych, podatkowych i administracyjnych związanych z działalnością gospodarczą wykonywaną przed zawieszeniem;
- wykonywania wszelkich czynności niezbędnych do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów;
- przyjmowania należności (lub obowiązek uregulowania zobowiązań) powstałych przed datą zawieszenia działalności;
Zobacz również, jak zawieszenie działalności gospodarczej wpływa na zobowiązania wobec ZUS (tutaj)
.
*